Fan – the prosumer of the sports market on the example of Pogon Szczecin Sport Club supporters
DOI:
https://doi.org/10.12775/QS.2018.007Keywords
sports, sports marketing, sports fan, sports club, sports market, sports product, prosumer, sport, marketing sportu, marketing sportowy, kibic sportowy, klub sportowy, rynek sportu, produkt sportowy,Abstract
Introduction. The relationship between sports fan and the favored organization is a unique type of the client-brand connection. The attitude of the fan towards beloved club is based on emotions. Supporters also have an extraordinary wide knowledge about the supported organization. Due to the active participation in the process of creation of products and services on the sports market, fans should no longer be regarded just as ordinary customers.
Objective. Confirmation of the hypothesis that fans should be regarded as prosumers of the sports market.
Methods. The study was carried out using the original questionnaire, which was shared via Facebook and the site Wykop.pl.
Results. The obtained results confirm the hypothesis that fans should be regarded as prosumers of the sports market.
References
Antonowicz D., Kossakowski R., Szlendak T. (2003), Piłkarz jako marka i peryferyjny kibic jako aborygen. O wybranych społecznych konsekwencjach komercjalizacji sportu, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 3.
Baranowski K. (2013), Bądź na Lechu, online: http://www.sportmarketing.pl/newsroom/20575,badz-na-lechu, dostęp z dn. 11.03.2018 r.
Baruk A. (2017), Prosument jako aktywny uczestnik działań marketingowych, Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 11.
Bridgewater S. (2010), Football Brands, Palgrave, Basingstoke.
Brzeźniak M. (2017), Budowanie świadomości marki w klubie sportowym, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk.
Brzeźniak M. (2018), Kibic. Czyli kto?, online: http://www.arskomgroup.pl/blog/kibic-czyli-kto, dostęp z dn. 11.03.2018 r.
Callaghan R. (2016), When A Sunderland And Middlesbrough Changed The World, online: https://rokerreport.sbnation.com/2016/8/19/12480924/when-sunderland-and-middlesbrough-changed-the-world, dostęp z dn. 11.03.2018 r.
Hogan P., Santomier J. (2013), Social media and prosumerism: implications for sport marketing research, w: Handbook of Research on Sport and Business, Edward Elgar Publishing, Cheltenham.
Majewski S. (2015), Sponsoring sportowy jako czynnik wpływający na stopy zwrotu spółki giełdowej – przypadek spółki ZCh Police i klubu piłkarskiego Pogoń Szczecin, w: Problemy gospodarki międzynarodowej, krajowej i regionalnej, red. J. Korol, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Mullin B., Sutton W., Hardy S. (2014), Sport Marketing 4th, Human Kinetics, Leeds.
Piotrowski P. (2012), Chuligani a kultura futbolu w Polsce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Sznajder A. (2015), Marketing sportu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Toffler A (1997), Trzecia fala, przeł E. Woydyłło, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Wolny W. (2012), Prosumpcja: konsumencka kreatywność w gospodarce elektronicznej, Ekonomiczne Problemy Usług nr 88.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 1696
Number of citations: 0