Rozbieżność struktury wykształcenia kobiet i mężczyzn w PRL. Pomiędzy polityką państwa a indywidualnymi wyborami edukacyjnymi
DOI:
https://doi.org/10.12775/RDSG.2015.03Słowa kluczowe
educational reforms, unintentional consequences, gender, the Polish People’s RepublicAbstrakt
The divergence in the structure of the education of men and women in the Polish People’s Republic. Between the state policy and individual educational choices
(Summary)
In the era of the Polish People’s Republic, the gender divergence in the structure of education grew in parallel with an increase in the number of women who obtained secondary and higher school education. The analysis given in the article supplements our knowledge on the topic with details on the analysis presented here, it is possible to specify two factors which, while linked to the educational policy pursued in communist Poland, stood behind the divergence under discussion. First, vocational schools offered training in trades reserved mainly for men, which led women to opt for high school general education. Second, women’s access to some ‘male’ schools was formally restricted. Women’s educational advantage, which was the result of the policy conducted by the state in the fi eld of education, can thus be regarded as having been an unintentional side effect of the reforms introduced in Poland after the Second World War.
Bibliografia
Białecki I. Heyns B., Educational Attainment, the Status of Women, and the Private School Movement in Poland, New York 1992.
Burnette J., Gender, Work and Wages in Industrial Revolution Britain, Cambridge 2008.
Kobieta współczesna. Z badań socjologów, lekarzy, ekonomistów, pedagogów i psychologów, red. M. Sokołowska, Warszawa 1966.
Kozakiewicz M., Skolaryzacja młodzieży polskiej. Wnioski z wtórnej analizy spisu powszechnego, Warszawa 1976.
Kwieciński Z., Selekcje społeczne w szkolnictwie ponadpodstawowym, Warszawa 1975.
Mazurek M., Społeczeństwo kolejki. O doświadczeniach niedoboru 1945–1989, Gdańsk–Warszawa 2010.
Pęcherski M., System oświaty w Polsce Ludowej na tle porównawczym, Wrocław 1981.
Polachek S., Sex Differences in College Major, „Industrial and Labor Relations Review” 1978, nr 31(4), s. 498–508.
Reszke I., Prestiż społeczny a płeć. Kryteria prestiżu zawodów i osób, Wrocław 1984.
Sawiński Z., Zmiany systemowe a nierówności w dostępie do wykształcenia, w: Zmiany stratyfi kacji społecznej w Polsce, red. H. Domański, Warszawa 2008.
Su R., Rounds J., Armstrong P.I., Men and Things, Women and People. A Meta-Analysis of Sex Differences in Interests, „Psychological Bulletin” 2009, nr 135(6), s. 859–884.
Szelényi Sz., Aschaffenberg K., Inequalities in Educational Opportunity in Hungary, w: Persistent Inequality. Changing Educational Attainment in Thirteen Counties, red. H.P. Blossfold, Y. Shavit, Boulder 1992, s. 273–303.
Wieruszewski R., Równość kobiet i mężczyzn w Polsce Ludowej, Poznań 1975.
Wong R. Sin-Kwok, Occupational Attainment in Eastern Europe under Socialism, „The Future of Market Transition” 2002, nr 19, s. 191–230.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 433
Liczba cytowań: 0