„ENERGEIA” I „ENTELECHEIA” JAKO PIERWSZY I DRUGI AKT: ZASADA „OPERARI SEQUITUR ESSE” WEDŁUG ARYSTOTELESA I ŚW. TOMASZA Z AKWINU
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPLP.2023.019Słowa kluczowe
Arystoteles, Tomasz z Akwinu, akt, pierwszy akt, drugi aktAbstrakt
Termin „akt” jest trudny do ujęcia, ponieważ jak stwierdza św. Tomasz jest to jedno z pojęć pierwotnych, których się nie definiuje i można jedynie określić je przez analogię. Termin ten jednak odnosi się do jednego z najbardziej podstawowych pojęć filozofi i arystotelesowsko-tomistycznej. Już od czasów Stagiryty akt był rozumiany na dwa sposoby i sam Arystoteles ujmował to przy pomocy dwóch terminów entelecheia oraz energeia. Problemem, gdzie ogniskowało się znaczenie owych terminów było zaś zagadnienie duszy i jej działań. Jeszcze większego znaczenia nabierają one w filozofi i św. Tomasza z Akwinu, gdzie działanie duszy, jakim jest poznanie intelektualne, stało się punktem wyjścia dla uzasadnienia nieśmiertelności duszy ludzkiej. Akwinata rozwijając rozumienie aktu wskazuje na nowy podstawowy akt bytu jakim jest akt istnienia i w tym nowym kontekście właśnie możliwe jest zastosowanie zasady operari sequitur esse do wykazania tego, że dusza może istnieć po śmierci. Jednak w język łaciński staje przed problemem rodzącym się z tłumaczenia obu greckich terminów (entelecheia energeia) jednym słowem actus. Pewną próbą rozróżnienia dwóch typów aktów w łacińskiej terminologii św. Tomasza wydaje się jego interpretacja rozumienia sformułowań „pierwszy akt” i „drugi akt”.
Bibliografia
Beere J., Doing and Being. An Interpretation of Aristotle’s “Metaphysics” Theta, Oxford 2009, especially his discussion on terminology, pp. 211-213.
Bradshaw D., Aristotle East and West. Metaphysics and the Division of Christendom, Cambridge US, 2004.
Devan L., Form and Being. Studies in Thomistic Metaphysics, Washington 2006
Kenny A., Aquinas on being, Oxford 2002, p. 58.
O’Rourke, F., Immortality of the Soul in Plato and Aquinas, in: Platonic and Neoplatonic Thought – and Action Essays in Honour of Andrew Smith, “Classical Association of Ireland” 2020, vol. 27.
Wojtyła K., Osoba i czyn, Kraków 1969
Wojtyła K., Teoria e prassi: un tema umano e cristiano, in: Teoria e Prassi: atti del Congresso internazionale Genova – Barcellona ’76, Neapoli 1979, pp. 31-41.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 117
Liczba cytowań: 0