Settlement Type and Educational Effectiveness of Polish Schools on the Example of the Kujawsko-Pomorskie Voivoideship
DOI:
https://doi.org/10.2478/bog-2019-0003Keywords
Poland, Kujawsko-Pomorskie Voivodeship, educational potential, inequality, school settlement typeAbstract
The article presents and analyses data on the educational potential of schools in relation to settlement type in Poland. On the example of two types of schools – successful and requiring help – their distribution was shown in the Kujawsko-Pomorskie Voivodeship. For this purpose, data from the Educational Value Added (EVA) index for voivodeship schools were interpreted. On this basis, it was determined what type of school the branches represent, and then classification and analysis was made for the village/city and the number of inhabitants. The results show that the educational potential of rural schools is lower than that of schools in cities. The results were interpreted on the basis of theories of cultural reproduction, bearing in mind the importance of settlement type for the construction of cultural capital.
References
Bourdieu, P. Passeron, J. C. (2006). Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania [Reproduction in Education, Society and Culture]. trans. E. Neyman, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Chomczyńska-Rubacha, M. Rubacha, K. (2016). Przestrzeń aksjologiczna szkoły I. Konstrukt teoretyczny [The axiological space of school I. Theoretical construct]. Przegląd Badań Edukacyjnych, 23 (2): 145–164, DOI: 10.12775/PBE.2016.077
Dolata, R. (2007). Edukacyjna wartość dodana jako metoda oceny efektywności nauczania na podstawie wyników egzaminów zewnętrznych [Educational Added-value modeling as a method of assessing the effectiveness of teaching based on the results of external examinations]. Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna.
Dymitrow, M. Brauer, R. (2016). Land or People? On the Iatrogenesis of Conflation. Acta Geobalcanica, 2 (2): 63–75. DOI: 10.18509/AGB.2016.07
Gibbons, S. and Telhaj, S. (2007). Are Schools Drifting Apart? Intake stratification in English Secondary Schools. Urban Studies, 44 (7): 1281–1305. DOI: 10.1080/00420980701302346
Giddens, A. (2003). Stanowienie społeczeństwa [The Constitution of Society]. ed. S. Amsterdamski, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Grabowska, I. Kotowska, I. E. Panek, T. (2015). Edukacja. In: Czapiński, J. and Panek, T. editors, Diagnoza społeczna 2015. Warunki i jakość życia Polaków. Raport [Education. In: Czapiński, J. and Panek, T. editors, Social Diagnosis in 2015. The conditions and quality of life of Poles. Report]. Warszawa: Rada Monitoringu Społecznego.
Gofron, B. (2010). Nierówności edukacyjne w warunkach radykalnej zmiany społecznej [Educational inequalities during radical social change]. Częstochowa: Akademia im. Jana Długosza.
Halfacree, K. (1993). Locality and Social Representation: Space, Discourse and Alternative Definitions of Rural. Journal of Rural Studies, 9 (1): 23–37. DOI: 10.1016/0743-0167(93)90003-3
Halfacree, K. (2009). Rurality and Post-rurality. In: Kitchin, R., Thrift, N., editors, International Encyclopedia of Human Geography, Volume 1: 449–456, London: Elsevier.
Harrison, L.E. Huntington, S.P. editors. (2003). Kultura ma znaczenie: jak wartości wpływają na rozwój społeczeńtw [Culture matters: how values shape human progress]. Poznań: Zysk i S-ka.
http://2013.ewd.edu.pl/materialy-szkoleniowe/Czy_EWD.pdf. (10.01.2018)
http://eregion.wzp.pl/wspolczynnik-urbanizacji-dla-poszczegolnych-wojewodztw-w-latach-2010–2013. (9.01.2018)
http://ewd.edu.pl. (10.01.2018)
http://ewd.edu.pl/wskazniki/gimnazjum/witamy/jak-obliczano-wskazniki/. (10.01.2018)
http://www.polskawliczbach.pl/kujawsko_pomorskie. (8.01.2018)
Kojder, A. (2007). Jedna Polska? Problem i jego konkretyzacja. In: Kojder, A. editor, Jedna Polska? Dawne i nowe zróżnicowania społeczne [Poland united? Problem specification In: Kojder, A. editor, Poland united? Social Diversity now and in the past]. Kraków: WAM PAN.
Kwieciński, Z. (1973). Poziom wiedzy uczniów a środowisko szkoły [Levels of student knowledge vs school environment]. Toruń: UMK.
Kwieciński, Z. (1995). Dynamika funkcjonowania szkoły. Studium empiryczne z socjologii edukacji [The dynamics of school functioning. Empirical research on sociology of education]. Toruń: UMK.
Lisowski, A. (2009). Problemy ze współczesną identyfikacją pojęcia “suburbanizacja”. In: Maik, W. editor, Aglomeracje miejskie w Polsce na przełomie XX i XXI wieku. Problemy rozwoju i przekształceń strukturalnych i funkcjonowania [Problems with the contemporary identification of the term "suburbanization". In: Maik, W. editor, Urban agglomerations in Poland at the turn of the 21st century. Development, structural transformations and functioning problems]. Bydgoszcz: WSG: 59–72.
Łappo, G. M. (1997). Geografija gorodow (Urban geography). Moscow: Gumanit. Izd. Centr. VLADOS
Macrae, C. and Stangor, Ch. N. and Hewstone, M. editors. (1999). Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie [Stereotypes and Stereotyping. The latest perspective]. Gdańsk: GWP.
Nowosad, I. (2017). Rozwój i główne nurty w badaniach efektywności szkoły. [The development and main directions of research into school effectiveness]. Studia Edukacyjne, 46: 125–152. DOI 10.14746/se.2017.46.9
Przyborowska, B. (2013). Pedagogika innowacyjności [The pedagogy of innovation]. Toruń: UMK.
Schulz, R. (1980). Procesy zmian i odnowy w oświacie [Processes of change and renewal in education]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Steele, C., Aronson, J. (1994). Stereotype threat and the intellectual test performance of African American. Journal of Personality and Social Psychology, 69 (5): 797–811. DOI: 10.1037/0022-3514.69.5.797
Szymańska, D. (2007). Urbanizacja na świecie [Urbanisation in the World]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szymańska, D. (2013). Geografia osadnicza [Settlement geography]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Tobiasz-Lis, P. (2010). Wyobrażenie Łodzi w świadomości mieszkańców w kształtowaniu wizerunku metropolii. In: Suliborski, A. Przygodzki, Z. editors, Łódzka metropolia. Problemy integracji społecznej i przestrzennej [Residents’ image of the city of Łódź in shaping the image of the metropolis. In: Suliborski, A. Przygodzki, Z. editors, Lodz metropolis. Problems of social and spatial integration]. Lodz: Uniwersytet Łódzki: 97–108.
Wójcik, M. (2011). Współczesne kierunki i podejścia badawcze w geografii wsi [Contemporary trends and approaches in rural geography]. Przegląd Geograficzny, 83 (2): 163–185.
Żółtek, T. (2015). Statystyczne modelowanie wskaźników Edukacyjnej Wartości Dodanej. Podsumowanie polskich doświadczeń 2005–2015 [Statistical modeling of Educational Added-Value indicators. Summary of Polish experiences 2005–2015]. Available at: http://ewd.edu.pl/wp-content/uploads/2015/10/modele-www.pdf (2018.09.15).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Bulletin of Geography. Socio-economic Series
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Title, logo and layout of journal Bulletin of Geography. Socio-economic Series are reserved trademarks of Bulletin of Geography. Socio-economic Series.Stats
Number of views and downloads: 247
Number of citations: 0