Muzeum w domu – działania w trakcie pandemii
DOI:
https://doi.org/10.12775/ZWAM.2020.7.17Klíčová slova
działalność instytucji kultury, wirtualne wycieczki, pandemia COVID-19, cyfryzacja kolekcjiAbstrakt
Pojawienie się pandemii koronawirusa znacząco wpłynęło na wszystkie aspekty życia ludzkiego, w tym na codzienną działalność instytucji kultury. W okresie zamknięcia dla publiczności, muzea podjęły różnorakie inicjatywy mające na celu utrzymanie uwagi dotychczasowego odbiorcy, jak również przyciągnięcie nowych odwiedzających - tyle że tym razem w formie wirtualnej. Działania ta w dużej mierze opierały się na już wcześniej zdigitalizowancych zbiorach, które niemalże z dnia na dzień (jeśli wcześniej nie były one jeszcze udostępnione) pojawiły się w przestrzeni cyfrowej. Zaproponowano różne formy wirtualnego zwiedzania (czy to samodzielnie, czy z przewodnikami), jak również prowadzono aktywności wokół cyfrowych artefaktów, takie jak wywiady z kuratorami, analizy dzieł, czy warsztaty dla dzieci. Ważnym były także inicjatywy ze strony samych odbiorców - jak chociażby home art challenge, polegające na odtworzeniu wybranego dzieła sztuki z pomocą przedmiotów znajdujących się pod ręką. Tego typu zaangażowanie dało spore szanse na przeniesienie go w świecie po pandemicznym na grunt relacji w fizycznej przestrzeni muzeum - jednak nie oznacza automatycznego zjednoczenia odwiedzących wokół instytucji, które niejako samo o siebie zadba. Należałoby bez względu na zewnętrzne okoliczności podejmować szeroko zakrojone działania łączące aktywność offline i online w nowoczesnych muzeach.Reference
Barnes Sara
: Spanish Facebook Group Has People Transforming Themselves Into Artwork While in Quarantine. https://mymodernmet.com/quearteencasa-home-artchallenge/?fbclid=IwAR1czjxMaka584mcOqoWZkRFJ_NiJJmIIS6ZbfUEkb3
LGWeY4QtqkWMqEk
Cyfrowe zbiory Muzeum Narodowego w Warszawie
: http://cyfrowe.mnw.art.pl/dmuseion.
Grinevičius Jonas, Nefas Li
: Museums Ask People To Recreate Famous Paintings With Anything They Can Find At Home, Get 35 Hilarious Pics. https://www.boredpanda.com/art-recreation-at-home-museum-challenge/.
Kim są polscy użytkownicy TikToka?
: https://www.gethero.pl/raport-tiktok/.
Lectures / Talks & Interviews
: https://www.youtube.com/playlist?list=PLDoWx4K015JbGiDQ-HmL2qf0OmqYHJFcE.
Louvre — online tours
: https://www.louvre.fr/en/visites-en-ligne
Maturalne SOS
: https://www.mnw.art.pl/edukacja/oferta-edukacyjna-online-na-czas-kwarantanny/maturalne-sos/.
Międzynarodowy Dzień Muzeów inny niż zazwyczaj
Museum virtual tours
: https://www.museothyssen.org/en/thyssenmultimedia/virtual-tours.
Oferta edykacyjna on-line na czas kwarantanny
: https://www.mnw.art.pl/edukacja/oferta-edukacyjna-online-na-czas-kwarantanny/.
Overview of the Staatliche Museen zu Berlin Offers Online
: https://www.smb.museum/en/whats-new/detail/ueberblick-der-online-angebote-derstaatlichen-
museen-zu-berlin.html.
Sweeney Lisa
: To Survive This Pandemic, Some Museums are Pivoting to Virtual Engagement. https://
sr.ithaka.org/blog/to-survive-this-pandemic-some-museums-are-pivoting-tovirtual-
engagement/.
Survey on the impact of the COVID-19 situation on museums in Europe
: https://www.ne-mo.org/fileadmin/Dateien/public/NEMO_documents/NEMO_Corona_
Survey_Results_6_4_20.pdf.
Tussenkunst en quarantine
: https://www.instagram.com/tussenkunstenquarantaine/?hl=en.
Zbiory cyfrowe Muzeum Narodowego w Krakowie
Stahování
Publikováno
Jak citovat
Číslo
Sekce
Licence
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Stats
Number of views and downloads: 549
Number of citations: 0