«Что делает дьявол на нашем диване?»: Холокост и Ленинградская блокада в прозе Сильвии Хутник, Игоря Остаховича, Андрея Тургенева
DOI:
https://doi.org/10.12775/SP.2021.006Abstract
The article analyzes the texts of the Polish authors Igor Ostachowicz and Sylvia Chutnik and the Russian writer Andrei Turgenev (the pen name of Vyacheslav Kuritsyn), generated by post-memory perspective, sooner or later revealing and filling the «blank spots», through the feeling that an adequate discourse has not been worked out or the existing discourse «doesn’t work». The literary texts refer to the part of historical trauma that was not (at all or sufficiently) worked through, was repressed because of its shameful or, at least, non-heroic nature, which prevents the inclusion of this experience into the «big narrative». The main question that the author of the article is trying to answer concerns the psychological and artistic reasons for using grotesque, sarcasm, and black humor when referring to topics sacralized by the very scale of human tragedy – the experience of the Holocaust and the Siege of Leningrad.
References
Adel’gejm I.E., 2008, Psikhologiya poehtiki. Autopsikhoterapevticheskie funkcii khudozhestvennogo teksta. Moskva: Indrik.
Assman A. 2014, Dlinnaya ten’ proshlogo. Memorial’naya kul’tura i istoricheskaya polityka, NLO, Moskva.
Assmann A., 2013, Między historią a pamięcią. Antologia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Bauman Z. 1995, Wieloznaczność nowoczesna, nowoczesność wieloznaczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Bauman Z., 2007, Świat nawiedzony, „Więź”, nr 9.
Bogdanova O. «Spat’ i verit’» Andreya Turgeneva, ili «Blokadnyj roman» Vyacheslava Kuricyna. URL: https://zvezdaspb.ru/index.php?page=8&nput=1031
Chutnik S., 2014, W krainie czarów, Znak, Kraków.
Farelli F., 1996, Provokacionnaya terapiya, Izdatelstvo „Ekaterinburg”, Ekaterinburg. URL:http://royallib.com/book/farrelli_frenk/provokatsionnaya_terapiya.html
Ginzburg L., 2014, Zapiski blokadnogo cheloveka. Izbrannaya proza, Lenizdat, Sankt-Peterburg.
Glikman K.V., 2009, Recenziya na «Spat’ i verit’» A. Turgeneva, „Voprosy literatury”, Maj-iyun’.
Haiman J., 1998, Talk is Cheap: Sarcasm, Alienation, and the Evolution of Language, Oxford University Press, Oxford & New York.
Hoberman J., 2009, Quentin Tarantino’s Inglourious Basterds Makes Holocaust Revisionism Fun, “Village Voice”, August 18. URL: www.villagevoice.com/film/quentin-tarantinos-inglourious-basterds-makes-holocaust-revisionism -fun-6391999
Jakab I., 1998, Humor and psychoanalysis, [w:] L’Humor. Histoire, culture et psychologie, Publications de la Société internationale de psychothérapie de l’expression et d’art-thérapie, Paris, s. 17–18, cyt. za: Копытин А.И., Юмор в искусстве и арт-терапии: феноменология, диагностика, защитно-адаптивные возможности, 2012, [w:] Moskva: Медицинская психология в России” nr 4 (15) URL: http:/medpsy.ru/mprj/archiv_global/2012_4_15/nomer/nomer02.php
Janicka E., 2011, Festung Warschau, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
LaCapra D., 2009, Historia w okresie przejściowym. Doświadczenie, tożsamość, teoria krytyczna, Universitas Kraków.
LaCapra D., 2015, Trauma, nieobecność, utrata // Antologia studiów nad traumą, Universitas Kraków.
Maslenkova N.A., 2001, (Ne)kul’turnyj format «chernogo yumora», Tsentr izucheniya kul’tury, Sankt-Peterburg, Studia Culturae, wypusk 12.
Ostachowicz I., 2012, Noc żywych Żydów, WAB, Warszawa.
Przymuszała B., 2016, Smugi Zagłady. Emocjonalne i konwencjonalne aspekty tekstów ofiar i ich dzieci Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2016.
Sendyka R. Pryzma, 2013, Zrozumieć nie-miejsce pamięci, „Teksty Drugie”, nr 1/2.
Szczepan A., 2011, Polski dyskurs posttraumatyczny. Literatura polska ostatnich lat wobec Holokaustu i tożsamości żydowskiej, [w:] Kultura po przejściach, osoby z przeszłością. Polski dyskurs postzależnościowy. Konteksty i perspektywy badawcze, Universitas, Kraków.
Tokarska-Bakir J. 2004, Historia jako fetysz, [w:] Tokarska-Bakir J., Rzeczy mgliste, Pogranicze, Sejny.
Turgenev A. 2007, Spat’ i verit’: blokadnyj roman, EKSMO, Moskva. URL: https://royallib.com/read/turgenev_andrey/spat_i_veritblokadniy_roman.html#0
Urickij A., 2009, Takaya strannaya (strashnaya?) igra … [Recenziya na knigu: Turgenev A. Spat’ i verit’: blokadnyj roman. M., 2007], „Novoye literaturnoye obozreniye”, nr 3.
Vorob’eva (Vezhlyan) E., 2016, Prorvat’ zagrazhdenie: blokada Leningrada kak simvol i opyt, „Novoye literaturnoye obozreniye”, nr 1 URL: https://www.nlobooks.ru/magazines/novoe_
literaturnoe_obozrenie/137_nlo_1_2016/article/11801/
Zhel’vis V.I., «Chernyj yumor: anatomiya chelovecheskoj destruktivnosti». URL: www.yspu.yau.ru
Zhel’vis V.I., 1995, Nekotorye emotsiogennyye osobennosti invektivnogo obshcheniya, [w:] Yazyk iemotsii: sbornik nauchnykh trudov, Peremena, Volgograd.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Irina Adelgejm
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 257
Number of citations: 0