ZNACZENIE OSOBY W MISTERIUM CHRYSTUSA I KOŚCIOŁA WOBEC IDEOLOGII W UJĘCIU JOSEPHA RATZINGERA – BENEDYKTA XVI
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPLP.2023.004Słowa kluczowe
Joseph Ratzinger, Benedykt XVI, osoba, ideologia, istnienie, relacja, Chrystus, KościółAbstrakt
Według J. Ratzingera-Benedykta XVI hermeneutycznym ośrodkiem Pisma Świętego, ukazującego zbawczą historię Boga z ludźmi, jest misterium Chrystusa i Kościoła (Christus et Ecclesia, por. św. Augustyn). Wzajemną więź stanowi relacja Miłości, czyli relacja osobowa. Wiara chrześcijańska nie odnosi się bowiem do idei, tylko do Osoby. U początku bycia chrześcijaninem jest spotkanie z Osobą Chrystusa. Jezus to imię Boga, które znaczy „Bóg zbawia”. J. Ratzinger dostrzegł dwa okresy w kształtowaniu się pojęcia osoby w teologii: (1) przejście od substancji do subsystencji (hipostazy), (2) przejście od subsystencji do relacji, zatem osoba to nie tylko samoistność, ale samoistność relacyjna, subsystencja relacyjna (relatio subsistens). Osoba ludzka jest jednością ciała i duszy, corpore et anima unus (KDK, 14). Według J. Ratzingera–Benedykta XVI stworzenie człowieka na obraz i podobieństwo Boga oznacza, że osoba ludzka jako subsystencja w relacji jest ukonstytuowana w relacji do Boga i bliźnich. Obraz Boga wyraża nie tylko rozumność i wolność, co dotychczas podkreślano, ale podobieństwo do Boga Osobowego (Communio Personarum) oznacza, że odniesienie do Boga i odniesienie do bliźniego konstytuują osobę ludzką, stanowią jej strukturę konstytutywną jako istoty relacyjnej (communio personarum). To oznacza, że osoba ludzka bez relacji do Boga i bliźniego nie może żyć. Miłuj Boga i bliźniego, to czyń, a będziesz żył! (por. Łk 10, 27–28). Podobnie jak Jan Paweł II, Benedykt XVI uważał, że autentyczna demokracja możliwa jest tylko w państwie prawnym i w oparciu o poprawną koncepcję osoby ludzkiej. Nie będąc ideologią, wiara chrześcijańska nie sądzi, by mogła ująć w sztywny schemat różnorodną rzeczywistość społeczno-polityczną i uznaje, że życie ludzkie w historii realizuje się na różne sposoby, które bynajmniej nie są doskonałe (Centesimus annus, 46). Ideologie odnoszą się do idei i posługują się osobami dla osiągnięcia celu. Ojcowie Kościoła widzieli rozstrzygające znaczenie przyjścia Osoby Jezusa Chrystusa, Syna Ojca, który stał się Człowiekiem. Zatem relacja z Osobą Jezusa chroni nas od wszelkich ideologii. Do pomagania człowiekowi w podejmowaniu tej relacji ustanowiony jest Kościół jako Oblubienica Baranka.
Bibliografia
Bartnik C. S., Osobowy byt Kościoła, w: Kościół w świetle Biblii, red. J. Szlaga, Lublin, 1984, s. 163-175
Benedykt XVI, Deus Caritas est, Watykan 2005.
Benedykt XVI, Osoba ludzka sercem pokoju. Orędzie Ojca Świętego Benedykta XVI na XL Światowy Dzień Pokoju, 1 stycznia 2007 r., „L’Osservatore Romano”, wyd. pol. 28(2007) nr 2, s. 4–9
Benedykt XVI, Świadkowie Chrystusa. Apostołowie i uczniowie, Warszawa 2007.
Gacka B., Ecclesiology, Warszawa 2008.
Gacka B., Znaczenie osoby w teologii Josepha Ratzingera – Benedykta XVI, Warszawa 2010.
Jan Paweł II, Encyklika Centesimus annus, Watykan 1991
Jan Paweł II, Wstań, słuchaj, ruszaj w drogę! (Przemówienie podczas spotkania z młodzieżą, Berno 5 VI 2004), „L’Osservatore Romano” wyd. pol. 25(2004) nr 9, s. 14-15.
Nichols A., Myśl Benedykta XVI. Wprowadzenie do myśli teologicznej Josepha Ratzingera, tłum. D. Chabrajska, Kraków 2006.
Ratzinger J. Aspekty antropologiczne Instrukcji o szacunku dla rodzącego się życia ludzkiego, wyd. polskie „L’Osservatore Romano” 8(1987) nr 3, s. 24-25.
Ratzinger J., Lud i Dom Boży w nauce św. Augustyna o Kościele, red. K. Góźdź, M. Górecka, Opera Omnia, t. 1, Lublin 2014.
Ratzinger J., Mariologia i pobożność maryjna w odniesieniu do wiary i teologii, w: Dlaczego właśnie Ona?, tłum. J. Adamska, Warszawa 1991.
Ratzinger J., Wprowadzenie w chrześcijaństwo, tłum. Z. Włodkowa, Kraków 2006.
Ratzinger J., Zum Personverständnis in der Theologie, w: Dogma und Verkündigung, Donauwörth 2005, s. 201 – 219.
Ratzinger J., Znaczenie osoby w teologii, tłum. R. Skrzypczak, „Personalizm“ 8(2005), s. 33-48.
Ratzinger J. – Benedykt XVI, Bóg Jezusa Chrystusa. Medytacje o Bogu Trójjedynym, tłum.
J. Zychowicz, Kraków 2006.
Ratzinger J. – Benedykt XVI, Balthasar, Hans Urs von, Maryja w tajemnicy Kościoła, tłum.
W. Szymona, Kraków 2007.
Seewald P., Benedykt XVI. Życie, Kraków 2021.
Skrzypczak R., Kościół jako Niewiasta w relacji do Chrystusa swego Oblubieńca, Warszawa 2001.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 183
Liczba cytowań: 0