Potencjał absorpcyjny w świadomości naczelnego kierownictwa banków

Waldemar Glabiszewski

DOI: http://dx.doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2014.024

Abstrakt


W niniejszym opracowaniu autor przybliża pojęcie i istotę potencjału absorpcyjnego przedsiębiorstwa oraz wyznacza ogólny zarys jego struktury, by następnie w części empirycznej dokonać oceny poziomu świadomości jego istnienia wśród naczelnego kierownictwa działających w Polsce banków komercyjnych. Tym samym poszukuje odpowiedzi na nurtujące go pytanie: czy przywołani menedżerowie zdają sobie sprawę z tego, że każde przedsiębiorstwo posiada wyodrębniony obszar konkretnych zdolności do absorpcji nowej wiedzy, które należy celowo wykorzystywać w bieżącej działalności i rozwijać na rzecz budowania przewag konkurencyjnych.

Słowa kluczowe


potencjał absorpcyjny; zarządzanie wiedzą; zasoby przedsiębiorstwa

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Cohen W.M., Levinthal D.A., (1990), Absorptive Capacity: A New Perspective on Learning and Innovation, „Administrative Science Quarterly”, vol. 35, no. 1.

Evans Ch., (2005), Zarządzanie wiedzą, PWE, Warszawa.

Jiménez-Barrionuevo M.M., García-Morales V.J., Molina L.M., (2011), Validation of an instrument to measure absorptive capacity, „Technovation”, vol. 3, no. 5-6.

Kim L., (1999), Building Technological Capability for Industrialization: Analytical Frameworks and Korea's, „Industrial and Corporate Change”, vol. 8, no. 1.

Miles J.A., (2012), Management and Organization Theory, Jossey-Bass Reader, San Francisco.

Minbaeva D., Pedersen T., Björkman I., Fey C.F., Park H.J., (2003), MNC knowledge transfer, subsidiary absorptive capacity, and HRM, „Journal of International Business Studies”, vol. 34, no. 6.

Narayanan V.K., (2001), Managing technology and innovation for competitive advantage, Prentice Hall, New Jersey.

Strzałko J., (2006), Słownik terminów biologicznych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Sudolska A., (2011), Potencjał absorpcyjny jako fundament rozwoju organizacji uczącej się [w:] Urbanowska-Sojkin E. (red.), Wybory strategiczne w przedsiębiorstwach. Uwarunkowania, Zeszyty Naukowe nr 169, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.

Urbanek G., (2011), Kompetencje a wartość przedsiębiorstwa. Zasoby niematerialne w nowej gospodarce, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.

Walter A., Heinrichs S., (2011), Technologietransfer [w:] Albers S., Gassmann O. (red.), Handbuch Technologie- und Innovationsmanagement, Gabler Verlag, Wiesbaden.

Zahra S.A., George G., (2002), Absorptive capacity: A review, reconceptualization, end extension, „Academy of Management Review”, vol. 27, no. 2.


##plugins.generic.alm.title##

##plugins.generic.alm.loading##

Metrics powered by PLOS ALM






ISSN (print) 1689-8966
ISSN (online) 2450-7040

logo
 
 
 
Action funded by the Ministry of Science and Higher Education under the contract number 916/P-DUN/2019 by funds dedicated to dissemination of research findings. Preparing for publication papers in English and employing reviewers affiliated in research institutions abroad in 8 issues of the journal Acta Universitatis Nicolai Copernici Zarządzanie in 2019-2020: Vol. 46, No. 1-4 (2019), Vol. 47, No. 1-4 (2020)

Partnerzy platformy czasopism