Muzeum w etnografii. Wokół nauczania muzealnictwa w ramach antropologii i etnologii
DOI:
https://doi.org/10.12775/ZWAM.2023.10.07Słowa kluczowe
university, ethnology, museology, academic teaching, study programsAbstrakt
Tekst skonstruowany na podstawie kwerendy internetowej na temat współczesnej recepcji w nauce zwanej etnografią/etnologią/antropologią problematyki muzealniczej. Porównując polskie i zagraniczne ośrodki antropologii akademickiej spróbuję pokazać czy w ogóle lub jak ta tematyka istnieje w akademickich planach zajęć, jaki panuje w nich trend, co wydaje się istotne, na jakie zagadnienia zwraca się uwagę.
W polskiej antropologii (Uniwersytety w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Łodzi, Toruniu) widać niestety tendencje do zmniejszania roli muzealnictwa w nauczaniu dyscypliny. Inaczej jest tylko na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. W tekście zestawiam polskie przedmioty z muzealnictwa na kierunkach etnologii i antropologii z różnymi ośrodkami
antropologii na wiodących uniwersytetach na świecie (Columbia University, Cambrige University, Yale University, Oxford, Københavns Universitet).
Wszystkie te przykłady wybrane przypadkowo, pokazują jednak jak ściśle we współczesnej antropologii i etnologii plasuje się wśród wielu innych zagadnień perspektywa muzeologiczna. Studia powinny być tak zorganizowane aby dać narzędzia do zajmowania się różnymi już specjalistycznymi problemami, także z tymi, które zawierają się w codziennej pracy w muzeach – czyli obcowaniu, poznawaniu i reinterpretacji kultur tradycyjnych odległych w czasie i przestrzeni oraz oczywiście także kultury współczesnej. Jak widać po przytoczonych przykładach możliwości jest tutaj wiele, zwrócę jednak uwagę na to, że muzealnictwo etologiczne i antropologiczne musi być nauczane w całym kontekście innych dziedzin. Specjalizacje są potrzebne i niezbędne, ale w pracy muzeologicznej potrzeba wielkiej kreatywności, otwartości i erudycji. Ciągle rosnąca rola muzeów w przestrzeni
społeczno-kulturowej staje się stałym wyzwaniem dla antropologów. Zarówno od strony badawczej nad sposobami prezentacji dziedzictwa, jak i od strony czysto praktycznej – sposobów prowadzenia muzeów, tworzenia i rozwijania kolekcji, umiejętności prowadzenia dyskursu, eksplikacji wiedzy antropologicznej, konceptualizacji dziedzictwa, itp.
Bibliografia
Święch Jan, Tubaja Roman
: “Szkoły i kierunki w etnologii a muzealnictwo etnograficzne w Polsce,” [in:] Przeszłość etnologii polskiej w jej teraźniejszości, ed. Z. Jasiewicz, T. Karwicka, Poznań: Prace Komitetu Nauk Etnologicznych PAN, no. 10, pp. 135–142.
Online Sources
https://anthropology.columbia.edu/content/museum-anthrophist-theory-1
https://etnologia.uj.edu.pl/instytut/katedry/katedra-dziedzictwa-i-teorii-muzealnictwa
https://etnologia.uj.edu.pl/dzialalnosc/wystawy
https://etnomuzeum.eu/wystawy-czasowe/wesela-21
http://etnomuzeum.pl/wystawy/bialy-czarny-czerwony-o-symbolice-kolorow/
http://etnomuzeum.pl/wystawy/lokalny-pejzaz-kontrkultury-peace-love-i-prl/
http://informatorects.uw.edu.pl/pl/courses/view?prz_kod=3102-LZKP
http://informatorects.uw.edu.pl/pl/courses/view?prz_kod=3102-LKMH
https://www.isca.ox.ac.UK/graduate-teaching
https://kulturanthropologie.uni-graz.at/en/research/
https://kurser.ku.dk/course/heek13011u/2022-2023
https://kurser.ku.dk/course/hfab10021u/2022-2023
https://maa.cam.ac.uk/staff/dr-mark-elliott
https://ph.yale.edu/areas/museums-and-collections
https://ph.yale.edu/courses/landscapes-meaning-museums-and-their-objects
https://saxoinstitute.ku.dk/research/ethnology/cultural-interventions-in-ethnology/
https://sylabus.uj.edu.pl/pl/document/8295b258-ae8c-4da4-8924-098ccc0345fb.pdf
https://sylabus.uj.edu.pl/pl/5/1/2/17/81
https://www.anthro.ox.ac.uk/about-us
https://www.anthro.ox.ac.uk/msc-mphil-in-visual-material-and-museum-anthropology
https://www.anthro.ox.ac.uk/msc-mphil-in-visual-material-and-museum-anthropology
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Hubert Czachowski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 336
Liczba cytowań: 0