Muzea w pandemii: jak wyzwanie #between_ art_and_quarantine wpłynęło na funkcjonowanie sztuki dawnej w nowych mediach i w mediach społecznościowych
DOI:
https://doi.org/10.12775/ZWAM.2023.10.15Słowa kluczowe
media społecznościowe, sztuka nowych mediów, edukacja muzealna, publiczność muzeów, muzeum, pandemia, partycypacjaAbstrakt
Wyzwanie, które zyskało popularność w mediach społecznościowych na początku pandemii, przyczyniło się do trwałej zmiany zachowań publiczności instytucji kultury. Uczestnik wyzwania miał odtworzyć w warunkach domowych obraz z kolekcji muzeum, zrobić zdjęcie, oznaczając hasztagami zamieścić je na Facebooku i polubić profil muzeum. Po raz pierwszy na taką skalę do twórczej przemianydzieł sztuki dawnej włączyli się odbiorcy niezwiązani ze sztuką, tworząc dzieła nowych mediów z wiralowym potencjałem. Nastąpiło umasowienie, egalitaryzacja i demokratyzacja sztuki dawnej oraz procesu twórczego. Potencjał sztuki dawnej zauważyły nawet firmy komercyjne i wykorzystały go w kampaniach reklamowych. Instytucje kultury na profilach w mediach społecznościowych zamieszczają więcej treści zachęcających publiczność do twórczych działań. Trwałość przemiany „zaangażowanej społeczności” w realną publiczność instytucji potwierdziły statystyki frekwencji w muzeach otwartych po przymusowym zamknięciu.
Bibliografia
Barthes Roland
: Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Warszawa.
Levinson Paul
: Nowe nowe media, przeł. Maria Zawadzka-Strączek, Warszawa: Wydawnictwo WAM.
Manovich Lev
: Język nowych mediów, przeł. Piotr Cypryański, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
McQuail Denis
: Teoria komunikowania masowego, przeł. Marta Bucholc, Alina Szulżycka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Prus Bolesław
: Lalka, Warszawa.
Sztompka Piotr
: Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Treści cyfrowe
Dior, kampania Caravaggio: Elina Kechichevna (zdjęcia), Fabien Baron (dyrektor kreatywny): https://www.dior.com/en_pl/news-savoir-faire/folder-news-and-events/spring-summer-2021-women’s-campaign [dostęp: 22.02.2021].
Dziendobry, kampania Barok: https://dziendobrysklep.com/blog/barok/ [dostęp: 22.02.2021].
Kerstens Hendrik, https://hendrikkerstens.com [dostęp: 18.01.2021].
Muzeum Narodowe w Warszawie, Ozdoby choinkowe Roberta Czajki, https://www.mnw.art.pl/multimedia/swieta-2020/ozdoby-choinkowe-roberta-czajki/?fbclid=IwAR1UkTETX2TIEOKJZRL7aFechY0IbLZcylC-fKcL2ybw_AEvhp_0pgmve3s [dostęp: 22.02.2021].
Peruga Michalina
: Edward Dwurnik. Ironiczny komentator polskiej codzienności, https://niezlasztuka.net/o-sztuce/edward-dwurnik-malarz-komentator-polskiejcodziennosci [dostęp: 18.01.2021].
Profil na Facebooku Art Will Save You, https://www.facebook.com/makingartwillsaveyou/ [dostęp: 22.02.2021],
Profil na Facebooku Hayati’nin Evreni, https://www.facebook.com/hayatininevreni-?ref=py_c [dostęp: 18.01.2021],
Profil na Facebooku J.P. Getty Museum, https://www.facebook.com/gettymuseum/[dostęp: 18.01.2021].
Profil na Facebooku Maćka Zygmunta, https://www.facebook.com/maciej.zygmunt/posts/10158113269513879 [dostęp: 18.01.2021]
Profil na Facebooku Making arts will save you, https://www.facebook.com/makingartwillsaveyou/photos/a.829682000551558/1334684000051353/?type=3 [dostęp: 22.02.2021].
Profil na Facebooku Muzeum Narodowego w Krakowie: https://www.facebook.com/muzeum.narodowe.krakow/ [dostęp: 22.02.2021].
Profil na Facebooku Muzeum Narodowego w Warszawie: https://www.facebook.com/MuzeumNarodowe/ [dostęp: 22.02.2021]
Profil na Facebooku Sztuczne fiołki, https://www.facebook.com/SztuczneFiolki [dostęp: 18.01.2021].
Profil na Facebooku Zamku Królewskiego na Wawelu, https://www.facebook.com/ZamekKrolewskinaWawelu/ [dostęp: 22.02.2021].
Profil na Facebooku Zespołu Szkół w Gołąbkach, Profil na Facebooku https://www.facebook.com/Zespół-Szkół-w-Gołąbkach-1738063396415228/ [dostęp: 22.02.2021].
Raport ICOM: Museums, museum professionals and-Covid-19: third survey https://icom.museum/wp-content/uploads/2021/07/Museums-and-Covid-19_third-ICOM-report.pdf
Raport Kultura w Pandemii 2021: Centrum Cyfrowe: https://centrumcyfrowe.pl/wp-content/uploads/sites/16/2021/04/Raport_Kultura_w_pandemii.pdf
Raport NIMOZ: Działalność muzeów w czasach pandemii COVID-19: https://nimoz.pl/files/publications/80/RAPORT-Covidowy_2023-03-15%20FINAL.pdf
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Zofia Ozaist-Zgodzińska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 145
Liczba cytowań: 0