Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Prawa Ochrony Środowiska

Nierzetelny marketing ekologiczny (greenwashing) - opis zjawiska i próba jego kwalifikacji prawnej
  • Strona domowa
  • /
  • Nierzetelny marketing ekologiczny (greenwashing) - opis zjawiska i próba jego kwalifikacji prawnej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Nr 2 (2015): Przegląd Prawa Ochrony Środowiska /
  4. Międzynarodowe i europejskie prawo ochrony środowiska

Nierzetelny marketing ekologiczny (greenwashing) - opis zjawiska i próba jego kwalifikacji prawnej

Autor

  • Bartosz Fert niezależny

DOI:

https://doi.org/10.12775/PPOS.2015.023

Słowa kluczowe

Nierzetelny marketing ekologiczny, greenwashing, nieuczciwa konkurencja, nieuczciwe praktyki handlowe, rolnictwo ekologiczne

Abstrakt

Celem opracowania jest omówienie problematyki nierzetelnego marketingu ekologicznego (ang. greenwashing). Mianem tym określany jest marketing wprowadzający odbiorców w błąd w odniesieniu do praktyk ekologicznych przedsiębiorcy lub korzyści ekologicznych jego produktu albo usługi. W pracy przedstawiono typologię tego zjawiska zaproponowaną przez TerraChoice Inc. oraz podjęto próbę jego subsumpcji do norm prawa konkurencji i norm prawnych dotyczących rolnictwa ekologicznego. W ocenie tej wzięto pod uwagę dorobek orzeczniczy krajów skandynawskich, które świadomie walczą z wszelkimi formami nieuczciwej reklamy ekologicznej. W pracy wskazano także źródła „soft law”, które doprecyzowują nieostre pojęcia norm prawa powszechnie obowiązującego.

Biogram autora

Bartosz Fert - niezależny

 Aplikant rzecznikowski. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Podyplomowe Studium Prawa Autorskiego, Wydawniczego i Prasowego Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz kurs własności intelektualnej i handlu zagranicznego w ramach International Business and Trade Summer Law Program waszyngtońskiej Columbus School of Law.

Bibliografia

Nestoruk I., Greenwashing, czyli nierzetelny marketing ekologiczny w prawie amerykańskim, „Radca Prawny” 2011, nr 7–8.

Pilarczyk B., Nestorowicz R., Marketing ekologicznych produktów żywnościowych, Warszawa 2010.

Prawo konkurencji, tom 15, System Prawa Prywatnego, red. M. Kępiński, Warszawa 2014.

Sjöström E., Sweet S., Ählström J., Marknadskommunikation och hallbar utveckling, Sztokholm 2005.

Sousa I., Wallace D., Borland N., Deniz J., A learning surrogate LCA model for integrated product design, Massachusetts 1999.

Strömholm K., Blomhammar Sandberg C., Intellectual Property Rigths – Yearbook 2012, Sztokholm 2012.

Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji – Komentarz, red. J. Szwaja, Warszawa 2013.

Przegląd Prawa Ochrony Środowiska

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2015-02-28

Jak cytować

1.
FERT, Bartosz. Nierzetelny marketing ekologiczny (greenwashing) - opis zjawiska i próba jego kwalifikacji prawnej. Przegląd Prawa Ochrony Środowiska [online]. 28 luty 2015, nr 2, s. 235–250. [udostępniono 20.5.2025]. DOI 10.12775/PPOS.2015.023.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Nr 2 (2015): Przegląd Prawa Ochrony Środowiska

Dział

Międzynarodowe i europejskie prawo ochrony środowiska

Licencja

The journal offers the access to its contents in Open Access system on the principles of non-exclusive licence Creative Commons (CC BY-ND 3.0).

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 2303
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Nierzetelny marketing ekologiczny, greenwashing, nieuczciwa konkurencja, nieuczciwe praktyki handlowe, rolnictwo ekologiczne
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa