Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Deutsch
    • Język Polski
    • Español (España)
    • Italiano
    • Français (Canada)
    • Čeština
    • Français (France)
    • Hrvatski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Annual Review of Museum Anthropology

Collecting as a haptic experience. Theoretical reflections
  • Home
  • /
  • Collecting as a haptic experience. Theoretical reflections
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 1 No. 2 (2015) /
  4. Artykuły naukowe

Collecting as a haptic experience. Theoretical reflections

Authors

  • Renata Tańczuk Uniwersytet Wrocławski

Abstract

We have got used to associating collecting in the first place with the sense of sight, and
only then with touch, hearing, taste or smell. Yet, it needs the employment of all kinds
of senses, the sight not always being the most important. Walter Benjamim in his reflections on collecting emphasizes the role of touch in collectors’ practices, he calls the collector
”a toucher”. The sense of touch in the western culture is the most forgotten and marginalized
of all senses. This paper attempts at making theoretical reflections on the specificity of the
collector’s haptic experience and the role of touch in collecting. It presents the epistemological dimension of touching and the connection of touch with the mētis type of knowledge, the
aesthetic experience and the ways the collector experiences the past and creates intimate
relations with objects.

References

• Arendt Hannah

: Introduction, Walter Benjamin 1892–1940, [w:] W. Benjamin Illuminations, red. H. Arendt, New York: Schocken.

• Arystoteles

: O duszy, [w:] Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 3, przeł. P. Siwek, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

• Chatwin Bruce

: Utz, przeł. M. Michałowska, Warszawa: Świat Książki.

• Baekeland Frederic

: Psychological aspects of Art Collecting, [w:] Interpreting Objects and Collections, red. S. M. Pearce, London and New York: Routledge.

• Banaś Paweł

: O poniektórych radościach kolekcjonerstwa, [w:] Fenomen radości, red. J. Grad, A. Grzegorczyk, P. Szkudlarek, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza

• Benjamin Walter

: Unpacking My Library. A Talk about Book Collecting, [w:] W. Benjamin Illuminations, red. H. Arendt, New York: Schocken.

: Pasaże, przeł. I. Kania, red. R. Tiedemann, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

• Brach-Czaina Janina

: Błony umysłu, Warszawa: Wydawnictwo Sic!.

• Böhme Hartmut

: Fetyszyzm i kultura, przeł. M. Falkowski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

• Freeland Cynthia

: Aristotle on the Sense of Touch, [w:] Essays on Aristotle’s De Anima, red. M.C. Nussbaum, A.O. Rorty, 1992, Oxford: Clarendon.

• Frydryczak Beata

: Świat jako kolekcja. Próba analizy estetycznej natury nowoczesności, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

• Gołaszewska Maria

: Estetyka pięciu zmysłów, Warszawa-Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN.

• Górnicka-Zdziech Izabela

: Przewodnik zacnego kolekcjonera według Franciszka Starowieyskiego, Warszawa: Prószyński i S-ka.

• Klekot Ewa

: Glina: o dyskursywnej niewyrażalności mētis, „Etnografia Nowa”, Nr 3.

• Minkowski Eugène

: Dotyk, przeł. M. Polak, „Kronos”, Nr 3.

• Peterson Mark

: The Senses of Touch. Haptics, Affects and Technologies, Oxford, Nowy York: Berg.

• Pomian Krzysztof

: Zbieracze i osobliwości. Paryż, Wenecja XVI-XVII wiek, przeł. A. Pieńkos, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

• Scott James C.

: Seeing like a State, New Haveb & London: Yale University Press.

• Shallcross Bożena

, Rzeczy i zagłada, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych, UNIVERSITAS.

• Simmel Georg

: Socjologia zmysłów, [w:] G. Simmel, Most i drzwi. Wybór esejów, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa: Oficyna Naukowa

• Sławek Tadeusz

: Cienie i rzeczy. Rozważania o dotyku, [w:] W przestrzeni dotyku, red. J. Kurek, K. Maliszewski, Chorzów: Miejski Dom Kultury „Batory”. Dostęp on-line: 01.09.2014 http://mediummundi.pl/teksty/slawek_cienie.pdf.

• Sommer Manfred

: Zbieranie. Próba filozoficznego ujęcia, przeł. J. Merceki, Warszawa: Oficyna Naukowa.

• Sontag Susan

: Miłośnik wulkanów, przeł. J. Anders, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

• Struzik Elżbieta

: Fenomen dotyku w tradycji filozoficznej i współczesnej refleksji humanistycznej, [w:] W przestrzeni dotyku, red. J. Kurek, K. Maliszewski, Chorzów: Miejski Dom Kultury „Batory”.

• Tańczuk Renata

: Ars colligendi. Kolekcjonowanie jako forma aktywności kulturalnej, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

• Urry John

: Socjologia mobilności, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

• Tatarkiewicz Władysław

: Skupienie i marzenie, [w:] W. Tatarkiewicz, O filozofii i sztuce, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2023-10-17

How to Cite

1.
TAŃCZUK, Renata. Collecting as a haptic experience. Theoretical reflections . Annual Review of Museum Anthropology. Online. 17 October 2023. Vol. 1, no. 2, pp. 9-28. [Accessed 16 December 2025].
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 1 No. 2 (2015)

Section

Artykuły naukowe

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

  1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:
    • recording of a Work / subject of a related copyright;
    • reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
    • marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
    • introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
    • dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 4.0).
  2. The authors give the publisher the license free of charge.
  3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 179
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop