KILKA UWAG NA TEMAT ZJAWISKA SYMONII W ŚWIETLE PÓŹNOANTYCZNYCH I WCZESNOŚREDNIOWIECZNYCH DOKUMENTÓW NORMATYWNYCH KOŚCIOŁA. PRÓBA OSZACOWANIA SKALI PROBLEMU
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPLP.2024.029Słowa kluczowe
symonia, późny antyk, wczesne średniowiecze, synody, sobory, kanony, Cesarstwo Rzymskie, BizancjumAbstrakt
Symonia, czyli handel godnościami kościelnymi, towarzyszy Kościołowi od samych początków (wystarczy wspomnieć przypadek Szymona Maga). W tym artykule zająłem się omówieniem przypadków symonii od IV do VIII wieku w świetle dokumentów normatywnych Kościoła (kanonów wydawanych na synodach i soborach). Na podstawie analizowanych źródeł podjąłem się próby oszacowania skali problemu oraz ukazania przez to, jak zjawisko symonii kształtowało się w omawianym okresie. Jako literaturę uzupełniającą wykorzystałem wybrane pisma autorów chrześcijańskich. Główną linię argumentacji oparłem na kanonach, gdyż to w nich znajdujemy potwierdzenie istnienia zjawiska symonii na gruncie prawnym (powtarzanie zakazów świadczy zazwyczaj o niskiej skuteczności wcześniejszych zaleceń). W omawianych dokumentach widoczne jest, że problem symonii istniał, zwiększając się wraz z rozrostem instytucji Kościoła. W artykule zarysowałem też pewne problemy, których rozwinięcie stanowiłoby przyszłe postulaty badawcze (jak chociażby ceny stanowisk kościelnych, przyczyny, dla których nimi handlowano, ewentualne konsekwencje takiego handlu czy krytyka symonii przez pisarzy chrześcijańskich). Dlaczego zaproponowałem okres IV-VIII wieku? W kwestii pierwszej cezury – wówczas pojawiają się kanony przeciwko symonii oraz od czasu edyktu mediolańskiego w 313 roku chrześcijaństwo stało się religią tolerowaną, zyskując coraz większą przychylność rzymskich władz, by następnie, od rządów Teodozjusza, stać się obowiązującą religią ówczesnego świata Imperium Romanum. Cezura zamykająca to VIII wiek, dlatego że wtedy odbył się niezwykle istotny dla chrześcijaństwa II sobór nicejski w 787 roku, ponadto był to czas ekspansji islamu oraz następował powolny koniec kształtowania się epoki średniowiecznej (niektórzy badacze, jak M. Banniard, datują późny antyk właśnie do VIII stulecia). Chciałbym też zauważyć, że na temat symonii powstało wiele opracowań dotyczących późniejszych okresów, a wybrany przeze mnie czas IV-VIII wiek nie doczekał się całościowego spojrzenia na omówienie skali problemu i kształtowania się zjawiska symonii. Zadaniem niniejszego studium jest rozpocząć proces uzupełnienia istniejącej luki w badaniach nad symonią, jednocześnie zaczynając dyskusję na ten temat.
Bibliografia
Ambrosius, De officiis ministrorum, PL 16.
Apokryfy Nowego Testamentu, Apostołowie, cz. 1, Andrzej, Jan, Paweł, Piotr, Tomasz, pod red. M. Starowieyskiego, Kraków 2012.
Assmann J., Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i tożsamość polityczna w cywilizacjach starożytnych, Warszawa 2008.
Bessin G., Concilia Rotomagensis provinciae. Accedunt Diocesanae Synodi, pontificum epistolae, regia pro Normanniae clero diplomata, necnon alia ecclesiasticae disciplinae monumenta, Rouen 1717.
Brubaker L., Haldon J., Byzantium in the Iconoclast Era, c. 680-850: A History, Cambridge 2011.
Canones Apostolorum et conciliorum saeculorum IV-VIII, ed. H.T. Bruns, Berlin 1839.
Chromatius Aquileiensis, Sermones, SCh 154.
Claude D., Remarks to the Relationship between Visigoths and Hispano-Romans in the seventh
Century, w: Strategies of Distinction: Construction of Ethnic Communities, 300–800, eds. W. Pohl, H. Reimitz, Leiden 1998.
Clercq V. de, Samuel Laeuchli, Power and Sexuality: The Emergence of Canon Law at the Synod of Elvira (review), „Vigiliae Christianae” 1 (1975), Vol. 29.
Codex Iustinianus, w: Corpus Iuris Civilis, vol. II, Codex Iustinanius, recognovit P. Krueger, Berlin 1892.
Collins R., The Arab Conquest of Spain 710-797, Oxford 1989.
Collins R., Visigothic Spain 409–711, Malden-Oxford-Carlton 2004.
Concilium Constantinopolitanum a. 691/2 in Trullo habitum, ed. H. Ohme, Acta conciliorum oecumenicorum, Series Secunda II: Concilium Universale Constantinopolitanum Tertium, Pars 4, Berlin-Boston 2013.
Corpus Iuris Civilis, vol. I, Institutiones, recognovit P. Krueger, Digesta, recognovit T. Mommsen, Berlin 1872.
Corpus Iuris Civilis, vol. III, Novellae, recognovit R. Schoell, Berlin 1895.
Cracco Ruggini L., Il vescovo Cromazio e gli ebrei di Aquileia, „Antichità altoadriatiche” 12 (1977).
Dale A.W., The Synod of Elvira and Christian Life in the Fourth Century, London 1882.
Dokumenty Soborów Powszechnych, t. I, 325-787, układ i opracowanie A. Baron, S. Pietrzak, Kraków 2005.
Duchesne L., Le concile d'Elvira et les flamines chrétiennes, Paris 1887.
Filastrius Brixiensis, Diversarum hereseon liber, CCL 9.
Gregorius Magnus, Epistulae, MGHE1.
Gregorius Magnus, Homiliae, PL 76.
Gregorius Turonensis, Decem libri historiarum.
Grzywaczewski J., Dobra materialne starożytnego Kościoła, „Vox Patrum” 17 (1997), z. 32-33.
Haldon J.F., The Empire That Would Not Die. The Paradox of Eastern Roman Survival, 640-740, Cambridge-London 2016.
Halfond G.I., Archaeology of Frankish Church Councils AD 511-768, Leiden 2010.
Hefele K.J., A History of the Councils of the Church: From the Original Documents, vol. IV, A.D. 451 to A.D. 680, Edinburgh 1895.
Hess H., The Early Development of Canon Law and the Council of Serdica, Oxford 2002.
Kanony Ojców Greckich (tekst grecki i polski), Atanazego i Hipolita (tekst arabski i polski), przekład S. Kalinkowski (tekst grecki), J. Szymańczyk (tekst arabski), M. Mucha (konsultacja tekstu arabskiego), układ i opracowanie A. Baron, H. Pietras, Synody i kolekcje praw, t. III, Kraków 2009.
Karahan A., Byzantine Iconoclasm: Ideology and Quest for Power, w: Iconoclasm from Antiquity to Modernity, red. K. Kolrud, M. Prusac, Farnham 2014.
Kasprzak D., Kwestia bogactwa i ubóstwa w kościele imperialnym na Zachodzie w IV i V wieku. Próba syntezy zagadnienia, „Vox Patrum” 31 (2010), t. 56.
Kieling M., Kościół wobec idolatrii na podstawie Dokumentów Synodów w latach 50-381, „Vox Patrum” 30 (2010), t. 55.
Konstantynopol nowy Rzym. Miasto i ludzie w okresie wczesnobizantyńskim, red. nauk. M.J. Leszka, T. Wolińska, Warszawa 2018.
Konstytucje apostolskie oraz Kanony Pamfilosa z apostolskiego synodu w Antiochii, Prawo kanoniczne świętych Apostołów, Kary świętych Apostołów dla upadłych, Euchologion Serapiona, przekład S. Kalinkowski (Konstytucje), A. Caba (pozostałe pisma), układ i opracowanie A. Baron, H. Pietras, Synody i kolekcje praw, t. II, Kraków 2007.
Lemarie J., Indagini su San Cromazio d’Aquileia, „Aquileia nostra” 38 (1967).
Meigne M., Concile ou collection d'Elvire, „Revue d'histoire ecclésiastique” 70 (1975).
Milewski I., Depozycje i zsyłki biskupów w cesarstwie wschodniorzymskim, Gdańsk 2008.
Ożóg M., Kościół starożytny wobec świątyń oraz posągów bóstw, Kraków 2009.
Passio Praeiecti episcopi et martyris Arverni, MGH SRM 5.
Peltier A.-C., Dictionnaire universel et complet des conciles tant généraux que particuliers, des principaux synodes diocésains et des autres assemblées ecclésiastiques les plus remarquables, t. 1, Paris 1846.
Regula Magistri, SCh 106.
Reuter T., Gifts and Symony, w: Medieval Transformations: Texts, Power, and Gifts in Context, eds. E. Cohen, M.B de Jong, Leiden 2001, s. 157-168.
Sidonius Apollinaris, Epistulae, PL 58.
Socrates Scholasticus, Historia Ecclesiastica.
Sołomeniuk M., Chromacjusz z Akwilei i Zenon z Werony o zmartwychwstaniu, „Studia Gnesnensia” XXVI (2012).
Sozomenus, Historia Ecclesiastica.
Stanula E., Wstęp. Chromacjusz z Akwilei. Człowiek i jego dzieło, w: Chromacjusz z Akwilei, Kazania i homilie, tł. S. Ryznar, wstęp i opracowanie E. Stanula, PSP 49, Warszawa 1990.
Starowieyski M., Sobory niepodzielonego Kościoła, Kraków 2016.
Suwiński S., Ideał życia chrześcijańskiego w świetle wybranych pism św. Grzegorza Wielkiego, Toruń 2017.
Synody i Kolekcje Praw, t. I, Akta Synodów od 50 do 381 roku, układ i opracowanie A. Baron, H. Pietras, Kraków 2006.
Synody i Kolekcje Praw, t. VI, Akta Synodów od 431 do 504 roku, układ i opracowanie A. Baron, H. Pietras, Kraków 2011.
Synody i Kolekcje Praw, t. VIII, Dokumenty synodów od 506 do 553 roku, układ i opracowanie A. Baron, H. Pietras, Kraków 2014.
Synody i Kolekcje Praw, t. XII, Dokumenty synodów od 553 do 600 roku, układ i opracowanie H. Pietras, Kraków 2020.
Synody i Kolekcje Praw, t. XIII, Dekrety papieskie według Collectio Hispana, tłum. A. Caba, dekrety 1-59, A. Kołtunowska, dekrety 60-103, rewizja przekładu i opracowanie M. Ożóg, H. Pietras, Kraków 2021.
Synody i Kolekcje Praw, t. XIV, Collectio Avellana. Listy cesarzy i papieży od 367 do 553 roku, tłum. P. Szewczyk, listy 1-104, A. Caba, listy 105-244, rewizja przekładu i pracowanie M. Ożóg, H. Pietras, Kraków 2021.
Tavano S., In margine all’omelia XV di Cromazio d’Aquileia, „Studi Goriziani” 36 (1964).
Trettel G., Terminologia esegetica nei sermoni di san Cromazio di Aquileia, „Revue des études augustiniennes” 20 (1974).
Ubina J.F., Le concile d'Elvire et l'esprit du paganisme, „Dialogues d'histoire ancienne” 19-1 (1993).
Vita Balthildis, MGH SRM 2.
Vita Boniti episcopi Arverni, MGH SRM 6.
Voragine J. de, Złota Legenda. Wybór, tłumaczyła z języka łacińskiego J. Pleziowa, wyboru dokonał, wstępem, przypisami i posłowiem opatrzył M. Plezia, Warszawa 2000.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 17
Liczba cytowań: 0