Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Sztuka i Kultura

Szkicowniki malarza Marcina Zaleskiego
  • Strona domowa
  • /
  • Szkicowniki malarza Marcina Zaleskiego
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 5 (2018) /
  4. Artykuły

Szkicowniki malarza Marcina Zaleskiego

Autor

  • Ewa Mostowicz-Kapciak

DOI:

https://doi.org/10.12775/SZiK.2017/2018.007

Słowa kluczowe

Marcin Zaleski, szkicowniki, Warszawa

Abstrakt

The creative output of Marcin Zaleski, the most outstanding Polish landscape painter of his time, is known only fragmentarily due to enormous war losses. All the more valuable are his two sketchbooks preserved in the collection of Muzeum Narodowe (National Museum) in Warsaw. The books shed new light to the creative methods of the painter as well as the factors shaping his artistic attitude.

The earlier of the sketchbooks is a testimony to the painter’s trip around Europe in 1829. It contains drawings bearing marks of the finished artworks. Vast vedutas or visions of monuments engulfed by Italian countryside allow to consider Zaleski a skillful drawing artist sensitive to nature and its luministic effects. The drawings constitute not just memories of the visited places, they record the shapes of interesting architectonic compositions, multiplied in the artist’s subsequent output in his oil paintings. Side by side with them one can come across rough sketches and even construction drawings as well as an array of notes documenting the artist’s activity as a theatre stage designer. There, we can also see a sketch of an optical device, which correlates with press reports of the time stating that Zaleski employed daguerrotype in his painting.

The later one – the Polish sketchbook – contains rough drawings for the subsequent oil paintings. They depict landscapes and vedutas as well as the interiors of monuments. They allow for the reconstruction of Zaleski’s creative process: the lookout for the right frame, the description of weather phenomena, split-up drawings of more complex fragments of the view, employing sketching and optical equipment. The sketches made it possible to newly date some of the artwork as well as the very sketchbook itself for the year 1834. Thanks to the drawings it was possible to restore the link between Zaleski and a painting previously attributed to another artist. The sketchbook also contains rough drawings of the works considered lost.

Sztuka i Kultura, tom 5, 2017/2018

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2021-12-27

Jak cytować

1.
MOSTOWICZ-KAPCIAK, Ewa. Szkicowniki malarza Marcina Zaleskiego. Sztuka i Kultura [online]. 27 grudzień 2021, T. 5, s. 221–286. [udostępniono 8.12.2025]. DOI 10.12775/SZiK.2017/2018.007.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 5 (2018)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Ewa Mostowicz-Kapciak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 477
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Marcin Zaleski, szkicowniki, Warszawa

Opracowane przez

Open Journal Systems
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa