Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Studia Pigoniana

«Что делает дьявол на нашем диване?»: Холокост и Ленинградская блокада в прозе Сильвии Хутник, Игоря Остаховича, Андрея Тургенева
  • Strona domowa
  • /
  • «Что делает дьявол на нашем диване?»: Холокост и Ленинградская блокада в прозе Сильвии Хутник, Игоря Остаховича, Андрея Тургенева
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 4 Nr 4 (2021): Studia Pigoniana /
  4. Articles

«Что делает дьявол на нашем диване?»: Холокост и Ленинградская блокада в прозе Сильвии Хутник, Игоря Остаховича, Андрея Тургенева

Autor

  • Irina Adelgejm ROSYJSKA AKADEMIA NAUK – INSTYTUT SŁOWIANOZNAWSTWA MOSKWA https://orcid.org/0000-0001-5208-0848

DOI:

https://doi.org/10.12775/SP.2021.006

Abstrakt

W artykule zaanalizowano teksty polskich autorów Igora Ostachowicza i Sylwii Chutnik oraz rosyjskiego pisarza Andrieja Turgieniewa (pseudonim Wiaczesława Kuricyna), zrodzone perspektywę postpamięci, wcześniej czy później odsłaniającej i wypełniającej „białe plamy” – przez poczucie, że adekwatny dyskurs nie został wypracowany lub też istniejący już dyskurs nie funkcjonuje. Teksty literackie odnoszą się do tej części traumy historycznej, która nie została dostatecznie przepracowana albo została wyparta ze względu na haniebny lub przynajmniej nieheroiczny charakter doświadczenia, co uniemożliwia włączenie go do wielkiej narracji. Głównym pytaniem, na które stara się odpowiedzieć autorka artykułu, jest psychologiczno-artystyczny powód posługiwania się groteską, sarkazmem, czarnym humorem w odniesieniu do tematów sakralizowanych przez samą skalę ludzkiej tragedii – doświadczenie Holokaustu i oblężenie Leningradu.

Biogram autora

Irina Adelgejm - ROSYJSKA AKADEMIA NAUK – INSTYTUT SŁOWIANOZNAWSTWA MOSKWA

Irina Adelgejm – polonistka, pracownik Instytutu Słowianoznawstwa Rosyjskiej Akademii Nauk. Autorka monografii i artykułów o literaturze polskiej, przede wszystkim o prozie XX i XX wieku (Польская проза межвоенного двадцатилетия: между Западом и Россией. Феномен психологического языка, 2000; Поэтика „промежутка”: молодая польская проза после 1989 года, 2005; Психология поэтики. Аутопсихотерапевтические функции художественного текста, 2018). Tłumaczka Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, Olgi Tokarczuk, Pawła Huellego, Mariusza Wilka, Andrzeja Stasiuka, Ewy Kuryluk, Małgdaleny Tulli, Filipa Bajona, Krzysztofa Kieślowskiego, Tadeusza Różewicza, Krystyny Jandy, Manueli Gretkowskiej i in.

Bibliografia

Adel’gejm I.E., 2008, Psikhologiya poehtiki. Autopsikhoterapevticheskie funkcii khudozhestvennogo teksta. Moskva: Indrik.

Assman A. 2014, Dlinnaya ten’ proshlogo. Memorial’naya kul’tura i istoricheskaya polityka, NLO, Moskva.

Assmann A., 2013, Między historią a pamięcią. Antologia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Bauman Z. 1995, Wieloznaczność nowoczesna, nowoczesność wieloznaczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Bauman Z., 2007, Świat nawiedzony, „Więź”, nr 9.

Bogdanova O. «Spat’ i verit’» Andreya Turgeneva, ili «Blokadnyj roman» Vyacheslava Kuricyna. URL: https://zvezdaspb.ru/index.php?page=8&nput=1031

Chutnik S., 2014, W krainie czarów, Znak, Kraków.

Farelli F., 1996, Provokacionnaya terapiya, Izdatelstvo „Ekaterinburg”, Ekaterinburg. URL:http://royallib.com/book/farrelli_frenk/provokatsionnaya_terapiya.html

Ginzburg L., 2014, Zapiski blokadnogo cheloveka. Izbrannaya proza, Lenizdat, Sankt-Peterburg.

Glikman K.V., 2009, Recenziya na «Spat’ i verit’» A. Turgeneva, „Voprosy literatury”, Maj-iyun’.

Haiman J., 1998, Talk is Cheap: Sarcasm, Alienation, and the Evolution of Language, Oxford University Press, Oxford & New York.

Hoberman J., 2009, Quentin Tarantino’s Inglourious Basterds Makes Holocaust Revisionism Fun, “Village Voice”, August 18. URL: www.villagevoice.com/film/quentin-tarantinos-inglourious-basterds-makes-holocaust-revisionism -fun-6391999

Jakab I., 1998, Humor and psychoanalysis, [w:] L’Humor. Histoire, culture et psychologie, Publications de la Société internationale de psychothérapie de l’expression et d’art-thérapie, Paris, s. 17–18, cyt. za: Копытин А.И., Юмор в искусстве и арт-терапии: феноменология, диагностика, защитно-адаптивные возможности, 2012, [w:] Moskva: Медицинская психология в России” nr 4 (15) URL: http:/medpsy.ru/mprj/archiv_global/2012_4_15/nomer/nomer02.php

Janicka E., 2011, Festung Warschau, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.

LaCapra D., 2009, Historia w okresie przejściowym. Doświadczenie, tożsamość, teoria krytyczna, Universitas Kraków.

LaCapra D., 2015, Trauma, nieobecność, utrata // Antologia studiów nad traumą, Universitas Kraków.

Maslenkova N.A., 2001, (Ne)kul’turnyj format «chernogo yumora», Tsentr izucheniya kul’tury, Sankt-Peterburg, Studia Culturae, wypusk 12.

Ostachowicz I., 2012, Noc żywych Żydów, WAB, Warszawa.

Przymuszała B., 2016, Smugi Zagłady. Emocjonalne i konwencjonalne aspekty tekstów ofiar i ich dzieci Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2016.

Sendyka R. Pryzma, 2013, Zrozumieć nie-miejsce pamięci, „Teksty Drugie”, nr 1/2.

Szczepan A., 2011, Polski dyskurs posttraumatyczny. Literatura polska ostatnich lat wobec Holokaustu i tożsamości żydowskiej, [w:] Kultura po przejściach, osoby z przeszłością. Polski dyskurs postzależnościowy. Konteksty i perspektywy badawcze, Universitas, Kraków.

Tokarska-Bakir J. 2004, Historia jako fetysz, [w:] Tokarska-Bakir J., Rzeczy mgliste, Pogranicze, Sejny.

Turgenev A. 2007, Spat’ i verit’: blokadnyj roman, EKSMO, Moskva. URL: https://royallib.com/read/turgenev_andrey/spat_i_veritblokadniy_roman.html#0

Urickij A., 2009, Takaya strannaya (strashnaya?) igra … [Recenziya na knigu: Turgenev A. Spat’ i verit’: blokadnyj roman. M., 2007], „Novoye literaturnoye obozreniye”, nr 3.

Vorob’eva (Vezhlyan) E., 2016, Prorvat’ zagrazhdenie: blokada Leningrada kak simvol i opyt, „Novoye literaturnoye obozreniye”, nr 1 URL: https://www.nlobooks.ru/magazines/novoe_

literaturnoe_obozrenie/137_nlo_1_2016/article/11801/

Zhel’vis V.I., «Chernyj yumor: anatomiya chelovecheskoj destruktivnosti». URL: www.yspu.yau.ru

Zhel’vis V.I., 1995, Nekotorye emotsiogennyye osobennosti invektivnogo obshcheniya, [w:] Yazyk iemotsii: sbornik nauchnykh trudov, Peremena, Volgograd.

Studia Pigoniana

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

02.12.2021

Jak cytować

1.
ADELGEJM, Irina. «Что делает дьявол на нашем диване?»: Холокост и Ленинградская блокада в прозе Сильвии Хутник, Игоря Остаховича, Андрея Тургенева. Studia Pigoniana [online]. 2 grudzień 2021, T. 4, nr 4, s. 103–119. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/SP.2021.006.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 4 Nr 4 (2021): Studia Pigoniana

Dział

Articles

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Irina Adelgejm

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 418
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa