Próba modernizacji polskiego przemysłu maszynowego w drugiej połowie lat 60. Przypadek fiata 125p
DOI:
https://doi.org/10.12775/RDSG.2016.14Słowa kluczowe
PRL, przemysł motoryzacyjny, samochody, motoryzacja, duży fiat, lata 60. XX w.Abstrakt
Tekst dotyczy podjętej w latach 60. XX w. próby zmodernizowania polskiego przemysłu maszynowego. Działania decydentów zostały przedstawione na przykładzie negocjacji i podpisania kontraktu licencyjnego na produkcję w FSO nowego samochodu fiata 125p. Zawarcie umowy z włoskim Fiatem i rozpoczęcie wytwarzania średniolitrażowej osobówki miało mieć pozytywny wpływ na strukturę eksportu przemysłu maszynowego.Bibliografia
III Zjazd Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej. Stenogram. Warszawa 10 III–19 III 1959 r., Warszawa 1959.
IV. Zjazd Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, 15–20 czerwca 1964 r., Warszawa 1964.
X Plenum Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej w dniach 16–18 IV 1962 r., Warszawa 1962.
Bukowski W., Samochody PRL-u, Łódź 2010.
Dłutek A., Kooperacja polsko-włoska Fiat 126 – zakup licencji, Warszawa 1979.
Dwilewicz Ł., Reformy Bolesława Jaszczuka i polityka gospodarcza ekipy gierkowskiej – zwrot i ciągłość, w: Dekada Gierka. Wnioski do obecnego okresu modernizacji Polski, Warszawa 2011.
Fiat w Polsce (sprzedaż licencji), Warszawa 1980.
Gierowski J.K., Historia Włoch, Wrocław–Warszawa–Kraków 1999.
Kaliński J., Gospodarka Polski w latach 1944–1989. Przemiany strukturalne, Warszawa 1995.
Krasiński Z, Czynniki ekonomiczno-społeczne rozwoju motoryzacji indywidualnej w Polsce w świetle badań ankietowych, Poznań 1972.
Milijković M., Western technology in socialist factory: the formative phase of the Yugoslav automobile industry, 1955–1962, Cold War History Research Center at Corvinas University of Budapest, 2013.
Opowieść o FSO. Historia tej warszawskiej fabryki, red. prow. i koncepcja całości Z. Boniecki, przy współpr. R. Gajewskiego, Warszawa 2010.
Podbielski Z., Polski Fiat 125p/FSO 125p, Warszawa 2009.
Rynek motoryzacyjny w Polsce, red. Z. Krasiński, Warszawa 1980.
Ryś B., Rozwój polsko-jugosłowiańskich stosunków gospodarczych, Łódź 1986.
Siegelbaum L.H., Cars for Comrades. The Life of Soviet Automobile, Cornell University Press 2008.
Skobelski R., Polityka PRL wobec państw socjalistycznych w latach 1956–1970. Współpraca napięcia konflikty, Poznań 2010.
Skodlarski J., Zarys historii gospodarczej Polski, Warszawa 2007.
Szczerbicki T., Samochody PRL-u. Rzecz o motoryzacji i nie tylko…, Poznań 2011.
Tarczyński J., Szczerbicki T, Samochody osobowe Polski Fiat 508 i 518, Warszawa 2003.
Turnock D., The East European Economy in Context. Communism and Transition, London–New York 1997.
Wieczorkiewicz A., Polska – Jugosławia. Gospodarka, współpraca, Warszawa 1972.
Wilk H., „Nawet samochodów nie ma, zostały graty po Niemcach” – motoryzacyjny punkt startu – Polska 1944–1949, „Polska 1944/45–1989. Studia i Materiały”, t. 12, 2014.
Wilk H., Samochód dla Towarzysza Wiesława. Dyskusje nad kierunkiem rozwoju motoryzacji indywidualnej w Polsce 1955–1970, „Polska 1944/45– 1989. Studia i Materiały”, t. 13, 2013.
Wituch T., Spór o Triest – wczesny epizod „zimnej wojny”, „Dzieje Najnowsze” 1997, nr 2.
Wróblewski A.K., Polska na kółkach, Warszawa 1989. Zabłocki J., Dzienniki 1956-1965, t. 1, Warszawa 2008.
Zawistowski A., Polska Ludowa. Wzrost podporządkowany doktrynie socjalistycznej, w: Polskie osiągnięcia gospodarcze, red. J. Kaliński, Warszawa 2010.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 409
Liczba cytowań: 0