Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Programowa
    • Lista recenzentów
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie

SHARING ECONOMY WYZWANIEM DLA WSPÓŁCZESNYCH PRZEDSIĘBIORSTW
  • Strona domowa
  • /
  • SHARING ECONOMY WYZWANIEM DLA WSPÓŁCZESNYCH PRZEDSIĘBIORSTW
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 44 Nr 2 (2017) /
  4. Artykuły

SHARING ECONOMY WYZWANIEM DLA WSPÓŁCZESNYCH PRZEDSIĘBIORSTW

Autor

  • Małgorzata Gabriela Hałasik Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2017.025

Słowa kluczowe

sharing economy, konkurencyjność, gospodarka współdzielona

Abstrakt

Celem artykułu jest analiza nowego trendu społeczno-gospodarczego jakim jest sharing economy. Analizie poddano wpływ zjawiska na rynek pracy oraz jakość stosunku pracy na podstawie aktualnie obowiązujących rozwiązań w tym zakresie. Dokonano oceny pozytywnych, jak również negatywnych skutków rozwoju tego trendu na sytuację przedsiębiorców produkujących bądź świadczących usługi w sposób tradycyjny. Artykuł wzbogacono przykładami z rynku. Wymienione zagrożenia stanowią otwartą dyskusję, a tym samym próbę odpowiedzi na pytanie „Czy i w jakim stopniu działalność przedsiębiorstw wpisujących się w nurt sharing economy powinna być uregulowana prawnie?” oraz „W jaki sposób przedsiębiorcy z ugruntowaną pozycją na rynku mogą konkurować z przedsiębiorstwami z nurtu sharing economy?”

 

Bibliografia

Botsman R., Rogers R., (2010), What’s Mine Is Yours: The Rise of Collaborative Consumption, Harper Business, New York.

Burgieł A. (2015), Wspólna konsumpcja jako alternatywny model spożycia i jej przejawy w zachowaniach konsumentów, [w:] Kieżel E. (red.), Zachowania konsumentów. Procesy unowocześniania konsumpcji, Oficyna Wolters Kluwer Business, Warszawa.

Carson B., (2016), Report: Uber Was on Track to Top $1.5 Billion in Revenue Last Year, Business Insider, http://www.businessinsider.com/report-uber-15-billion-revenue-in-2015-2016-1 [10.03.2017].

Dervojeda K., (2013), The Sharing economy. Accessibility Based Business Models for Peer-to-Peer Markets, Business Innovation Observatory, European Comission.

Ertz M., Durif F., Arcand M., (2015), Collaborative consumption: Conceptual snapshot at a buzzword, „Academy of Strategic Management Journal” [01.03.2017].

Felson M., Spaeth J., (1978), Community Structure and Collaborative Consumption: A Routine Activity Approach, „The American Behavioral Scientist”, no. 21 (4).

Frenken K., (2015), Sharing economy – definition, dynamics and debate, Universitet Utrecht, Utrecht.

Geron T., (2013), The share economy, “Forbes”, https://www.forbes.com/sites/tomiogeron/2013/01/23/airbnb-and-the-unstoppable-rise-of-the-share-economy/#5bd532eeaae3 [12.03.2017].

Havas Worldwide, (2014), Nowy typ konsumentów i gospodarka oparta na współdzieleniu, http://informacje.havasworldwide.pl/pr/286856/inteligentna-konsumpcja-i-rola-marek-w-obliczu-ekonomii-w-sam-raz?rss=true [19.12.2016].

Johal S., Zon N., (2015), Policymaking for the Sharing Economy: Beyond Whack-A-Mole, https://mowatcentre.ca/wp-content/uploads/publications/106_policymaking_for_the_sharing_economy.pdf [10.01.2017].

Marshak R., (2013), A peer-to-peer business is one where consumers can buy and sell products and services to one another, http://www.customers.com/articles/peer-to-peer-business-models/ [10.03.2017].

Mikołajewska-Zając K., Rodak O., (2016), Platformy spółdzielcze jako próba rewizji korporacyjnego modelu gospodarki współdzielonej, http://www.e-mentor.edu.pl/_pdf/ementor66.pdf [10.02.2017].

Oficjalny Portal Firmy Uber, https://www.uber.com/pl [10.03.2017].

Oficjalny Portal UOKiK, https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=12352 [10.03.2017].

Oficjany Portal Firmy Skilltrade, https://skilltrade.org/terms-and-conditions [01.03.2017].

Poniatowska-Jaksch M., Sobiecki R., (2017), Sharing Economy (gospodarka współdzielona), Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.

PwC, (2016), (Współ)dziel i rządź! Twój nowy model biznesowy jeszcze nie istnieje, https://www.pwc.pl/pl/pdf/ekonomia-wspoldzielenia-1-raport-pwc.pdf [01.03.2017].

Reich M., Gordon D., Edwards R., (1973), Dual Labor Markets: a Theory of Labor Market Segmentation, University of Nebraska, Lincoln.

Rifkin J., (2015), Ushering in a Smart Green Digital Global Economy to Adress Climate Change and Create a More Ecological and Humane Society, http:/www.inspirespeakersseries.com/2015/12/10/ushering-a-smart-green-digital-global-economy-to-adress-climate-change [01.03.2017].

Sokołowski D., Starzyński S., Rok B., Zgiep Ł., (2016), Ekonomia współpracy w Polsce 2016, http://ekonomiawspolpracy.pl/ [20.12.2016].

Wyrzykowska I., Sadowska M., (2012), Marka, która będzie wszędzie, „Marketing w Praktyce”, 2012, nr 6.

Zieliński M., (2012), Rynek pracy w teoriach ekonomicznych, CeDeWu, Warszawa.

Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2017-06-23

Jak cytować

Hałasik, Małgorzata Gabriela. 2017. „SHARING ECONOMY WYZWANIEM DLA WSPÓŁCZESNYCH PRZEDSIĘBIORSTW”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie 44 (2):135-45. https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2017.025.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 44 Nr 2 (2017)

Dział

Artykuły

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 949
Liczba cytowań: 0

Crossref
Scopus
Google Scholar
Europe PMC

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

sharing economy, konkurencyjność, gospodarka współdzielona
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa