Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Editorial Board
    • List of Reviewers
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici. Management

COMPETITIVE ADVANTAGES IN SMES
  • Home
  • /
  • COMPETITIVE ADVANTAGES IN SMES
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 43 No. 3 (2016) /
  4. Articles

COMPETITIVE ADVANTAGES IN SMES

Authors

  • Paweł Cegliński Nicolaus Copernicus University in Toruń

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2016.038

Keywords

competitive advantage, SMEs, strategic management

Abstract

The aim of this paper is to outline the issues of competitive advantages in small and medium enterprises (SMEs). These issues are significant because of fact that majority of theoretical and empirical researches are referred to large companies. Therefore, for obvious reasons, frameworks and proposals of solutions presented by scientists are not always fitted into SMEs. The paper especially emphasizes specific character of competitive advantages in small and medium enterprises. There are also sketched profile of SMEs and theoretical basics of discussed issues.

References

Adamik A., (2011), Kształtowanie konkurencyjności i przewagi konkurencyjnej małych średnich przedsiębiorstw, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.

Çalli L., Clark L., (2015), Overcoming SME Barriers to Gaining Competitive Advantage Through Social Media, [w:] Mesquita A., Peres P. (red.), Proceedings of the 2nd European conference on social media ECSM 2015, Academic Conferences and Publishing International Limited, Reading UK.

Clark B.H., Montgomery D., (1999), Managerial identification of competitors, „Journal of Marketing”, Volume 63, Issue 3.

Day G.S., Nedudgani P., (1994), Managerial representations of competitive advantage, „Journal of Marketing”, Volume 58, Issue 2.

Dominiak P., (2005), Sektor MSP we współczesnej gospodarce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Godziszewski B., (2001), Zasobowe uwarunkowania strategii przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.

Grant R.M., (2011), Współczesna analiza strategii, Wolters Kluwer business, Warszawa.

Ignatiuk S., (2011), Konkurencyjność przedsiębiorstw z sektora MSP na rynku polskim, „Ekonomia i Zarządzanie”, Tom 3, Numer 3.

Jennings P., Beaver G., (1997), The performance and competitive advantage of small firms: a management perspective, „International Small Business Journal”, Volume 15, Issue 2.

Krajnakova E., Navikaite A., Navickas V., (2015), Paradigm shift of small and medium-sized enterprises competitive advantage to management of customer satisfaction, „Engineering Economics”, Volume 26, Issue 3.

Maclaran P., McGowan P., (1999), Managing service quality for competitive advantage in small engineering firms, „International Journal of Entrepreneurial Behaviour and Research”, Volume 5, Issue 2.

Malewska K., Sajdak M., (2014) Ewolucja koncepcji przewagi konkurencyjnej – od podejścia planistycznego do zwinnego przedsiębiorstwa, „Nauki o zarządzaniu”, Tom 2, Numer 19.

Metzler J.C., (2006), The Small Firm Advantage, „Journal of Accountancy”, http://www.journalofaccountancy.com/Issues/2006/Jul/TheSmallFirmAdvantage.htm [14.6.2016].

O’Donnell A., Gilmore A., Carson D., Cummins D., (2002), Competitive advantage in small to medium-sized enterprises, „Journal of Strategic Marketing”, Volume 10, Issue 3.

Obłój K., (2001), Logika przewagi konkurencyjnej, „Przegląd organizacji”, Numer 9.

Porter M., (1985), Competititive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance, NY: Free Press.

Sigismund A.S., Floyd S.W., Sherman H.D., Terjesen S., (2009), Strategic management. Logic and action, John Wiley & Sons.

Stankiewicz M.J., (2005), Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Dom Organizatora, Toruń.

Tarnawa A., Zadura-Lichota P. (red)., (2015), Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2013-2014, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.

Urbanowska-Sojkin E., Banaszyk P., Witczak H., (2007), Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Wiggins A., (2004), EU E-commerce policies: enhancing the competitiveness of SMEs throught innovation [w:] E-business, e-government and small and medium enterprises: opportunities and challenges, Corbit B.J., Al.-Qirim N.A.Y. (red.), Idea Group Publishing, Hershey-London-Melbourne-Singapore.

Zalecenie Komisji z dnia 6 maja 2003 r. dotyczące definicji przedsiębiorstw mikro, małych i średnich (2003/361/WE).

Zastempowski M., (2010), Uwarunkowania budowy potencjału innowacyjnego polskich małych i średnich przedsiębiorstw, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.

Zastempowski M., (2014), The innovative potential of polish enterprises, „AUNC Zarządzanie”, XLI, Nr 1.

Acta Universitatis Nicolai Copernici. Management

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2016-09-21

How to Cite

Cegliński, Paweł. 2016. “COMPETITIVE ADVANTAGES IN SMES”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Management 43 (3):165-73. https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2016.038.
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 43 No. 3 (2016)

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 572
Number of citations: 0

Crossref
Scopus
Google Scholar
Europe PMC

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

competitive advantage, SMEs, strategic management
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop