Język ma znaczenie
Ramowanie komunikatu w narracji muzealnej
DOI:
https://doi.org/10.12775/ZWAM.2021.8.16Abstrakt
Wydarzenia, których byliśmy świadkami latem 2021 – ulewy i powodzie w Niemczech, pożary w Turcji, fala upałów w Kanadzie czy tornado w Czechach – to przykłady ekstremalnych zjawisk, o których nie możemy już powiedzieć, że nas nie dotyczą, bo dzieją się gdzieś indziej, dotykają kogoś innego. Dystans przestrzenny, który dotychczas dzielił nas od skutków zmian klimatycznych zmniejsza się. Artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie, w jakie sposób muzeum mogą ramować swój przekaz, aby angażować publiczność w działania mitygacyjne i adaptacyjne do zmian klimatycznych. Na przykładzie działalności Muzeum Wody w Londynie omawiam cechy skutecznego komunikowania. Efektywne komunikat to taki, który spełnia dwie kluczowe cechy – wiarygodności i względnej istotności.
Bibliografia
Benford Robert D., Snow David
: Framing Processes and Social Movements: An Overview and Assessment, “Annual Review of Sociology”, t. 26.
Cameron Fiona
: We Are on Nuture`s Side? Experimental Work in Rewriting Narratives of Climate Change for Museum Exhibitions w: Climate Change and Museum Futures, red. F. Cameron, B. Neilson, Nowy Jork, Londyn: Routledge.
Cameron Fiona, Hodge Bob, Salazar Juan F.
: Representing climate change in museum space and place, „WIREs Climate Change” nr 4.
Corner Adam, Clarke Jamie
: Talking Climate. From Research to Practice in Public Engagement, Cham: Palgrave Macmillan.
D`Ancona Matthew
: Postprawda, przeł. Michał Sutowski, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Deer Brian
: Wojna o szczepionki. Jak doktor Wakefield oszukał świat, przeł. Katarzyna Bażyńska-Chojnacka, Piotr Chojnacki, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Dickinson Janis, Crain Rhiannon, Yalowitz Steve, Cherry Tammy
: How Framing Climate Change Influences Citizen Scientists’ Intentions to Do Something About It, w: “The Journal of Environmental Education”, 44:3.
Dillon Justin, Hobson Marie
: Communicating global climate change: issues and dilemas, w: Communicationand engagement with science and technology: issues and dilemas, red. J.K. Gilbert, S. Stocklmayer, Londyn: Routledge.
Frey Bruno S., Meier Stephan
: Cultural economics w: A Companion to museum studies, red. S. Macdonald, Oxford: Blackwell Publishing.
Janes Robert R., Sandell Richard
: Posterity has arrived. The necessary emergence of museum activism, w: MuseumActivism¸ red. Robert R. Janes, Richard Sandell, Nowy Jork: Routledge.
Jones Rose, Hussain Nazia, Spiewak Mike
: The Critical Role Research and Evaluation Assume in the Posttruth Era of Climate Change, “Journal of Museum Education”, 45:1.
Kuchmentthe Anna
: Museums tiptoe around climate change, “Dallas Morning News”, 10.06.2014, https://www.dallasnews.com/news/2014/06/15/museums-tiptoe-around-climate-change/; dostęp 15.07.2021.
Lyons Steve, Bosworth Kai
: Museums in the Climate Emergency, w: Museum Activism¸ red. Robert R. Janes, Richard Sandell, Nowy Jork: Routledge.
MacDonald George F., Alsford Stephen
: The Museum as Information Utility, “Museum Management and Curatorship”, nr 10.
Magnason Andri
: O czasie i wodzie, przeł. J. Godek, Kraków: Wydawnictwo Karakter.
McGhie Henry
: Climate Change Engagement: A Different narrative w: Addressing the Challenges in Communicating Climate Change Across Various Audiences, red. W.L. Filho, B. Lackner, H. McGhie, Hamburg, Gratz, Manchester: Springer.
Murzyn-Kupisz Monika
: Instytucje muzealne z perspektywy ekonomii kultury, współpraca Jarosław Działek, Kraków: Universitas.
Nisbet Matthew
: Communicating Climate Change: Why Frames Matter for Public Engagement, „Environment: Science and Policy for Sustainable Development”, 51:2.
Nisbet Matthew
: Knowledge Into Action: Framing the Debates Over Climate Change and Poverty, w: Doing News Framing Analysis. Empirical and Theoretical Perspectives, red. Paul D`Angelo, Jim Kuypers, Nowy Jork, Londyn: Routledge.
Salazar Juan F.
: The Mediations of climate change: museums as citizens’ media, „Museum and Society” nr 9(2).
Sharrocks Amy
: Treasuring Evaporation: The Radical Challenge of a Museum of Water, w: Addressing the Challenges in Communicating Climate Change Across Various Audiences, red. W. L. Filho, B. Lackner, H. McGhie, Hamburg: Springer.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Elżbieta Nieroba

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 320
Liczba cytowań: 0