Przysposobienie i absorpcja
Strategie wobec niemieckiego dziedzictwa w szczecińskich i wrocławskich muzeach
DOI:
https://doi.org/10.12775/ZWAM.2021.8.04Abstract
Artykuł omawia formy prezentacji przedwojennego dziedzictwa niemieckiego w wybranych muzeach Wrocławia i Szczecina: Centrum Historii Zajezdni we Wrocławiu, Muzeum Miejskim Wrocławia, Muzeum Narodowe w Szczecinie — Centrum Dialogu Przełomy oraz Muzeum Historii Szczecina. Autorzy analizują wyłaniające się z wystaw wizje wspólnoty i relacji polsko-niemieckich. Zwrócono również uwagę na reakcje afektywne, jakie wywołują tworzone narracje oraz wybrane środki wyrazu – przedmioty/rekwizyty – które są wykorzystywane do konstruowania wystaw. Wreszcie autorzy proponują koncepcje adopcji i absorpcji i stosują je do definiowania formuł reprezentacji dziedzictwa.Riferimenti bibliografici
Ashworth Gregory, Graham Brian, Tunbridge John
: Pluralising Pasts: Heritage, Pluralising Pasts: Heritage, Identity and Place in Multicultural Societies, London: Ann Arbor Pluto Press.
Kobielska Maria
: Muzeum narracyjne — muzeum doświadczeniowe. Uwagi terminologiczne, „Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja”, nr 4.
Kucharski Wojciech
: Czy narracje muzealne są zakorzenione w badaniach nad historią lokalną. Przykład Centrum Historii Zajezdnia we Wrocławiu, [w:] Bliska historia. O badaniach historii lokalnej i regionalnej, red. P. Wiszewski, Warszawa: PWN.
Kuchcińska-Kurcz Agnieszka (red.)
: Miasto sprzeciwu — miasto protestu, Szczecin: Muzeum Narodowe w Szczecinie.
Kurz Iwona
: Wagon, [w:] Ślady Holokaustu w imaginarium kultury polskiej, red. J. Kowalska-Leder, P. Dobrosielski, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Lehrer Erica
: Od „społeczności dziedzictwa kulturowego” do „społeczności uwikłania”, [w:] Różnicowanie narodowego „my”: Kuratorskie marzenia, red. R. Sendyka, E. Lehrer, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Liskowacki Artur
: Szczecin z widokiem na morze,„Herito” nr 5, http://www.herito.pl/artykuly/szczecin-z-widokiem-na-moze--3, [dostęp: 13.02.2019].
Macdonald Sharon
: Museums, National, Postnational and Transcultural Identities, “Museum and Society”, 1(1), s. 1-16.
Mason Rhiannon, Galani Areti, Lloyd Katherine, Sayner Joanne
: Experiencing mixed emotions in the museum: empathy, affect, and memory in visitors’ responses to histories of migration, [w:] Emotion, Affective Practices, and the Past in the Present, red. L. Smith, M. Wetherell, G. Campbell, London, New York: Routledge.
Mazur Zbigniew
: Wokół niemieckiego dziedzictwa kulturowego na Ziemiach Zachodnich i Północnych, Poznań: Instytut Zachodni.
Musekamp Jan
: Między Stettinem a Szczecinem: metamorfozy miasta od 1945 do 2005. Poznań: Wydawnictwo Nauka i Innowacje.
Purchla Jacek, Komar Żanna
: Kłopotliwe dziedzictwo? Architektura Trzeciej Rzeszy w Polsce, Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury.
Thum Gregor
: Obce miasto — Wrocław 1945 i potem. Wrocław: Via Nova. Tunbridge John, Ashworth Gregory
: Dissonant Heritage. The Management of the Past as a Resource in Conflict, Wiley,
Chichester.
Wetherell Margaret, Smith Laurajane, Campbell Gary,
: Introduction: Affective heritage practices, [w:] Emotion, Affective Practices, and the Past in the Present, red. L. Smith, M. Wetherell, G. Campbell, London New York: Routledge.
Ziębińska-Witek Anna
: Muzealizacja komunizmu w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Źródła internetowe:
Downloads
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2021 Katarzyna Maniak, Anna Kurpiel
Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non opere derivate 4.0 Internazionale.
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Stats
Number of views and downloads: 410
Number of citations: 0