Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Sztuka i Kultura

Rozwojowe ciągi formalno-ideowe w ramach konstrukcji czasu artystycznego George’a Kublera
  • Strona domowa
  • /
  • Rozwojowe ciągi formalno-ideowe w ramach konstrukcji czasu artystycznego George’a Kublera
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 5 (2018) /
  4. Artykuły

Rozwojowe ciągi formalno-ideowe w ramach konstrukcji czasu artystycznego George’a Kublera

Autor

  • Przemysław Waszak Katedra Historii Sztuki i Kultury, Wydział Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Polska https://orcid.org/0000-0002-3235-9793

DOI:

https://doi.org/10.12775/SZiK.2017/2018.010

Słowa kluczowe

Kubler George, metodologia, historia sztuki, sztuka, historiografia, filozofia sztuki, Kształt czasu, algorytmiczne konteksty metodologii historii sztuki

Abstrakt

In the article an attempt was made to take a new look at the methodology of an acclaimed art historian George Kubler, still useful and mind-stirring to researchers. A reference was made to a group of concepts, including in particular system age and above all to logic and some breakthrough, sectional ways of thinking about changes embracing an artistic output. The significance of Kubler’s concept is of universal character, including the whole of the history of art discipline, the artefacts examined by it as well as artistic-cultural processes. The usefulness of the research method first presented in 1962 seems to transgress the boundaries of history of art as a scientific discipline. The most important, theoretical treatise was taken into account: The Shape of Time: Remarks on the History of Things in both Polish and English versions. The basis for consideration was later complemented by Kubler’s methodological articles, further publications from his scientific output, reviews and introductions to the main paper. The support was the complex reception of Kubler’s ideas in Polish and worldwide academic publishings. Attention was paid to the possibilities brought about by the introduction into the circle of numerous comparisons and contexts of the author’s mind as well as other sciences. Namely, an indication was made to the parallel methods and ways of thinking derived from the science of algorhythms and informatics, developing as the Shape of Time was being written. Kubler’s work can be classified as part of philosophy of art or theory of art discipline. It is natural to compare it to Heraklitean sentences. Among art historians Henri Focillon’s output was referred to as having the main influence upon Kubler. At the same time, the author of the Shape of Time participated in the translation of the main work of his teacher – Life of Forms in Art. It is still worthwhile to read and use the thoughts included in Kubler’s works.

Sztuka i Kultura, tom 5, 2017/2018

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2021-12-27

Jak cytować

1.
WASZAK, Przemysław. Rozwojowe ciągi formalno-ideowe w ramach konstrukcji czasu artystycznego George’a Kublera. Sztuka i Kultura [online]. 27 grudzień 2021, T. 5, s. 349–366. [udostępniono 7.7.2025]. DOI 10.12775/SZiK.2017/2018.010.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 5 (2018)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Przemysław Waszak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 948
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Kubler George, metodologia, historia sztuki, sztuka, historiografia, filozofia sztuki, Kształt czasu, algorytmiczne konteksty metodologii historii sztuki

Opracowane przez

Open Journal Systems
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa