Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Deutsch
    • Język Polski
    • Español (España)
    • Italiano
    • Français (Canada)
    • Čeština
    • Français (France)
    • Hrvatski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Zbiór Wiadomości do Antropologii Muzealnej

Muzeum w etnografii. Wokół nauczania muzealnictwa w ramach antropologii i etnologii
  • Strona domowa
  • /
  • Muzeum w etnografii. Wokół nauczania muzealnictwa w ramach antropologii i etnologii
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Nr 10 (2023) /
  4. Artykuły naukowe

Muzeum w etnografii. Wokół nauczania muzealnictwa w ramach antropologii i etnologii

Autor

  • Hubert Czachowski Muzeum Etnograficzne im. Marii Znamierowskiej-Prufferowej w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/ZWAM.2023.10.07

Słowa kluczowe

university, ethnology, museology, academic teaching, study programs

Abstrakt

Tekst skonstruowany na podstawie kwerendy internetowej na temat współczesnej recepcji w nauce zwanej etnografią/etnologią/antropologią problematyki muzealniczej. Porównując polskie i zagraniczne ośrodki antropologii akademickiej spróbuję pokazać czy w ogóle lub jak ta tematyka istnieje w akademickich planach zajęć, jaki panuje w nich trend, co wydaje się istotne, na jakie zagadnienia zwraca się uwagę.
W polskiej antropologii (Uniwersytety w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Łodzi, Toruniu) widać niestety tendencje do zmniejszania roli muzealnictwa w nauczaniu dyscypliny. Inaczej jest tylko na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. W tekście zestawiam polskie przedmioty z muzealnictwa na kierunkach etnologii i antropologii z różnymi ośrodkami
antropologii na wiodących uniwersytetach na świecie (Columbia University, Cambrige University, Yale University, Oxford, Københavns Universitet).
Wszystkie te przykłady wybrane przypadkowo, pokazują jednak jak ściśle we współczesnej antropologii i etnologii plasuje się wśród wielu innych zagadnień perspektywa muzeologiczna. Studia powinny być tak zorganizowane aby dać narzędzia do zajmowania się różnymi już specjalistycznymi problemami, także z tymi, które zawierają się w codziennej pracy w muzeach – czyli obcowaniu, poznawaniu i reinterpretacji kultur tradycyjnych odległych w czasie i przestrzeni oraz oczywiście także kultury współczesnej. Jak widać po przytoczonych przykładach możliwości jest tutaj wiele, zwrócę jednak uwagę na to, że muzealnictwo etologiczne i antropologiczne musi być nauczane w całym kontekście innych dziedzin. Specjalizacje są potrzebne i niezbędne, ale w pracy muzeologicznej potrzeba wielkiej kreatywności, otwartości i erudycji. Ciągle rosnąca rola muzeów w przestrzeni
społeczno-kulturowej staje się stałym wyzwaniem dla antropologów. Zarówno od strony badawczej nad sposobami prezentacji dziedzictwa, jak i od strony czysto praktycznej – sposobów prowadzenia muzeów, tworzenia i rozwijania kolekcji, umiejętności prowadzenia dyskursu, eksplikacji wiedzy antropologicznej, konceptualizacji dziedzictwa, itp.

Bibliografia

Święch Jan, Tubaja Roman

: “Szkoły i kierunki w etnologii a muzealnictwo etnograficzne w Polsce,” [in:] Przeszłość etnologii polskiej w jej teraźniejszości, ed. Z. Jasiewicz, T. Karwicka, Poznań: Prace Komitetu Nauk Etnologicznych PAN, no. 10, pp. 135–142.

Online Sources

https://anthropology.columbia.edu/content/museum-anthrophist-theory-1

https://etnologia.uj.edu.pl/instytut/katedry/katedra-dziedzictwa-i-teorii-muzealnictwa

https://etnologia.uj.edu.pl/dzialalnosc/wystawy

https://etnomuzeum.eu/wystawy-czasowe/wesela-21

http://etnomuzeum.pl/wystawy/bialy-czarny-czerwony-o-symbolice-kolorow/

http://etnomuzeum.pl/wystawy/lokalny-pejzaz-kontrkultury-peace-love-i-prl/

http://informatorects.uw.edu.pl/pl/courses/view?prz_kod=3102-LZKP

http://informatorects.uw.edu.pl/pl/courses/view?prz_kod=3102-LKMH

https://www.isca.ox.ac.UK/graduate-teaching

https://kulturanthropologie.uni-graz.at/en/research/

https://kurser.ku.dk/course/heek13011u/2022-2023

https://kurser.ku.dk/course/hfab10021u/2022-2023

https://maa.cam.ac.uk/about

https://maa.cam.ac.uk/staff/dr-mark-elliott

https://ph.yale.edu/areas/museums-and-collections

https://ph.yale.edu/courses/landscapes-meaning-museums-and-their-objects

https://saxoinstitute.ku.dk/research/ethnology/cultural-interventions-in-ethnology/

https://sylabus.uj.edu.pl/pl/document/8295b258-ae8c-4da4-8924-098ccc0345fb.pdf

https://sylabus.uj.edu.pl/pl/5/1/2/17/81

https://usosweb.umk.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&prz_kod=2525-s1ETN3Z-ZWAmM%2FM&callback=g_6f76fd6a

https://www.anthro.ox.ac.uk/about-us

https://www.anthro.ox.ac.uk/msc-mphil-in-visual-material-and-museum-anthropology

https://www.anthro.ox.ac.uk/msc-mphil-in-visual-material-and-museum-anthropology

https://www.su.se/english/research/research-subjects/european-ethnology/critical-culture-heritage-studies-and-museology

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2023-12-15

Jak cytować

1.
CZACHOWSKI, Hubert. Muzeum w etnografii. Wokół nauczania muzealnictwa w ramach antropologii i etnologii. Zbiór Wiadomości do Antropologii Muzealnej [online]. 15 grudzień 2023, T. 10, nr 10, s. 149–160. [udostępniono 16.12.2025]. DOI 10.12775/ZWAM.2023.10.07.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Nr 10 (2023)

Dział

Artykuły naukowe

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Hubert Czachowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:

a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);

c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;

e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).

 2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.

3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 497
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

university, ethnology, museology, academic teaching, study programs
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa