Aller directement au contenu principal Aller directement au menu principal Aller au pied de page
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language
    • English
    • Deutsch
    • Język Polski
    • Español (España)
    • Italiano
    • Français (Canada)
    • Čeština
    • Français (France)
    • Hrvatski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Accueil
  • Numéro courant
  • Archives
  • Annonces
  • À propos
    • À propos de cette revue
    • Soumissions
    • Comité éditorial
    • Déclaration de confidentialité
    • Coordonnées
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language:
  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Zbiór Wiadomości do Antropologii Muzealnej

Muzea w pandemii: jak wyzwanie #between_ art_and_quarantine wpłynęło na funkcjonowanie sztuki dawnej w nowych mediach i w mediach społecznościowych
  • Accueil
  • /
  • Muzea w pandemii: jak wyzwanie #between_ art_and_quarantine wpłynęło na funkcjonowanie sztuki dawnej w nowych mediach i w mediach społecznościowych
  1. Accueil /
  2. Archives /
  3. No. 10 (2023) /
  4. muzeum reagujące

Muzea w pandemii: jak wyzwanie #between_ art_and_quarantine wpłynęło na funkcjonowanie sztuki dawnej w nowych mediach i w mediach społecznościowych

Auteurs-es

  • Zofia Ozaist-Zgodzińska niezlasztuka.net

DOI :

https://doi.org/10.12775/ZWAM.2023.10.15

Mots-clés

media społecznościowe, sztuka nowych mediów, edukacja muzealna, publiczność muzeów, muzeum, pandemia, partycypacja

Résumé

Wyzwanie, które zyskało popularność w mediach społecznościowych na początku pandemii, przyczyniło się do trwałej zmiany zachowań publiczności instytucji kultury. Uczestnik wyzwania miał odtworzyć w warunkach domowych obraz z kolekcji muzeum, zrobić zdjęcie, oznaczając hasztagami zamieścić je na Facebooku i polubić profil muzeum. Po raz pierwszy na taką skalę do twórczej przemianydzieł sztuki dawnej włączyli się odbiorcy niezwiązani ze sztuką, tworząc dzieła nowych mediów z wiralowym potencjałem. Nastąpiło umasowienie, egalitaryzacja i demokratyzacja sztuki dawnej oraz procesu twórczego. Potencjał sztuki dawnej zauważyły nawet firmy komercyjne i wykorzystały go w kampaniach reklamowych. Instytucje kultury na profilach w mediach społecznościowych zamieszczają więcej treści zachęcających publiczność do twórczych działań. Trwałość przemiany „zaangażowanej społeczności” w realną publiczność instytucji potwierdziły statystyki frekwencji w muzeach otwartych po przymusowym zamknięciu.

Références

Barthes Roland

: Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Warszawa.

Levinson Paul

: Nowe nowe media, przeł. Maria Zawadzka-Strączek, Warszawa: Wydawnictwo WAM.

Manovich Lev

: Język nowych mediów, przeł. Piotr Cypryański, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

McQuail Denis

: Teoria komunikowania masowego, przeł. Marta Bucholc, Alina Szulżycka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Prus Bolesław

: Lalka, Warszawa.

Sztompka Piotr

: Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Treści cyfrowe

Dior, kampania Caravaggio: Elina Kechichevna (zdjęcia), Fabien Baron (dyrektor kreatywny): https://www.dior.com/en_pl/news-savoir-faire/folder-news-and-events/spring-summer-2021-women’s-campaign [dostęp: 22.02.2021].

Dziendobry, kampania Barok: https://dziendobrysklep.com/blog/barok/ [dostęp: 22.02.2021].

Kerstens Hendrik, https://hendrikkerstens.com [dostęp: 18.01.2021].

Muzeum Narodowe w Warszawie, Ozdoby choinkowe Roberta Czajki, https://www.mnw.art.pl/multimedia/swieta-2020/ozdoby-choinkowe-roberta-czajki/?fbclid=IwAR1UkTETX2TIEOKJZRL7aFechY0IbLZcylC-fKcL2ybw_AEvhp_0pgmve3s [dostęp: 22.02.2021].

Peruga Michalina

: Edward Dwurnik. Ironiczny komentator polskiej codzienności, https://niezlasztuka.net/o-sztuce/edward-dwurnik-malarz-komentator-polskiejcodziennosci [dostęp: 18.01.2021].

Profil na Facebooku Art Will Save You, https://www.facebook.com/makingartwillsaveyou/ [dostęp: 22.02.2021],

Profil na Facebooku Hayati’nin Evreni, https://www.facebook.com/hayatininevreni-?ref=py_c [dostęp: 18.01.2021],

Profil na Facebooku J.P. Getty Museum, https://www.facebook.com/gettymuseum/[dostęp: 18.01.2021].

Profil na Facebooku Maćka Zygmunta, https://www.facebook.com/maciej.zygmunt/posts/10158113269513879 [dostęp: 18.01.2021]

Profil na Facebooku Making arts will save you, https://www.facebook.com/makingartwillsaveyou/photos/a.829682000551558/1334684000051353/?type=3 [dostęp: 22.02.2021].

Profil na Facebooku Muzeum Narodowego w Krakowie: https://www.facebook.com/muzeum.narodowe.krakow/ [dostęp: 22.02.2021].

Profil na Facebooku Muzeum Narodowego w Warszawie: https://www.facebook.com/MuzeumNarodowe/ [dostęp: 22.02.2021]

Profil na Facebooku Sztuczne fiołki, https://www.facebook.com/SztuczneFiolki [dostęp: 18.01.2021].

Profil na Facebooku Zamku Królewskiego na Wawelu, https://www.facebook.com/ZamekKrolewskinaWawelu/ [dostęp: 22.02.2021].

Profil na Facebooku Zespołu Szkół w Gołąbkach, Profil na Facebooku https://www.facebook.com/Zespół-Szkół-w-Gołąbkach-1738063396415228/ [dostęp: 22.02.2021].

Raport ICOM: Museums, museum professionals and-Covid-19: third survey https://icom.museum/wp-content/uploads/2021/07/Museums-and-Covid-19_third-ICOM-report.pdf

Raport Kultura w Pandemii 2021: Centrum Cyfrowe: https://centrumcyfrowe.pl/wp-content/uploads/sites/16/2021/04/Raport_Kultura_w_pandemii.pdf

Raport NIMOZ: Działalność muzeów w czasach pandemii COVID-19: https://nimoz.pl/files/publications/80/RAPORT-Covidowy_2023-03-15%20FINAL.pdf

Téléchargements

  • PDF (Język Polski)

Publié-e

2023-12-15

Comment citer

1.
OZAIST-ZGODZIŃSKA, Zofia. Muzea w pandemii: jak wyzwanie #between_ art_and_quarantine wpłynęło na funkcjonowanie sztuki dawnej w nowych mediach i w mediach społecznościowych. Zbiór Wiadomości do Antropologii Muzealnej. Online. 15 décembre 2023. Vol. 10, no. 10, p. 289–312. [Accessed 29 juin 2025]. DOI 10.12775/ZWAM.2023.10.15.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Télécharger la référence
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numéro

No. 10 (2023)

Rubrique

muzeum reagujące

Licence

© Zofia Ozaist-Zgodzińska 2023

Creative Commons License

Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.

1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:

a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);

c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;

e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).

 2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.

3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.

Stats

Number of views and downloads: 206
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Parcourir l'index des auteurs-es
  • Issue archive

User

User

Numéro courant

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Renseignements

  • Pour les lecteurs-trices
  • Pour les auteurs-es
  • Pour les bibliothécaires

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Langue

  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

media społecznościowe, sztuka nowych mediów, edukacja muzealna, publiczność muzeów, muzeum, pandemia, partycypacja
Haut

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop