POTRZEBA DOCENIENIA „GENIUSZU KOBIETY”
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPLP.2022.022Słowa kluczowe
kobieta, „geniusz kobiety”, święte kobiety, Jan Paweł IIAbstrakt
Pod pojęciem „geniusz” rozumie się najwyższy stopień zdolności umysłowych człowieka lub wyjątkowe uzdolnienia w jakimś kierunku. W związku z tym, geniuszem nazywa się również człowieka obdarzonego niezwykłą zdolnością twórczą lub wyjątkowo utalentowanego w jakiejś dziedzinie. W odniesieniu do kobiety „geniusz” oznacza jej wrodzoną zdolność do miłowania i bycia miłowaną. Wokół tego koncentruje się problem badawczy artykułu tak, aby w obliczu powojennego niedoceniania „geniuszu kobiet” wydobyć na światło dzienne potrzebę ponownego docenienia tego wyjątkowego daru, a zostanie to ukazane w oparciu o źródła biblijne i nauczanie Jana Pawła II, który nadał też temu określeniu „żywotności”. Potrzeba docenienia roli kobiety w życiu społecznym, politycznym, kulturalnym, a zwłaszcza religijnym jest wciąż aktualnym zagadnieniem wielu dyskusji. Wśród różnych form zaangażowania kobiet na uwagę zasługuje właśnie płaszczyzna religijna. Dlatego w ostatnim punkcie artykułu zostaną ukazane niektóre wzorce „geniuszu kobiet”, które z motywów religijnych pozostały bezżenne w życiu konsekrowanym lub świadomie wybrały samotność.
Bibliografia
Becquar N., Kobieta z prawem głosu na Synodzie Biskupów, alteia.org.
Burzyńska-Wentland L., Ograniczanie praktyk religijnych i rugowanie wartości chrześcijańskich z życia uczniów i ich rodzin przez władze oświatowe w okresie Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej. Wspomnienia nauczycieli, „Przegląd Religioznawczy”, 3(2019), s. 57-76.
Chmielewski M., Chiara Lubich. „Geniusz kobiety” naszych czasów. 15 III 2012 w: M. Chmielewski, Wielka księga duchowości katolickiej. Audycje o życiu duchowym w Radio Maryja i TV Trwam „Duc in altum!”. Odcinki 1-570. 2 I 2003 – 16 XII 2013, Kraków 2015, s. 986-987.
Chmielewski M., Duchowość Chiary Lubich i Ruchu Focolari, „Duchowość w Polsce”, 14(2012), s. 261-271.
Chmielewski M., Medytacyjny wymiar «geniuszu kobiety». Refleksja nad Listem Apostolskim „Mulieris dignitatem”, „Ateneum Kapłańskie”, 122(1994), s. 283-293.
Chrzanowska H., Pamiętniki. Listy. Notatki, red. A. Rumun, M. Florkowska, Kraków 2018.
Dąbek T. M., Jezus a kobiety, Kraków 2009.
Fidelis M., Szukając traktorzystki. Kobiety i komunizm, „Miesięcznik Znak”, 10(2012) 689, https://www.miesiecznik.znak.com.pl/6892012-malgorzata-fidelisszukajac-traktorzystki-kobiety-i-komunizm/.
Florczyk K., Modelowy wizerunek kobiety w propagandzie okresu stalinowskiego w Polsce, https://www.polska1918-89.pl/pdf/modelowy-wizerunek-kobiety-w-propagandzie-okresu-stalinowskiego-w-pols,4655.pdf, s. 29-38.
Franciszek, Przemówienie do uczestników zgromadzenia plenarnego Papieskiej Akademii „Pro Vita” (05.10.2017), „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 11/2017, s. 10.
Fundacja im. Heleny Kmieć, Życiorys, https://helenakmiec.pl/zyciorys/.
G.M.V., Pochwała kobiety, http://www.osservatoreromano.va/pl/news/pochwala-kobiety.
J
an Paweł II, Dar i Tajemnica. W pięćdziesiątą rocznicę moich święceń kapłańskich, Kraków 1996.
Jan Paweł II, Encyklika „Ecclesia in Europa”, Watykan 2003.
Jan Paweł II, Encyklika „Redemptoris Missio”, Watykan 1990.
Jan Paweł II, Homilia z Mszy beatyfikacyjnej Bernardyny Marii Jabłońskiej i Marii Karłowskiej, http://nauczaniejp2.pl/dokumenty/wyswietl/id/442.
Jan Paweł II, List apostolski „Mulieris dignitatem” (MD), Watykan 1988.
Jan Paweł II, List apostolski „Providentialis gratiae eventus”, Watykan 2001.
Jan Paweł II, List do rodzin „Gratissimam sane”, Watykan 1994.
Jan Paweł II, Posynodalna adhortacja apostolska „Vita consecrata”, Watykan 1996.
Jan Paweł II, Przemówienie do włókniarek z Łódzkich Zakładów Przemysłu Bawełnianego „Uniontex” (13.06.1987), http://www.nauczaniejp2.pl/dokumenty/wyswietl/id/810.
Juchniewicz P., Św. Jan Paweł II odkrywca geniuszu kobiety, „Niedziela” 2015 nr 10, s. 14–15.
Klich A., Służyć Chrystusowi wprost. Sługa Boża Hanna Chrzanowska, „Sosnowieckie Studia Teologiczne”, 13(2016/2017), s. 254-265.
Kodeks Prawa Kanonicznego, Poznań 2008.
Kongregacja ds. Edukacji Katolickiej, Mężczyzną i kobietą ich stworzył. Z myślą o drodze dialogu o kwestii gender w edukacji, Watykan 2019, https://www.niedziela.pl/download/dokumenty/stworzyl_ich_jako_mezczyzne_i_kobiete.pdf.
Kongregacja Nauki Wiary, List do biskupów Kościoła katolickiego o współdziałaniu mężczyzny i kobiety w świecie, Watykan 2004.
Kopka J., Skutki feminizacji zawodu nauczycielskiego, „Przegląd Socjologiczny”, 34(1986)11, s. 121-133.
Kuśmierek P., Kobiety PRL. Droga do równouprawnienia, „Civitas Hominibus”, 11(2016), s. 191-196.
Laudański R., Pasterki od pomocy, https://pomorska.pl/pasterki-od-pomocy/ar/6963575.
Łobozek M., Błogosławiona Maria Karłowska, „Folia Historica Cracoviensia”, 15-16(2010), s. 415-426.
Mei Tin Huang S., An Asian Perspective on Chiara Lubich and her Pedagogy of Fraternity: An Example of the Course “Culture of Unity” in Higher Education in Taiwan, „Paedagogia Christiana”, 43(2019), s. 527-549.
Ozorowski E., Geniusz kobiety według Jana Pawła II, w: Kobieta – etyka – ekonomia, red. E. Ozorowski, R. C. Horodelski, Białystok 2009, s. 14–22.
Paweł VI, Encyklika „Humanae vitae”, Watykan 1968.
Piegza S., Serafin D., Helena Kmieć. Stewardessa, która zdobyła niebo, https://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/helena-kmiec-zmarla-w-boliwii-czwarta-rocznica-smierci/41b6lxk.
Składanowski M., Women's Dignity or Church Tradition? Christian Anthropology in the Debate about the Ordination of Women, „Roczniki Teologiczne”, 63(2016)7, s. 276-288.
Skorowski H., Prawa człowieka w nauczaniu społecznym Jana Pawła II, „Saeculum Christianum”, 5(1998)2, s. 117-129.
Suwiński S., Family nursing a calling of the future, „European Journal of Science and Theology” 15(2019)6, s. 25-38.
Suwiński S., Wprowadzenie, w: M. Karłowska, Dziełko o pracy dla sióstr pasterek, oprac. S. Suwiński, Pelplin 2019, s. 9-22.
Szczyrba S., Papieski głos w „kwestii kobiecej”, „Ethos” 1996 nr 1–2 (33–34), s. 225–233.
Tokarz E., O godności człowieka w świetle wybranych dokumentów Urzędu Nauczycielskiego Kościoła, w: Społeczno-humanistyczna wizja współczesnego świata, red. H. Czakowska, M. Kuciński, Bydgoszcz 2020, s. 163 – 174.
Torno A., Chiara Lubich. Życie i dzieło, tłum. K. Kozak, Poznań 2013.
Waluś M., Teologiczny autorytet kobiet w nauczaniu Benedykta XVI, w: Teologiczna doniosłość pontyfikatu Benedykta XVI, red. A. Wojtczak, Poznań 2014, s. 157-171.
Werbiński I., Świętość w świetle dekretów beatyfikacyjnych i kanonizacyjnych po Soborze Watykańskim II, Warszawa 1993.
Wojtyła K., Katolicka etyka społeczna, Lublin 2018.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Stanisław Suwiński, Emilia Tokarz
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 368
Liczba cytowań: 0