Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Deutsch
    • Język Polski
    • Español (España)
    • Italiano
    • Français (Canada)
    • Čeština
    • Français (France)
    • Hrvatski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Annual Review of Museum Anthropology

Museums in the pandemic: how the challenge #between_art_ and_quarantine affected the way old art operates in new media and social media
  • Home
  • /
  • Museums in the pandemic: how the challenge #between_art_ and_quarantine affected the way old art operates in new media and social media
  1. Home /
  2. Archives /
  3. No. 10 (2023) /
  4. muzeum reagujące

Museums in the pandemic: how the challenge #between_art_ and_quarantine affected the way old art operates in new media and social media

Authors

  • Zofia Ozaist-Zgodzińska niezlasztuka.net

DOI:

https://doi.org/10.12775/ZWAM.2023.10.15

Keywords

social media, new media art, museum education, museum visitors

Abstract

The #between_art_and_quarantine challenge, which became popular in social media at the beginning of the pandemic, contributed to creating a lasting change in the behaviour of the audience of public cultural institutions. Its participants had to re-create a painting from a museum collection using household objects, take a picture of their creation, post it on Facebook with appropriate hashtags and “like” the museum’s profile on the site. For the first time the general public engaged so widely in re-interpretation of Old Masters works using new media with viral potential. Old Masters and creative processes became more easily accessible, egalitarian and democratic. The potential of Old Masters was also noticed by business organisations and used in advertising campaigns. Cultural institutions started to publish more content on their social media profiles promoting creative behaviour among their followers. Social media “engaged community” successfully transformed into actual museum-goers, which proves the increased numbers of visitors once museums re-opened after government-imposed temporality closure.

References

Barthes Roland

: Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Warszawa.

Levinson Paul

: Nowe nowe media, przeł. Maria Zawadzka-Strączek, Warszawa: Wydawnictwo WAM.

Manovich Lev

: Język nowych mediów, przeł. Piotr Cypryański, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

McQuail Denis

: Teoria komunikowania masowego, przeł. Marta Bucholc, Alina Szulżycka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Prus Bolesław

: Lalka, Warszawa.

Sztompka Piotr

: Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Treści cyfrowe

Dior, kampania Caravaggio: Elina Kechichevna (zdjęcia), Fabien Baron (dyrektor kreatywny): https://www.dior.com/en_pl/news-savoir-faire/folder-news-and-events/spring-summer-2021-women’s-campaign [dostęp: 22.02.2021].

Dziendobry, kampania Barok: https://dziendobrysklep.com/blog/barok/ [dostęp: 22.02.2021].

Kerstens Hendrik, https://hendrikkerstens.com [dostęp: 18.01.2021].

Muzeum Narodowe w Warszawie, Ozdoby choinkowe Roberta Czajki, https://www.mnw.art.pl/multimedia/swieta-2020/ozdoby-choinkowe-roberta-czajki/?fbclid=IwAR1UkTETX2TIEOKJZRL7aFechY0IbLZcylC-fKcL2ybw_AEvhp_0pgmve3s [dostęp: 22.02.2021].

Peruga Michalina

: Edward Dwurnik. Ironiczny komentator polskiej codzienności, https://niezlasztuka.net/o-sztuce/edward-dwurnik-malarz-komentator-polskiejcodziennosci [dostęp: 18.01.2021].

Profil na Facebooku Art Will Save You, https://www.facebook.com/makingartwillsaveyou/ [dostęp: 22.02.2021],

Profil na Facebooku Hayati’nin Evreni, https://www.facebook.com/hayatininevreni-?ref=py_c [dostęp: 18.01.2021],

Profil na Facebooku J.P. Getty Museum, https://www.facebook.com/gettymuseum/[dostęp: 18.01.2021].

Profil na Facebooku Maćka Zygmunta, https://www.facebook.com/maciej.zygmunt/posts/10158113269513879 [dostęp: 18.01.2021]

Profil na Facebooku Making arts will save you, https://www.facebook.com/makingartwillsaveyou/photos/a.829682000551558/1334684000051353/?type=3 [dostęp: 22.02.2021].

Profil na Facebooku Muzeum Narodowego w Krakowie: https://www.facebook.com/muzeum.narodowe.krakow/ [dostęp: 22.02.2021].

Profil na Facebooku Muzeum Narodowego w Warszawie: https://www.facebook.com/MuzeumNarodowe/ [dostęp: 22.02.2021]

Profil na Facebooku Sztuczne fiołki, https://www.facebook.com/SztuczneFiolki [dostęp: 18.01.2021].

Profil na Facebooku Zamku Królewskiego na Wawelu, https://www.facebook.com/ZamekKrolewskinaWawelu/ [dostęp: 22.02.2021].

Profil na Facebooku Zespołu Szkół w Gołąbkach, Profil na Facebooku https://www.facebook.com/Zespół-Szkół-w-Gołąbkach-1738063396415228/ [dostęp: 22.02.2021].

Raport ICOM: Museums, museum professionals and-Covid-19: third survey https://icom.museum/wp-content/uploads/2021/07/Museums-and-Covid-19_third-ICOM-report.pdf

Raport Kultura w Pandemii 2021: Centrum Cyfrowe: https://centrumcyfrowe.pl/wp-content/uploads/sites/16/2021/04/Raport_Kultura_w_pandemii.pdf

Raport NIMOZ: Działalność muzeów w czasach pandemii COVID-19: https://nimoz.pl/files/publications/80/RAPORT-Covidowy_2023-03-15%20FINAL.pdf

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2023-12-15

How to Cite

1.
OZAIST-ZGODZIŃSKA, Zofia. Museums in the pandemic: how the challenge #between_art_ and_quarantine affected the way old art operates in new media and social media. Annual Review of Museum Anthropology. Online. 15 December 2023. Vol. 10, no. 10, p. 289–312. [Accessed 29 June 2025]. DOI 10.12775/ZWAM.2023.10.15.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

No. 10 (2023)

Section

muzeum reagujące

License

Copyright (c) 2023 Zofia Ozaist-Zgodzińska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

  1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:
    • recording of a Work / subject of a related copyright;
    • reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
    • marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
    • introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
    • dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 4.0).
  2. The authors give the publisher the license free of charge.
  3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 206
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

social media, new media art, museum education, museum visitors
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop