Wiktor Jan Brzeziński i jego rzeźba jako przykład nowej płaszczyzny sztuki nieprofesjonalnej
DOI:
https://doi.org/10.12775/ZWAM.2023.10.16Słowa kluczowe
Wiktor Jan Brzeziński, sztuka nieprofesjonalna, rzeźba w drewnie, Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne w Łodzi, wystawaAbstrakt
W ramach artykułu zaprezentowano sylwetkę osiemnastoletniego rzeźbiarza Wiktora Jana Brzezińskiego, który pochodzi z Żyrardowa w woj. mazowieckim. Wiktor rzeźbi od 11 roku życia i jest obdarzony talentem samorodnym. W swojej rzeźbie przedstawia to, co współcześnie obserwuje na ulicy – mieszkańców blokowisk, ludzi spod sklepów, dresiarzy, sportowców, ale też emerytów, babki, czy grupy regionalne, jak Górale, Kaszubi i np. Łowiczanie. Większość swoich rzeźb wykonał po to, aby je „ożywić” w animacjach, które nagrywa w zaaranżowanym w swoim pokoju amatorskim studiu filmowym. Tam powstaje projekt @ekipa_z_pod_nocnego, który można zobaczyć na kanałach YT i TikTok. W etiudach tych Wiktor prezentuje swoje rzeźby, które odgrywają konkretne scenki, mają imiona i możliwość wypowiedzi. Wiktor wszystkim podkłada głos odpowiednio go modelując w zależności od postaci. Odkrycie twórczości Wiktora pokazuje nam nowy wymiar twórczości nieprofesjonalnej.
Bibliografia
Bożek Zuzanna
: Pasją Wiktora jest rzeźbienie w drewnie, „Życie Żyrardowa”, nr 45 (3592), s. 13.
: O Wiktorze i jego rzeźbach coraz głośniej, „Życie Żyrardowa”, nr 19 (3665), s. 12.
Jackowski Aleksander
: Sztuka zwana naiwną. Zarys encyklopedyczny twórczości w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Krupski i S-ka.
: Polska Sztuka Ludowa, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Źródła internetowe
https://wielkopolskahistorycznie.pl/2021/08/05/sztuka-ludowa/; data odczytu: 29.08.2023.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Anna Smolińska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 157
Liczba cytowań: 0