Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Deutsch
    • Język Polski
    • Español (España)
    • Italiano
    • Français (Canada)
    • Čeština
    • Français (France)
    • Hrvatski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Annual Review of Museum Anthropology

Tekst muzealny jako narzędzie angażowania publiczności muzealnej. W stronę nowego modelu komunikowania w muzeum
  • Home
  • /
  • Tekst muzealny jako narzędzie angażowania publiczności muzealnej. W stronę nowego modelu komunikowania w muzeum
  1. Home /
  2. Archives /
  3. No. 5 (2018) /
  4. Artykuły naukowe

Tekst muzealny jako narzędzie angażowania publiczności muzealnej. W stronę nowego modelu komunikowania w muzeum

Authors

  • Elżbieta Nieroba Uniwersytet Opolski

DOI:

https://doi.org/10.12775/18888

Keywords

tekst muzealny, muzeum, publiczność, komunikacja

Abstract

Teksty muzealne odgrywają ważną rolę w procesie komunikacji z publicznością. Celem artykułu jest przyjrzenie się, w jaki sposób muzealnicy używają tekstu obecnego w przestrzeni wystawienniczej do włączenia widza w aktywny proces zwiedzania. Przedmiotem analizy są wystawy historyczne oraz prezentujące sztukę po 1945 roku. Analiza zgromadzonego materiału empirycznego wykazała, że muzealnicy wykorzystują co najmniej cztery strategie angażowania widzów w prezentowaną wystawę: posługują się chwytliwymi tytułami; używają strony czynnej i słów wzbudzających emocje; posiłkują się cytatami; umieszczają obiekty w szerszym kontekście kulturowym. Strategie te można potraktować jako wskaźnik zmiany statusu publiczności w przestrzeni muzealnej – muzea w coraz większym stopniu starają się traktować odwiedzających jak partnerów w procesie komunikacji.

Author Biography

Elżbieta Nieroba, Uniwersytet Opolski

Dr, socjolog, adiunkt w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Opolskiego. Zainteresowania badawcze koncentrują się wokół socjologii kultury (w szczególności instytucji muzeum, dziedzictwa kulturowego, modeli uczestnictwa w kulturze), pamięci społecznej oraz socjologii emocji. Autorka między innymi monografii Pomiędzy dobrem wspólnym a elitarnością. Współczesny model muzeum (Opole 2016) oraz Na styku historii i codzienności. Społeczność lokalna wobec miejsca pamięci (Opole 2017, współautor A. Czerner).

References

Assmann Jan 2008: Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, przeł. A. Kryczyńska-Pham, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Coxall Helen 1991: How language means : an alternative view of museums text, [w:] Museum languages: objects and texts, red. G. Kavanagh, Leicester, Nowy Jork: Leicester University Press.

Hooper-Greenhill Eilean 2004: Museums and their Visitors, Londyn, Nowy Jork: Routledge.

Hooper-Greenhill Eilean 2007: Museum and Education. Purpose, pedagogy, performance, Londyn, Nowy Jork: Routledge.

Kotler Neil G., Kotler Philip, Kotler Wendy I. 2008: Museum Marketing and Strategy. Designing Missions, Building Audiences, Generating Revenue and Resources, San Francisco: Jossey-Bass.

Lisowska-Magdziarz Małgorzata 2006: Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Luke Jessica J., Stein Jill 2006: Summative Evaluation of Interpretative Experiences Newly Installed within the Permanent Collection. Walker Art Center, Annapolis: Institute for Learning Innovation.

Machcewicz Paweł 2017: Muzeum, Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy „Znak”.

Miglietta Anna M., Pace Rosaria, Boero Ferdinando 2011: Evaluating Students’ Comprehension of Messages on Panels, „Visitor Studies” vol. 14, nr 2.

Miller Steven 2018: The Anatomy of a Museum. An Insider`s Text, Oxford: John Willey & Sons, Inc.

Ravelli Louise J. 2006: Museum Text. Communication Frameworks, Londyn, Nowy Jork: Routledge.

Spock Dan 2015: Museum Exhibition Tradecraft. Not an Art, but an Art to It, [w:] The International Handbooks of Museum Studies: Museum Practice, red. C. McCarthy, Nowy Jork: John Wiley & Sons, Ltd.

Trench Lucy 2013: Gallery text at the V&A. A Ten Point Guide, Londyn: Victoria and Albert Museum.

Writing Effective Interpretative Text 2006: Resource Guides, Te Papa National Services Te Paerangi. Brak informacji o autorze.

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2018-12-24

How to Cite

1.
NIEROBA, Elżbieta. Tekst muzealny jako narzędzie angażowania publiczności muzealnej. W stronę nowego modelu komunikowania w muzeum. Annual Review of Museum Anthropology. Online. 24 December 2018. No. 5, pp. 9-24. [Accessed 29 June 2025]. DOI 10.12775/18888.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

No. 5 (2018)

Section

Artykuły naukowe

License

  1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:
    • recording of a Work / subject of a related copyright;
    • reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
    • marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
    • introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
    • dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 4.0).
  2. The authors give the publisher the license free of charge.
  3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 603
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

tekst muzealny, muzeum, publiczność, komunikacja
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop