Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Język Polski
    • English
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Proces recenzji
    • Etyka wydawnicza
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Język Polski
  • English

Studia Podlaskie

„Trzy nierówne połówki” odrodzonej Polski, czyli pierwsze miesiące niepodległości w świetle współczesnych podręczników do nauczania historii w szkołach ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych
  • Strona domowa
  • /
  • „Trzy nierówne połówki” odrodzonej Polski, czyli pierwsze miesiące niepodległości w świetle współczesnych podręczników do nauczania historii w szkołach ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 29 (2021) /
  4. Artykuły

„Trzy nierówne połówki” odrodzonej Polski, czyli pierwsze miesiące niepodległości w świetle współczesnych podręczników do nauczania historii w szkołach ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych

Autor

  • Marek Białokur Uniwersytet Opolski, Instytut Historii https://orcid.org/0000-0002-8475-033X

DOI:

https://doi.org/10.15290/sp.2021.29.07

Słowa kluczowe

Druga Rzeczpospolita, edukacja historyczna, podręczniki szkolne

Abstrakt

Prezentowany artykuł stanowi próbę ukazania wyzwań, przed którymi stanęła Polska tuż po odzyskaniu niepodległości w 1918 r. Podstawę źródłową artykułu stanowią wydane pod koniec XX i na początku XXI w. szkolne podręczniki do nauczania historii. Tego rodzaju opracowania należą do najpopularniejszych i najważniejszych książek historycznych, o czym decyduje ich charakter i krąg odbiorców.

Biogram autora

Marek Białokur - Uniwersytet Opolski, Instytut Historii

Profesor w Instytucie Historii Uniwersytetu Opolskiego. Zainteresowania naukowe: biografistyka, historia polskiej myśli politycznej XX wieku, dydaktyka historii, historia i symbolika KL Auschwitz-Birkenau. Autor sześciu książek oraz trzystu osiemdziesięciu artykułów naukowych, popularnonaukowych, recenzji i konspektów zajęć edukacyjnych.

Bibliografia

Brzozowski A., Szczepański G., Ku współczesności. Dzieje najnowsze 1918-2006. Podręcznik do historii dla klasy I liceum i technikum – zakres podstawowy, Wydawnictwo Piotra Marciszuka Stentor, Warszawa 2012.

Burda B., Halczak B., Józefiak R.M., Szymczak M., Historia najnowsza. Historia 3. Zakres podstawowy. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, Wydanie pierwsze, Gdynia 2003.

Burda B., Halczak B., Józefiak R.M., Szymczak M., Historia najnowsza. Historia 3. Zakres rozszerzony. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, Wydanie pierwsze, Gdynia 2005.

Burda B., Halczak B., Józefiak R.M., Roszak A., Szymczak M., Historia najnowsza. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych. Zakres podstawowy, Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON, Gdynia 2012.

Choińska-Mika J., Skibiński P., Szlanta P., Zielińska K., Historia. Część 3. Poznać, zrozumieć. Podręcznik dla liceum i technikum, Zakres podstawowy, Wydanie pierwsze, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2009.

Chwalba A., 1919. Pierwszy rok wolności, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2019.

Czubaty J., Stola D., Historia. Klasa 2. Podręcznik. Szkoły ponadgimnazjalne. Zakres podstawowy, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2008.

Dolecki R., Gutowski K., Smoleński J., Po prostu historia. Zakres podstawowy. Podręcznik do liceum i technikum, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2012.

Galik P., Zrozumieć przeszłość. Lata 1815-1939. Podręcznik do historii dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Część 3, Nowa Era, Warszawa 2014.

Garlicki A., Historia 1815-1939. Polska i świat, Podręcznik dla III klas liceów ogólnokształcących, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 1998.

Gładysz M., Historia II. Część 1: Od oświecenia do 1918 roku, Podręcznik dla klasy drugiej liceum i technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony, Wydanie trzecie, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2007.

Gładysz M., Historia II. Część 2: Okres międzywojenny i II wojna światowa, Podręcznik dla klasy drugiej liceum i technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony, Wydanie trzecie, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2007.

Kochanowski J., Matusik P., Człowiek i historia. Część 4. Czasy nowożytne i najnowsze (XIX i XX wiek). Kształcenie w zakresie rozszerzonym. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2004.

Kozłowska Z.T., Unger I., Zając S., Historia. Poznajemy przeszłość. Dzieje najnowsze. Szkoła ponadgimnazjalna. Zakres podstawowy, SOP Oświatowiec Toruń sp. z o.o., Toruń 2012.

Kozłowska Z.T., Unger I., Unger P., Zając S., Poznajemy przeszłość od początku XVIII wieku do 1939 roku, Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Zakres podstawowy, Wydanie pierwsze, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich w Toruniu, Toruń 2003.

Kozłowska Z.T., Unger I., Unger P., Zając S., Poznajemy przeszłość od początku XVIII wieku do 1939 roku, Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum. Zakres rozszerzony, Wydanie pierwsze, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich w Toruniu, Toruń 2006.

Kuza J., Krótka historia jednego zdjęcia, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2019.

Maćkowski T., Poznać przeszłość. Ojczysty panteon i ojczyste spory. Podręcznik do historii i społeczeństwa dla liceum ogólnokształcącego i technikum, Nowa Era, Warszawa 2013.

Markowicz M., Pytlińska O., Wyroda A., Historia i społeczeństwo. Ojczysty Panteon i ojczyste spory. Podręcznik do liceum i technikum, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2013.

Pankowicz A., Historia 3. Polska i świat 1815-1939, Podręcznik dla klasy III liceum ogólnokształcącego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1996.

Podstawa programowa z komentarzami, t. 4: Edukacja historyczna i obywatelska w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum, Warszawa 2009.

Pronobis W., Polska i świat w XX wieku, Editions Spotkania, Warszawa 1990.

Przybyliński M., Poznać przeszłość, zrozumieć dziś. Historia dzieje najnowsze 1872-2006. Poziom podstawowy i rozszerzony, Wydawnictwo Piotra Marciszuka Stentor, Warszawa 2007.

Radziwiłł A., Roszkowski W., Historia 1871-1939, Podręcznik dla szkół średnich, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 1998 [wyd. z 2000].

Rezler M., Polska niepodległość 1918, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2018.

Roszak S., Kłaczkow J., Poznać przeszłość. Wiek XX. Podręcznik do historii dla szkół ponadgimnazjalnych. Zakres podstawowy. Klasa 1, Nowa Era Spółka z o.o., Warszawa 2012.

Sierpowski S., Historia najnowsza (1918-1997), Podręcznik dla szkoły średniej, Polska Oficyna Wydawnicza – Wydawnictwo Graf-Punkt, Warszawa 1997.

Stola D., Historia. Wiek XX. Podręcznik. Szkoły ponadgimnazjalne. Zakres podstawowy, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2012.

Szelągowska G., Dzieje nowożytne i najnowsze 1870-1939, Podręcznik dla klasy III liceum ogólnokształcącego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997.

Szymanowski G., Trojański P., Historia z pegazem. Ludzie i epoki, Klasa 3: Podręcznik do historii obejmujący kształcenie w zakresie podstawowym w liceum ogólnokształcącym, liceum profilowany i technikum oraz kształcenie w zakresie rozszerzonym w liceum ogólnokształcącym i liceum profilowanym, Znak dla Szkoły, Kraków [2004].

Ustrzycki J., Historia. Zakres podstawowy. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych, Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON, Gdynia 2012.

Wróbel J., Odnaleźć przeszłość. Historia od 1815 roku do współczesności, Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Kształcenie w zakresie podstawowym, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2003.

Zając S., Teraz historia. Podręcznik dla szkoły ponadgimnazjalnej. Zakres podstawowy, SOP Oświatowiec Toruń sp. z o.o., Toruń 2012.

Studia Podlaskie

Pobrania

  • PDF

Sklep wydawnictwa:

Przejdź do sklepu

Opublikowane

2022-05-18

Jak cytować

1.
BIAŁOKUR, Marek. „Trzy nierówne połówki” odrodzonej Polski, czyli pierwsze miesiące niepodległości w świetle współczesnych podręczników do nauczania historii w szkołach ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych. Studia Podlaskie [online]. 18 maj 2022, T. 29, s. 119–149. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.15290/sp.2021.29.07.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 29 (2021)

Dział

Artykuły

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 577
Liczba cytowań: 0

Użytkownik

Użytkownik

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa