Value of Museum Offering in the Visitors’ Opinion
DOI:
https://doi.org/10.12775/28370Keywords
value, museum, cultural offer, visitors, cultural capital, opinionAbstract
The purpose of this text is to review and conduct preliminary analysis of visitor evaluations of the museum offer with particular emphasis on their views on exhibitions. This will help identify the needs of the museum guests and make an attempt to determine the mechanisms for constructing a hierarchy of the importance of their expectations regarding museum activities. The term «opinion» in the title has been used as the equivalent of a judgment that is not necessarily substantive not necessarily formulated on the basis of the knowledge of the subject. It is based on strong, first impression caused by a museum visit. The value, in turn, is defined here as something precious, in the context of the organization and in relation to what is socially expected, defined as «this should be», and what is good. This is the value that is determined by the type of social mentality, and at the same time recognizing what has the characteristics of autotelic validity. It applies to the civic, aesthetic and organizational dimension. Values take the form of not always explicitly expressed preferences, interests, norms. The value indicator is any offer assessment included in the guest notes entered in the exhibition book in Museum Varmia and Masuria in Olsztyn.References
Bourdieu Pierre
: Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, przeł. P. Biłos, Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Creswell W. John
: Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, tłum. J.
Gilewicz, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Czapiński Janusz
: Stan społeczeństwa obywatelskiego, [w:] Diagnoza Społeczna. Warunki i jakość życia
Polaków, red. J. Czapiński, T. Panek, Warszawa: Rada Monitoringu Społecznego, Wyższa
Szkoła Zarządzania i Finansów w Warszawie, http://www.diagnoza.com; data odczytu:
09.2019 r.
Drucker Peter
: Zarządzanie organizacją pozarządową. Teoria i praktyka, tłum. M. Wanat, Warszawa: Fundusz Współpracy
Dyczewski Leon
: Kultura polska w procesie przemian, Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego
Uniwersytetu Lubelskiego.
Foucault Michel
: Bezpieczeństwo, terytorium, populacja, przekład M. Herer, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gałęziowska Małgorzata
: Zapis interakcji między muzeum a jego gościem jako obraz dynamiki więzi społecznych. Muzeum Warmii i Mazur po II wojnie światowej, „Warmińsko-Mazurskie Studia z Historii Najnowszej”, red. D. Krysiak, T. I, Olsztyn: Instytut Pamięci Narodowej Komisja ścigania
Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu Delegatura w Olsztynie.
Górski Piotr
: Socjolog wobec zagadnień komunikowania. Od analizy zawartości do analizy dyskursu, [w:] Analiza dyskursu w socjologii dla socjologii, red. A. Horolets, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek
Hałas Elżbieta
: Znaczenia i wartości społeczne. O socjologii Floriana Znanieckiego, Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Joas Hans
: Powstawanie wartości, przekład M. Kaczmarczyk, Warszawa: Oficyna Naukowa.
Kłoskowska Antonina
: Socjologia kultury, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Koralewicz Jadwiga, Ziółkowski Marek
: Zmiany systemu wartości w Polsce, [w]: O życiu publicznym, kulturze i innych sprawach, red. B. W. Mach, E. Wnuk-Lipiński, Warszawa: Collegium Civitas, Instytut Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk.
Macalik Joanna, Pluta-Olearnik Mirosława 2017: Publiczność muzealna w świetle badań marketingowych – od frekwencji do satysfakcji klienta, „Handel Wewnętrzny”, tom 2(367).
Mariański Janusz
: Socjologia moralności, Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski.
Markham N. Annette
:The Methods, Politics, and Ethics of Representation in Online Etnography, [in:] The
Sage Handbook of Qualitative Research, 3th Edition, ed. Norman K. Denzin, Yvonna S.
Lincoln, Thousands Oaks-London-New Delhi:Sage Publications
Marody Mirosława
: Sens teoretyczny a sens empiryczny pojęcia postawy. Analiza metodologiczna zasad doboru wskaźników w badaniach nad postawami, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Matuchniak-Krasuska Anna
: Zarys socjologii sztuki Pierre’a Bourdieu, Warszawa: Oficyna Naukowa.
Ossowski Stanisław
: U podstaw estetyki, Warszawa: Spółdzielnia Wydawniczo-Oświatowa „Czytelnik”
Schein H. Edgar
brw: Organisatonal Culture and Leadership, 4 th Edition, San Francisco: Jossey-Bass a Wiley Imprint.
Sikorski Czesław
: Drogi do sukcesu. Profesjonalizm kontra populistyczna kultura organizacyjna, Warszawa: Difin
Taylor Charles
: Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, przełożyli: M. Gruszczyński, O. Latek, A. Lipszyc, A. Michalak, A. Rostkowska, M. Rychter, Ł. Sommer, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wallis Mieczysław
: Przeżycie i wartość. Pisma z estetyki i nauki o sztuce 1931–1949, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Akt prawny
Dz.U. 1997 Nr 5 poz. 24 Ustawa z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (z późniejszymi
zmianami) http://prawo.sejm.gov.pl; data odczytu: 17.06.2019 r.
Strony internetowe
www.muzeum.olsztyn.pl, dostęp 26.06.2019
http://www.diagnoza.com, dostęp 14.09.2019
Źródła
Muzeum Warmii i Mazur (dalej MWiM), Księga wpisów Heimatmuseum, 1938-1944, sygn.
DH 8077 OMO.
MWiM, Księga pamiątkowa wystawy w zamku w Lidzbarku Warmińskim, 1962 r., sygn.
/33.
MWiM, Kronika. Księga pamiątkowa osób zwiedzających 1967–1980, sygn. 4/32.
MWiM, Księga pamiątkowa 1975–1988, sygn. 3/31.
MWiM, Złota Księga 1980-1983, sygn. 4/35.
MWiM, Księga pamiątkowa osób zwiedzających 1988–1989, sygn. 4/29.
MWiM, Księga pamiątkowa osób zwiedzających 1989, sygn. 4/30.
MWiM, Księga pamiątkowa wystawy Ikona rosyjska. Dawne rzemiosło artystyczne, 1990 r.,
bez sygnatury.
MWiM, Złota Księga pamiątkowa osób zwiedzających 1990-1991, sygn. 4/34.
MWiM, Złota Księga pamiątkowa osób zwiedzających 1992, sygn. 4/36.
MWiM, Złota Księga [prochy Mikołaja Kopernika w zamku w Olsztynie], III–IV 2010 r., bez sygnatury.
MWiM, Złota Księga. Wystawa Jan Paweł II na Warmii i Mazurach, IV 2011–XI 2011, bez sygnatury.
MWiM, Księga. Wystawa jubileuszowa, 2016-2018, bez sygnatury.
How to Cite
Issue
Section
License
- The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:
- recording of a Work / subject of a related copyright;
- reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
- marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
- introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
- dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 4.0).
- The authors give the publisher the license free of charge.
- The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 0
Number of citations: 0