Nie tylko wystawa. Rzecz o muzealnych formach upowszechniania wiedzy etnologicznej oraz o historii pewnego projektu
DOI:
https://doi.org/10.12775/ZWAM.2020.7.06Klíčová slova
Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne w Łodzi, Łódzki Domu Kultury, edukacja muzealna, współpraca, recenzja wystawyAbstrakt
Artykuł omawia zagadnienia związane z edukacją muzealną, w kontekście opracowywania projektów obejmujących rozmaite formy działalności połączonej wspólną tematyką. Autorka w pierwszej części tekstu uzasadnia potrzebę organizowania tego typu aktywności przytaczając wypowiedzi badaczy zagadnienia oraz samych edukatorów. W drugiej opisuje przykład „dobrej praktyki”, analizując działania związane z projektem: Nie tylko petanka… W kręgu haftów regionalnych, opracowanym i zrealizowanym przez Pracowników Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi i Łódzkiego Domu Kultury przy współpracy wybranych trzech muzeów regionalnych województwa łódzkiego. Autorka podkreśla nie tylko złożoność i skuteczność przyjętych metod i zadań, ale także dobre efekty wieloletniej współpracy zaangażowanych w projekt instytucji. Artykuł kończy recenzja wystawy stanowiącej podsumowanie całość projektu.Reference
ABC…
: ABC edukacji w muzeum. Muzea sztuki współczesnej, rezydencjonalne, wielooddziałowe
i interdyscyplinarne”, nr 8, 2015.
Architektura…
: Architektura znaczeń. Studia ofiarowane prof. Zbigniewowi Bani w 65. rocznicę
urodzin i w 40-lecie pracy dydaktycznej, red. A. S. Czyż, J. Nowiński, M. Wiraszka,
Warszawa: Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego;
[http://ihs.uksw.edu.pl/sites/default/files/architektura_znaczen/
ksiega_zbigniew_bania_56.pdf, data odczytu: 18.07.2020].
Barańska Katarzyna
: Pożegnanie z edukacją, Muzealnictwo, nr 51.
: W poszukiwaniu standardów edukacji muzealnej, Muzealnictwo nr 53.
: Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych,
Biblioteka Zarządzania Kulturą, Kraków: Uniwersytet Jagielloński.
Edukacja
Edukacja poprzez kulturę. Kreatywność i innowacyjność,, red. nauk. Dorota Ilczuk,
Sławomir Ratajski, brak roku i miejsca wydania: Polski Komitet do spraw UNESCO.
[https://www.unesco.pl/sourcesedu/Edukacja_poprzez_kulture.pdf, data
odczytu 28.07.2020]
Friedrich Jacek
: Garść uwag o bodźcach zmysłowych w ekspozycji muzealnej [w:] Sensualność
ekspozycji muzealnej, red. Honorata Gołuńska, Łukasz Kędziora, Aldona Tołysz, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Gutowski Bartłomiej
: Europejska Noc Muzeów w: Konsumując coolturę. Europejska Noc Muzeów w Warszawie
, red. Sławomir H. Zaręba, Marcin Choczyński, [https://www.academia.
edu/19223347/Europejska_Noc_Muze%C3%B3w, data odczytu: 23.08.2020].
Górajec Piotr
a: Forum edukatorów muzealnych, Muzealnictwo 51.
b: Rola i miejsce edukacji muzealnej w ogólnym systemie edukacyjnym, [w:] Przeszłość dla Przyszłości — Problemy edukacji muzealnej. Materiały Konferencji z Okazji Jubileuszu 40-lecia Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy, Lednica 11–13 września 2009 roku, red. Jacek Wrzesiński, Andrzej Marek Wyrwa, Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy.
Nadolska-Styczyńska Anna
: Nie tylko lekcje i oprowadzanie. Kilka uwag o polskiej edukacji muzealnej i sposobach jej badania, „Journal of Urban Ethnology” 14.
Okoń Wincenty
: Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Pater Renata
: W poszukiwaniu standardów edukacji muzealnej, Muzealnictwo nr 53.
: Edukacja muzealna. Muzea dla dzieci i młodzieży, Kraków: Uniwersytet Jagielloński.
Radecki Gerard
: Obszar wydzielony czy nowe otwarcie? Edukacja muzealna jako muzeologia, [w:] ABC edukacji w muzeum. Muzea sztuki współczesnej, rezydencjonalne, wielooddziałowe i interdyscyplinarne”, nr 8.
Rokosz Katarzyna, Głowacki Przemysław
: Noc Muzeów. Zjawisko kulturowe i społeczne ostatnich lat, Muzealnictwo, nr 49.
Sensualność…
: Sensualność ekspozycji muzealnej, red. Honorata Gołuńska, Łukasz Kędziora,
Aldona Tołysz, Toruń,: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Statystyka…
: Statystyka muzeów. Muzea w 2018 roku: [https://statystykamuzeow.pl/storage/
do%20pobrania/Publikacje/Statystyka%20muzeow_2018_PL.pdf, data odczytu
08.2020].
Suchan Jarosław, Ludwisiak Małgorzata,
: Muzeum jako narzędzie edukacji, w: Edukacja poprzez kulturę. Kreatywność i innowacyjność, Polski Komitet do spraw UNESCO, red. nauk. Dorota Ilczuk, Sławomir Ratajski, Warszawa, s. 235-248.
Woźniak Alicja,
: Wzornik. Szycie opoczyńskie, łowickie, sieradzkie, Łódź: Łódzki Dom Kultury
Żylińska Marzena
Neuroedukacja. Jak wykorzystać potencjał mózgu, w: „Zmieniająca się szkoła,
Ośrodek Rozwoju Edukacji”, https://www.ore.edu.pl/2015/03/zmieniajaca-sie-
-szkola/, Pdf, [data odczytu: 18.07. 2020].
Woźniak Alicja
Na kanwie zabytków — metoda projektu w działalności muzealnej na przykładzie realizacji pt. „Wzornik. Szycie opoczyńskie, łowickie, sieradzkie”, maszynopis
oddany do druku.
Woźniak Alicja
Wzornik. Szycie opoczyńskie, łowickie, sieradzkie. Tradycja/Trwanie/ W 100 lecie województwa łódzkiego. Wystawa ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego
w Łodzi, Muzeum Okręgowego w Sieradzu Muzeum Regionalne w Opocznie, Muzeum w Łowiczu (ulotka towarzysząca wystawie).
Woźniak Alicja
Scenariusz wystawy Wzornik. Szycie opoczyńskie, łowickie, sieradzkie. Tradycja/ Trwanie/ W 100 lecie województwa łódzkiego, maszynopis.
Woźniak Alicja
Założenia scenariusza wystawy Wzornik. Szycie opoczyńskie, łowickie, sieradzkie.Tradycja/Trwanie/ W 100 lecie województwa łódzkiego, maszynopis.
Woźniak Alicja, Wachowska Danuta
Założenia projektu „Nie tylko petanka…”, maszynopis.
[bibliografia internetowa w skoroszycie]
Stahování
Publikováno
Jak citovat
Číslo
Sekce
Licence
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Stats
Number of views and downloads: 658
Number of citations: 0