PRYMAT APOSTOŁA PIOTRA W EWANGELII MATEUSZA 16,18-19
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPLP.2020.005Słowa kluczowe
prymat apostoła Piotra, prymat jurysdykcji, prymat honorowy, skała, opoka, wiązać i rozwiązywać, klucze królestwa niebieskiegoAbstrakt
Artykuł porusza problem właściwej interpretacji Piotrowego tekstu z Ewangelii Mateusza 16,18-19. Opiera się on głównie na protestanckich ale także prawosławnych i katolickich komentarzach do tych wersetów. Jezus nadał apostołowi Piotrowi wyjątkową i najwyższą władzę w Królestwie Bożym. Syn Boży zmienił Szymonowi imię na Piotr, aby pokazać jemu i innym, że ten apostoł otrzymał nową godność i misję, która polega na byciu skałą dla przyszłej wspólnoty wierzących. Co więcej, Jezus powierzył Piotrowi „Klucze Królestwa” w taki sam sposób, jak w Starym Testamencie król z rodu Dawida wyznaczył swojego własnego pierwszego ministra, królewskiego rządcę, przekazując mu „klucz rodu Dawida”. Dlatego Piotr zajmuje ten sam urząd, z tą samą najwyższą władzą pod rządami nowego żydowskiego króla, Jezusa Chrystusa. Oznacza to również, że urząd ten jest przechodni i przechodzi z jednego królewskiego rządcy na kolejnego. Ponadto Piotr otrzymał moc „wiązania i rozwiązywania” pod specjalną Bożą protekcją zwaną nieomylnością. Z tych powodów katolicka interpretacja, która nie ignoruje żydowskiego kontekstu i starotestamentowych aluzji do tego fragmentu, w rzeczywistości rzuca nowe światło na właściwą interpretację tego Mateuszowego fragmentu i samej roli apostoła Piotra.
Bibliografia
Bruce F. F., The Hard Sayings of Jesus, III.: InterVarsity Press, Downers Grove, 1983.
Butler S., Dahlgren N., Rev. Mr. Hess D., Jesus, Peter and The Keys – A Scriptural Handbook on the Papacy, Queenship Pub Co, Goleta, (April 1, 1997).
Catechism of the Catholic Church, Libreria Editrice Vaticana, Vatican City, 1994.
Davies W. D., Dale C. A., Matthew 8-18: Volume 2 (International Critical Commentary), T & T Clark International, Bodmin, June 15, 2004.
France R.T., Matthew: Evangelist and Teacher, Zondervan, Grand Rapids, 1989.
Luz U., Studies in Matthew, Wm. B. Eerdmans Publishing Co., Grand Rapids, July 13, 2005.
II Vatican Council, Lumen Gentium, ed. Austin Flannery, O.P., vol. 1, new rev. ed., Liturgical Press, Collegeville, 1992.
Maier G., The Church in the Gospel of Matthew: hermeneutical Analysis of the Current Debate, in: Biblical Interpretation and Church Text and Context, ed. D. A. Carson, Paternoster Press, Exeter, 1984.
Marshall T., The Crucified Rabbi: Judaism and the Origins of Catholic Christianity, Saint John Press, Dallas, October 15, 2009.
First Vatican Council, Pastor Aeternus https://www.fisheaters.com/pastoraeternus.html (25.07.2020).
Ray S. K., Upon this rock: St. Peter and the Primacy of Rome in Scripture and the Early Church, Ignatius Press, March 1, 1999.
Stylianopoulos T., Concerning the biblical foundation of primacy, “Greek Orthodox Theological Review” 49 ½(2004), pages: 1-31
The New American Bible, in: http://www.vatican.va/archive/ENG0839/_INDEX.HTM. (25.07.2020).
Tkachenko R., The apostle Peter's place in the ecclesiology of the Gospel of Matthew: An inquiry into the theological meaning of "the Rock" and "the Keys of the Kingdom" in Matthew 16:18-19, “Theological Reflections” 14(2014), pages: 67-85.
White J., The Roman Catholic Controversy, Bethany, Minneapolis, 1996.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Studia Pelplińskie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 422
Liczba cytowań: 0