Uniwersalizm tomizmu i jego aktualność w świetle personalizmu Jacquesa Maritaina
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPLP.2018.008Słowa kluczowe
intelekt, istota, Maritain, modernizm, personalizm, prawda, rzeczywistość, tomizm, Św. Tomasz z Akwinu, uniwersalizmAbstrakt
W niniejszym artykule autor studiuje poglądy filozoficzne Jacquesa Maritain, aby następnie przeanalizować jego ścisły związek z doktryną Św. Tomasza z Akwinu ujmując ją jako uniwersalną. W pierwszej części swojej pracy autor analizuje kontekst czasu i wynikające z niego procesy takie jak: degradacja inteligencji, marginalizacja metafizyki i zanegowanie wymiaru nadprzyrodzonego. Te elementy zostały w sposób szczególny omówione przez autora. Doktryna Św. Tomasza otwiera mu zatem nową perspektywę badań. W sposób szczególny pozwala ona dostrzec siłę intelektu i bogactwo rzeczywistości, rozpatrywanej nie tylko od strony istoty, ale i istnienia. Te aspekty tomizmu powodują, że Maritain określi doktrynę Akwinaty jako uniwersalną i wciąż aktualną, jako naukę, która ma zastosowanie w każdej epoce.Bibliografia
Barré J.-L., Jacques et Raïssa Maritain. Les mendiants du ciel, Perrin, Paris 2012.
Cichosz W., Implikacje pedagogiczne antropologii Maritaina, „Studia Gdańskieˮ, 13(2000), s. 159-173.
Cocteau J., Maritain J., Correspondance 1923-1963, red. M. Bressolette, P. Glaudes, Éditions Gallimard, Paris 1993.
Fumet S., Amour de la sagesse et amitié des hommes, „Recherches et débats du centre catholique des intellectuelles françaisˮ, (1957)19, s. 23-33.
Gilson É., Maritain J., Correspondance 1923-1971, Librairie Philosophique J. Vrin, Paris.
Kowalczyk S., Jacques Maritain (1882-1973), Tomista otwarty na współczesność, w : Jacques Maritain prekursor soborowego humanizmu, red. E. Balawajder, S. Kowalczyk, Wyd. KUL, Lublin, 1992, s. 9-24.
Król B., Osobowość, wolność i rozumność człowieka w świetle wybranych dzieł Jacques’a Maritaina, „Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiegoˮ, (2014)34, s. 53-66.
Langlois C., La naissance de l’intellectuel catholique, w: Intellectuels chrétiens et esprit des années 1920, red. P. Colin, Les Éditions du Cerf, Paris 1997.
Lendzion A., Koncepcja podmiotu osobowego w personalizmie Jacques’a Maritaina, „Roczniki Pedagogiczneˮ, 2(2010)38, s. 5-20.
Maritain J., Antimoderne, Œuvres Complètes, tom II, 1987.
Maritain J., Carnet de Notes, Desclée de Brouwer, Paris 1965.
Maritain J., Confession de foi, Œuvres Complètes, tom XI, 1991.
Maritain J., Court traité de l’existence et de l’existent, Œuvres Complètes, tom IX, 1990.
Maritain J., De Bergson à Thomas d’Aquin. Essais de Métaphysique et de Morale, Éditions de la Maison Française, New York 1944.
Maritain J., La Philosophie bergsonienne, Œuvres Complètes, tom I, 1986.
Maritain J., Le crépuscule de la civilisation, Œuvres Complètes, tom VII, 1988.
Maritain J., Le Docteur Angélique, Œuvres Complètes, tom IV, 1983.
Maritain J., Le Paysan de la Garonne, Desclée De Brouwer, Paris 1966.
Maritain J., Lettre sur l’indépendance, Desclée de Brouwer, Paris 1935.
Maritain J., Sept leçons sur l’être et les premiers principes de la raison spéculative, Téqui, Paris 1934.
Maritain J., Théonas, Œuvres Complètes, tom II, 1987.
Maritain J., Trois réformateurs, Œuvres Complètes, tom III, 1984.
Morawiec E., Intellectual Intuition in the General Metaphysics of Jacques Maritain, Edition Peter Lang, Frankfurt am Main 2013.
Valadier P., Péril en démocratie : la post-vérité, „Études, Revue de culture contemporaineˮ, (2017)5, s. 55-63.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 333
Liczba cytowań: 0