Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Programowa
    • Lista recenzentów
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie

ODPOWIEDZIALNY KONSUMENT W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH – PRZYKŁADY SKUTECZNYCH BOJKOTÓW KONSUMENCKICH W POLSCE
  • Strona domowa
  • /
  • ODPOWIEDZIALNY KONSUMENT W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH – PRZYKŁADY SKUTECZNYCH BOJKOTÓW KONSUMENCKICH W POLSCE
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 45 Nr 1 (2018) /
  4. Artykuły

ODPOWIEDZIALNY KONSUMENT W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH – PRZYKŁADY SKUTECZNYCH BOJKOTÓW KONSUMENCKICH W POLSCE

Autor

  • Ewa Jastrzębska Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2018.003

Słowa kluczowe

odpowiedzialny konsument, media społecznościowe, bojkoty konsumenckie

Abstrakt

Obecna fala konsumeryzmu wiąże się z powstaniem różnych koncepcji i inicjatyw, które są charakterystyczne dla idei zrównoważonej konsumpcji i odpowiedzialnego konsumenta. Celem artykułu jest próba scharakteryzowania postaw i zachowań odpowiedzialnego konsumenta, dokonana na przykładzie bojkotów konsumenckich, ze wskazaniem kluczowej roli mediów społecznościowych w tym zakresie. W opracowaniu wykorzystano metodę desk i web research oraz studiów przypadków i obserwacji uczestniczącej.

Bibliografia

Barometr CSR 2016, (2016), http://csrconsulting.pl/wp-content/uploads/2016/11/BAROMETR-CSR-2016 wybrane-wyniki.pdf [10.03.2018].

Bartosik-Purgat M., Filimon N., Hinner M., (2017), Determinants of social media’s use in consumer behaviour: an international comparison, “Economics and Business Review”, Vol. 3, No. 2.

Ciuk S., (2012), Nowe kierunki w badaniach nad przywództwem [w:] Glinka B., Kostera M. (red.), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania, Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa.

Diagnoza społeczna 2015. Warunki i jakość życia Polaków, (2015), Czapiński J., Panek T. (red.), www.diagnoza.com/pliki/raporty/Diagnoza_raport_2015.pdfm [10.03.2018].

Digital in 2018, (2018), https://digitalreport.weareso cial.com/ [10.03.2018].

Hajduk G., (2017), Specyfika kryzysów wizerunkowych w mediach społecznościowych, „Studia Medioznawcze”, nr 3.

Huma M., (2013), Dość ofiar mody! Złóż reklamację do LPP. Przyjdź na happening!, www.cleanclothes.pl/a1172_dosc_ofiar_mody_zloz_reklamacje_do_lpp_przyjdz_na_happening_.html#.WqbDHejOWUk [10.03.2018].

www.ifispan.pl/ess/przegladarka-podstawowych-wynikow-europejskiego-sondazu-spolecznego/ [8.03.2018].

Iwasiński Ł., (2015), Od kontroli jakości towarów do podstawowych problemów społecznych. O ewolucji konsumeryzmu, „Kultura – Historia – Globalizacja”, nr 17.

Jastrzębska E., (2017), The responsible consumer as an answer to new sustainable development challenges, „Ekonomia i Środowisko. Economics and environment. Journal of the Polish Association of Environmental and Resource Economists”, nr 1.

Klonowska J., (2014), Nie tylko Ciechan. Głośne bojkoty konsumenckie ostatnich lat, www.bankier. pl/wiadomosc/Nie-tylko-Ciechan-Glosne-bojkoty-konsumenckie-ostatnich-lat-7218442.html [10.03.2018].

Korus J., (2014), Internetowy bojkot LPP nic nie wart: Sprzedaż wzrosła o 29 proc., www.newsweek. pl/biznes/bojkot-lpp-nic-nie-wart-sprzedaz-lpp-wzrosla -o-29-proc-newsweek-pl,artykuly, 280123,1.html [10.03.2018].

Kotas M., (2013), Media społecznościowe w zarządzaniu sytuacją kryzysową organizacji na przykładzie firmy Wedel sp. z o.o. [w:] Gołuchowski J, Frączkiewicz-Wronka A. (red.), Wykorzystanie nowych mediów w public relations, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.

Kowalska D., (2014), Akcja „Jedz jabłka na złość Putinowi” chwyciła. Sadowników wspierają gwiazdy i zwykli Polacy, www.polskatimes.pl/artykul/3528955,akcja-jedz-jablka-na-zlosc-putinowi-chwycila-sadownikow-wspieraja-gwiazdy-i-zwykli-polacy,id,t.html [10.03.2018].

Kowalska M., (2015), Wpływ wirtualizacji zachowań konsumenckich na rozwój domocentryzmu, „Handel Wewnętrzny”, nr 6.

Krzepicka A. (2015), Technologie mobilne a zachowania konsumentów, „Handel Wewnętrzny”, nr 6.

Krzepicka A., (2016), Wpływ mobilnych technologii informacyjnych na procesy zakupu, „Handel Wewnętrzny”, nr 3.

Kulig-Moskwa K., Nogieć J., (2016), Wrażliwość ekologiczna i społeczna konsumenta jako nowy trend na rynku polskim, „Przedsiębiorczość i zarządzanie”, tom XVII, zeszyt 11, część 2.

Kuligowski Ł., (2017), Konsumenci nie wiedzą co podpisują, www.rp.pl/Konsumenci/311089939-Konsumenci-nie-wiedza-co-podpisuja.html [10.03.2018].

Lewicka-Strzałecka A., (2015), Mit społecznie odpowiedzialnego konsumenta, „Marketing i Rynek”, nr 10.

Mazur-Wierzbicka E., (2015), Wpływ konsumentów na rozwój społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, „Handel Wewnętrzny”, nr 4.

Neale A., (2015), Zrównoważona konsumpcja. Źródła koncepcji i jej zastosowanie, „Prace Geograficzne”, zeszyt 141.

Nestlé Polska S.A. dziękuje za pomoc w sprostowaniu nieprawdziwej informacji, (2011), www. nestle.pl/pl/media/pressreleases/szklo [10.03.2018].

Rabij M., (2011), Adidas pod murem, czyli kompletna reklamowa porażka, www.newsweek.pl/ biznes/wiadomosci-biznesowe/adidas-pod-murem--czyli-kompletna-reklamowa-porazka,74739,1,1.html [10.03.2018].

Rachocka J., (2007), Konsumeryzm polityczny jako element nowoczesnej edukacji konsumenckiej [w:] Greser J., Kępiński J. (red.), Problemy konsumenckie w ujęciu interdyscyplinarnym, Wydawnictwo UAM, Poznań.

Rok A., (2018), Niegrzeczni konsumenci dostają to, czego chcą, http://crnavigator.com/art36/niegrzeczni_konsumenci_dostaja_to_czego_chca.html [10.03.2018].

Samcik M., (2013), Bankowa arogancja ukarana, „Gazeta Wyborcza”, [5.07.2013].

Sikorski M., (2013a), Prezes pisze list, dyrektor traci pracę, UOKiK bada sprawę – nc+ bawi się na całego, http://antyweb.pl/prezes-pisze-list-dyrektor-traci-prace-uokik-bada-sprawe-nc-bawi--sie-na-calego/ [10.03.2018].

Sikorski M., (2013b), Sporu wokół nc+ ciąg dalszy – platforma ma coraz większe problemy, http://antyweb.pl/sporu-wokol-nc-ciag-dalszy-platforma-ma-coraz-wieksze-problemy/ [10.03.2018].

Social Media 2016, https://ircenter.com/social-media-2016/ [10.03.2018].

The sustainability imperative. New insights on consumer expectations, (2015), Nielsen, www.nielsen.com/content/dam/nielsenglobal/dk/docs/global-sustainability-report-oct-2015.pdf [10.03.2018].

Wilk I., (2015), Konsument zrównoważony jako segment odniesienia dla działań marketingowych przedsiębiorstwa, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, Nr 865, „Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu”, nr 38.

Witczak O., (2016), Przedsiębiorstwo jako prosument mediów i serwisów społecznościowych, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, tom XVII, zeszyt 11, część II.

Zasuwa G., (2017a), Aktywność obywatelska a udział konsumentów w bojkotach produktów na rynku europejskim, ”Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 334.

Zasuwa G., (2016a), Bojkotowanie produktów a dochody konsumentów na rynku europejskim, „Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego”, nr 3.

Zasuwa G., (2016b), Kim jest uczestnik bojkotu produktu? Znaczenie cech demograficznych konsumentów, „Handel Wewnętrzny”, nr 1.

Zasuwa G., (2017b), Społeczna nieodpowiedzialność przedsiębiorstw a zagrożenie bojkotem konsumenckim, „Przegląd Organizacji”, nr 1.

Zielińska A., (2014), Zachowania konsumentów wobec społecznie odpowiedzialnych i nieodpowiedzialnych działań przedsiębiorstwa, „Marketing i Rynek”, nr 11.

Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-04-25

Jak cytować

Jastrzębska, Ewa. 2018. „ODPOWIEDZIALNY KONSUMENT W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH – PRZYKŁADY SKUTECZNYCH BOJKOTÓW KONSUMENCKICH W POLSCE”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie 45 (1):33-47. https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2018.003.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 45 Nr 1 (2018)

Dział

Artykuły

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1359
Liczba cytowań: 0

Crossref
Scopus
Google Scholar
Europe PMC

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

odpowiedzialny konsument, media społecznościowe, bojkoty konsumenckie
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa