Motyw tronu-rydwanu Bożego w pismach z Qumran i początki mistyki merkabah
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPLP.2018.017Słowa kluczowe
tron-rydwan Boży, Qumran, merkābāh, mistycyzm, literatura na temat pałaców niebiańskich (hêkālôt)Abstrakt
Obraz tronu Bożego o kształcie rydwanu (merkābāh) z wizji Ezechiela (Ez 1,4-28; 10; zob. też 1 Krl 22,19; Iz 6,1-4) stanowił główny przedmiot rozważań w mistyce żydowskiej, której pierwsze elementy pojawiają się w pismach apokaliptycznych (zob. Dn 7,9-10; 1 Hen 14,18-23; ApAbr 18; Ap 4). Nurt mistycznej interpretacji tronu-rydwanu Bożego określany jako maʻăśēh merkābāh, „dzieło tronu-rydwanu” (zob. Miszna, Chagigah, 2,1) rozwinął się w pierwszych wiekach po narodzeniu Chrystusa i w okresie średniowiecza (zob. 3 Hen, pisma na temat pałaców niebiańskich). Odkrycie zwojów na Pustyni Judzkiej nad Morzem Martwym wskazuje, że mistyczne spekulacje na temat tronu-rydwanu Bożego były podejmowane w pewnych kręgach żydowskich już w czasach przedchrześcijańskich i są swoistego rodzaju pomostem między pierwszymi wzmiankami o nich (zob. 1 Krn 28,18; Syr 49,8) a początkiem pełnego ich rozwoju (II-III w. po Chr.). W niniejszym artykule zostanie przeprowadzona analiza tekstów qumrańskich będących świadectwem mistyki, w których pojawia się termin merkābāh, mianowicie Pseudo-Ezechiel(4Q385 frag. 6) oraz Pieśni ofiary szabatowej(4Q405 frag. 20, kol. 2 + frag. 21-22).Bibliografia
Abegg, M.G., i in. (red.), The Dead Sea Scrolls Concordance, t. I: The Non-Biblical Texts from Qumran [Part One], Brill: Leiden – Boston 2003.
Arbel, D., ‘A Chariot of Light Borne by Four Bright Eagles’: Eve’s Vision of the Chariot in the Greek Life of Adam and Eve, w: With Letters of Light. Studies in the Dead Sea Scrolls, Early Jewish Apocalypticism, Magic, and Mysticism. Fs. R. Elior (Ekstasis, 2), red. D. Arbel, A. Orlov, De Gruyter: Berlin – New York 2011, s. 267-284.
Beentjes, P.C., The Book of Ben Sira in Hebrew: A Text Edition of All Extant Hebrew Manuscripts and a Synopsis of All Parallel Hebrew Ben Sira Texts (Supplements to Vetus Testamentum, 68), Brill: Leiden 1997.
Bietenhard, H., Die himmlische Welt im Urchristentum und Spätjudentum (Wissenschaftliche Untersuchungen zum Neuen Testament, 2), Mohr Siebeck: Tübingen 1951.
Brady, M., Biblical Interpretation in the ‘Pseudo-Ezekiel’ Fragments (4Q383-391) from Cave Four, w: Biblical Interpretation at Qumran (Studies in the Dead Sea Scrolls and Related Literature), red. M. Henze, Eerdmans Publishing Company: Grand Rapids – Cambridge 2005, s. 88-109.
Brooke, G.J., Ezekiel in Some Qumran and New Testament Texts, w: The Madrid Qumran Congress. Proceedings of the International Congress on the Dead Sea Scrolls, Madrid 18-21 March, 1991 (Studies on the Texts of the Desert of Judah, 11), t. I, red. J. Trebolle Barrera, L. Vegas Montaner, Brill: Leiden 1992, s. 317-337.
Church, P.A.F., Hebrews and the Temple: Attitudes to the Temple in the Second Temple Judaism and in Hebrews (Supplements to Novum Testamentum, 171), Brill: Leiden 2017.
Clines, D.J.A., i in., The Dictionary of Classical Hebrew, t. I-VIII, Sheffield Academic Press: Sheffield 1993-2011.
Dan, J., The Ancient Jewish Mysticism, MOD Books: Tel Aviv 1993.
Davila, J.R., Hekhalot Literature in Translation: Major Texts of Merkavah Mysticism (Supplements to The Journal of Jewish Thought and Philosophy, 20), Brill: Leiden – Boston 2013.
Davila, J.R., Liturgical Works (Eerdmans Commentaries on the Dead Sea Scrolls, 6), Eerdmans: Grand Rapids 2000.
Davila, J.R., The Ancient Jewish Apocalypses and the Hekhalot Literature, w: Paradise Now: Essays on Early Jewish and Christian Mysticism (Society of Biblical Literature. Symposium Series, 11), red. A.D. DeConick, Society of Biblical literature: Atlanta 2006, s. 105-125.
Dimant, D., 4QPseudo-Ezechiel a, w: Qumran Cave 4. XXI: Parabiblical Texts, Part 4: Pseudo-Prophetical Texts (Discoveries in the Judaean Desert, 30), red. D. Dimant, Clarendon Press: Oxford 2001, s. 42-51 (+ pl. I).
Dimant, D., Resurrection, Restoration, and Time-Curtailing at Qumran, and in Early Judaism and Christianity, w: History, Ideology and Bible Interpretation in the Dead Sea Scrolls: Collected Studies (Forschungen zum Alten Testament, 90), red. D. Dimant, Mohr Siebeck: Tübingen 2014, s. 249-268.
Dimant, D., The Apocalyptic Interpretation of Ezechiel at Qumran, w: Messiah and Christos. Studies in the Jewish Origins of Christianity (Texte und Studien zum antiken Judentum, 32), red. I. Gruenwald, i in., Mohr Siebeck: Tübingen 1992, s. 31-51.
Dimant, D., J. Strugnell, The Merkabah Vision in Second Ezekiel (4Q384 4), „Revue de Qumran” 14 (1990), s. 331-348.
Eising, H., H.-J. Fabry, nāgah, nōgah, negōhôt, w: Theological Dictionary of the Old Testament, red. G.J. Botterweck, H. Ringgren, H.-J. Fabry, t. IX, tł. D.E. Green, Eerdmans: Grand Rapids – Cambridge 1998, s. 186-187.
Elior, R., The Merkavah Tradition and the Emergence of Jewish Mysticism, w: Sino-Judaica: Jews and Chinese in Historical Dialogue. An International Colloquium, Nanjing, 11–19 October, 1996, red. A. Oppenheimer, Tel Aviv University: Tel Aviv 1999, s. 101-158.
Fletcher-Louis, C.H.T., All the Glory of Adam: Liturgical Anthropology in the Dead Sea Scrolls (Studies on the Texts of the Desert of Judah, 42), Brill: Leiden 2002.
Garcia Martinez, F., L’interpretation de la Torah d’Ezechiel dans les ms. de Qumran, „Revue de Qumran” 13 (1988), s. 441-452.
Garcia Martinez, F., The Apocalyptic Interpretation of Ezekiel in the Dead Sea Scrolls, w: Interpreting Translation: Studies on the LXX and Ezekiel. Fs. J. Lust (Bibliotheca Ephemeridum Theologicarum Lovaniensium, 192), red. F. Garcia Martinez, M. Vervenne, Peeters Publishers: Leuven 2005, s. 163-176.
Gothenet, E., Influence d’Ezechiel sur la spiritualite de Qumran, „Revue de Qumran” 13 (1988), s. 431-439.
Gruenwald, I., Apocalyptic and Merkavah Mysticism (Ancient Judaism and Early Christianity, 90), Brill: Leiden – Boston 2014 (2nd revised edition).
Gruenwald, I., From Apocalypticism to Gnosticism: Studies in Apocalypticism, Merkavah Mysticism and Gnosticism, Peter Lang: Frankfurt 1988.
Halperin, D.J., The Faces of the Chariot: Early Jewish Responses to Ezekiel’s Vision (Texte und Studien zum antiken Judentum, 16), Mohr Siebeck: Tübingen 1988.
Himmelfarb, M., Heavenly Ascent and the Relationship of the Apocalypses and the Hekhalot Literature, „Hebrew Union College Annual” 59 (1988), s. 73-100.
Manning, G.T., Echoes of a Prophet. The Use of Ezekiel in the Gospel of John and in Literature of the Second Temple Period (Journal for the Study of the New Testament. Supplement Series, 270), T&T Clark International: London – New York 2004.
Muchowski, P., Rękopisy znad Morza Martwego, Qumran, Wadi Murabba‘at, Masada, Nachal Chewer (Biblioteka Zwojów. Tło Nowego Testamentu, 5), Kraków 2000.
Newsom, C., i in., Angelic Liturgy: Songs of the Sabbath Sacrifice (4Q400-407, 11Q17, Mas1k), w: The Dead Sea Scrolls. Hebrew, Aramaic, and Greek Texts with English Translations (The Princeton Theological Seminary Dead Sea Scrolls Project), t. 4B: Angelic Liturgy: Songs of the Sabbath Sacrifice, red. J.H. Charlesworth, i in., Mohr Siebeck: Tübingen – Westminster John Knox Press: Louisville 1999.
Newsom, C., Merkabah Exegesis in the Qumran Sabbath Shirot, „Journal of Jewish Studies” 38 (1987), s. 11-30.
Newsom, C., Mysticism, w: Encyclopedia of the Dead Sea Scrolls, red. L.H. Schiffman, J.C. VanderKam, i in., t. I, Oxford University Press: Oxford 2000, s. 591-594.
Newsom, C., Songs of the Sabbath Sacrifice: A Critical Edition (Harvard Semitic Studies, 27), Scholars Press: Atlanta 1985.
Newsom, C., Throne, w: Encyclopedia of the Dead Sea Scrolls, red. L.H. Schiffman, J.C. VanderKam, i in., t. II, Oxford University Press: Oxford 2000, s. 946-947.
Nitzan, B., 4QBerakhot (4Q286-290): A Preliminary Report, w: New Qumran Texts and Studies: Proceedings of the First Meeting of the International Organization for Qumran Studies, Paris 1992 (Studies on the Texts of the Desert of Judah, 15), red. G.J. Brooke, Brill: Leiden 1994, s. 53-71.
Odeberg, H., 3 Enoch or the Hebrew Book of Enoch, Cambridge University Press: London 1928 (reprint: Ktav: New York 1973).
Parchem, M., Księga Ezechiela w Qumran, „Collectanea Theologica” 77 (2007), nr 4, s. 103-138.
Rowland, C., C.R.A. Morray-Jones, The Mystery of God: Early Jewish Mysticism and the New Testament (Compendia Rerum Iudaicarum ad Novum Testamentum, 12), Brill: Leiden – Boston 2009.
Schäfer, P., Geniza Fragmente zur Hekhalot Literatur (Texte und Studien zum antiken Judentum, 6), Mohr Siebeck: Tübingen 1984.
Schäfer, P., Synopse zur Hekhalot Literatur (Texte und Studien zum antiken Judentum, 2), Mohr Siebeck: Tübingen 1981.
Schäfer, P., The Origins of Jewish Mysticism (Texte und Studien zum antiken Judentum, 112), Mohr Siebeck: Tübingen 2009.
Schiffman, L.H., Merkavah Speculation at Qumran: The 4Q Serekh Shirot ʻOlat ha-Shabbat, w: Mystics, Philosophers, and Politicians: Essays in Jewish Intellectual History, Fs. A. Altmann, red. J. Reinharz, i in., Duke University Press: Durham 1982, s. 15-47.
Scholem, G., Jewish Gnosticism, Merkabah Mysticism, and Talmudic Tradition, The Jewish Theological Seminary of America: New York 1965.
Scholem, G., Mistycyzm żydowski i jego główne kierunki, tł. I. Kania, Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”: Warszawa 1997.
Scott, J.M., The Throne-Chariot Mysticism in Qumran and in Paul, w: Eschatology, Messianism, and the Dead Sea Scrolls (Studies in the Dead Sea Scrolls and Related Literature), red. C.A. Evans, P.W. Flint, Eerdmans Publishing Company: Grand Rapids – Cambridge 1997, s. 101-119.
Skehan, P.W., A.A. Di Lella, The Wisdom of Ben Sira: A New Translation with Notes, Introduction and Commentary (Anchor Bible, 39), Doubleday: New York 1987.
Tronina, A., Pierwsza Księga Kronik. Wstęp, przekład z oryginału, komentarz (Nowy Komentarz Biblijny. Stary Testament, X/1), Edycja Świętego Pawła: Częstochowa 2015.
Wacholder, B.Z., Ezekiel and Ezekielianism as Progenitors of Essenianism, w: The Dead Sea Scrolls. Forty Years of Research (Studies on the Texts of the Desert of Judah, 10), red. D. Dimant, U. Rappaport, Brill: Leiden – Magnes Press: Jerusalem 1992, s. 186-196.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 316
Liczba cytowań: 0