Zarządzanie kolekcją muzealną na przykładzie projektu artystycznego Słony chleb w Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
DOI :
https://doi.org/10.12775/ZWAM.2021.8.08Résumé
Artykuł podejmuje temat zarządzania kolekcją muzealną na przykładzie projektu Słony chleb autorstwa współczesnej krakowskiej artystki Natalii Wiernik, który odbył się w 2016 roku w Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka. Współczesny projekt ukierunkowany został na pracę artystki z kolekcją i przestrzenią muzeum, których potencjał był inspiracją do stworzenia dzieł artystycznych. Wiernik, wykorzystując fotografię, video oraz działania performatywne, poruszyła zagadnienia dotyczące specyfiki miejsca, jakim jest kopalnia – muzeum, jego roli w ochronie wielowiekowego dziedzictwa górniczego oraz refleksji nad eksponatem muzealnym na przykładzie gromadzonej w nim kolekcji solniczek. Projekt Słony chleb pokazał, że kolekcja muzealna posiada ogromny potencjał, a jej właściwe zarządzanie i wykorzystywanie może przynieść bardzo pozytywne skutki dla instytucji muzealnej, jej odbiorców i pracowników.
Références
Barańska Katarzyna
: Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych, Kraków: Wydawnictwo Attyka.
Borusiewicz Mirosław
: Nauka czy rozrywka? Nowa muzeologia w europejskich definicjach muzeum, Kraków: Universitas.
Carroll La Khadija
: Object to project: Artist’s interventions in museums w: Sculpture in the Museum, red. Ch. R. Marshall, London: Ashgate Press.
Clair Jean
: Kryzys muzeów. Globalizacja kultury, przeł. J. M. Kłoczkowski, Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.
Długosz Alfons
: Wieliczka. Magnum sal jako zabytek kultury materialnej, Warszawa: Arkady.
Gaweł Łukasz
: Muzeum w przestrzeni publicznej. Przyczynek do praktyki zarządzania instytucjami kultury, https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/25742/gawel_muzeum_w_przestrzeni_publicznej_2011.pdf?sequence=1&isAllowed=y, data dostępu: 1.05.2021.
: Zarządzanie publicznymi instytucjami kultury w kontekście koncepcji Corporate Social Responsibility (CSR). Społeczna Odpowiedzialność muzeum, https://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/384457/edition/362313/content, data dostępu: 22.05.2021.
Godłowski Jan
Program działania Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka w Wieliczce na kadencję 1.02.2021-31.01.2026, https://bip.mkdnis.gov.pl/media/docs/programy%20inst/20210202_Program_dzialania_Muzeum_Zup_Krakowskich_Wieliczka_w_Wieliczce_na_kadencje_1.02.2021-31.01.2026.pdf, data dostępu: 17.06.2021.
Gombrich Ernst
: Zmysł porządku. O psychologii sztuki dekoracyjnej, tłum. Dorota Folga — Januszewska Kraków: Universitas.
Janus Aleksandra, Kawęcka Dorota
: Między muzealizacją teatru a teatralizacją muzeum — gromadzenie, wystawianie, odgrywanie w: Muzeum w świetle reflektorów. Wystawa — naukowe laboratorium czy artystyczna kreacja?, Kraków: Muzeum Historyczne Miasta Krakowa.
Karecka Lidia
: Ewidencjonowanie polskich zbiorów muzealnych w: ABC zarządzania kolekcją muzealną, https://studylibpl.com/doc/1146251/abc-zarzdzanie-kolekcj-2014.indd, data dostępu: 11.05.2021.
Lubaszewska Michalina
: Rekwizyt w muzeum w: Muzeum w świetle reflektorów. Wystawa — naukowe laboratorium czy artystyczna kreacja?, Kraków: Muzeum Historyczne Miasta Krakowa.
Matassa Freda
: Zarządzanie zbiorami muzeum, tłum. Sonia Jaszczyńska, Kraków: Universitas.
Matt Gerald
: Muzeum jako przedsiębiorstwo, tłum. Andrzej Wajs,Warszawa: Fundacja Aletheia.
Mierzecka Janina
: Fotografia zabytków i dzieł sztuki, Warszawa: Arkady.
Piotrowicz Józef
: Pięćdziesiąt lat działalności Muzeum w: 50 lat Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka, red. A. Jodłowski, Wieliczka: Muzeum Żup Krakowskich.
Preziosi Daniel
: Mózg ciała ziemi. Muzea i ramowanie modernizmu w: Display.Strategie wystawiania, red. M. Hussakowska, E. M. Tatar, Kraków: Universitas.
Wasilewski Marek
: Mroczny przedmiot w Muzeum w: Muzeum jako świetlany przedmiot pożądania, red. Jarosław Lubiak, Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi.
Wodarska-Ogideł Katarzyna
: Ekspozycja muzealna w dobie dominacji kultury wizualnej-projekcje multimedialne w muzeach teatralnych w: Muzeum w świetle reflektorów. Wystawa — naukowe laboratorium czy artystyczna kreacja?, Kraków: Muzeum Historyczne Miasta Krakowa.
Źródła niepublikowane
Organizacja Muzeum Żup Krakowskich, t. 128/13, Archiwum Zakładowe Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka.
Zarządzanie kolekcją muzealną na przykładzie projektu artystycznego Słony chleb
Strony internetowe
http://nimoz.pl/pl/aktualnosci/informacje/raport-zespolu-ekspertow-ds-przygotowaniatez-do-projektu-nowelizacji-ustawy-o-muzeach-rekomendacje; data dostępu: 21.05.2018.
https://muzeum.wieliczka.pl/historia-kopalnia/muzeum-zup-krakowskich; data dostępu: 13.05.2021.
https://bip.malopolska.pl/muzeumwieliczka,m,274030,akty-prawne.html; data dostępu: 10.05.2021.
https://muzeum.wieliczka.pl/historia-kopalnia/muzeum-zup-krakowskich; data dostępu: 13.05.2021.
https://www.nimoz.pl/files/publications/52/Cyfrowe_odwzorowania_muzealiow_ NIMOZ_2012.pdf; data dostępu: 16.05.2021]
https://www.prm.ox.ac.uk/artists-inspired; data dostępu: 25.05.2021
Téléchargements
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
© Pani Agata Franaszek 2021
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Stats
Number of views and downloads: 469
Number of citations: 0