CARNIVALIZATION OF FEAR IN CHILDREN’S FOLKLORE
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.1.2017.001Keywords
children’s folklore, carnival, carnivalization, grotesque, fear, BogeymanAbstract
The article tackles the topic of creative language developed by children in the kindergarten- and early-primary-school-age. This language is marked by composition dominants of absurdity, grotesque, macabre, impropriety, obscenity, scatological humor, childishness, profanity, hyperboles, and ludic punch lines. The main subject of the analysis is children’s folklore, which is a spontaneous verbal rhymed activity and expression accompanying children’s play. This type of improvised poetic micro-forms is common for children’s culture and is engendered in peer-group environments. They thus occur outside of the official language culture and serve as a verbal form of rebellion, effectuated by children against the imposition of the adults’ language. The latter is conversely characterized by properness, formality, instrumental nature, and its aim to mirror reality. Children gain satisfaction from breaking language taboos and introducing consternation among their elders. In their verbal productions, one can observe a typically carnivalized gesture, which is the elevation of the weakest subject of the social hierarchy. In this sense, a child can instill a different and carnivalized version of the world through play. The analysis encompasses the rhymed and narrative short forms present in the verbal realm of children’s lives and depicting a carnivalized fear. Adopting a carnival lens for looking at children’s use of being afraid is a symptom of rejecting the monolithic nature of fear. Children appear to perform an exorcism on fear through laughter, try to neutralize it and ascribe the fears with that Bakhtin could see as building a ludic and grotesque version of a world upside-down.
References
Bachtin, M. (1975). Twórczość Franciszka Rabelais’go a kultura ludowa średniowiecza i renesansu (przeł. A., A., Goreniowie). Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Bettelheim, B. (2010). Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni (przeł. D. Danek). Warszawa: W.A.B.
Cieślikowski, J. (1985). Wielka zabawa. Folklor dziecięcy, wyobraźnia dziecka, wiersze dla dzieci. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Evers, L. (2014). Here Comes a Chopper to Chop Off Your Head. The Dark Side of Childhood, Rhymes and Stories. London: Metro.
Goldstein, D., Grider, S. A., Thomas, B. J. (2007). Haunting Experiences. Ghosts in Contemporary Folklore. Logan-Utah: Utah State University Press.
Gryglewicz, T. (1984). Groteska w sztuce polskiej XX wieku. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Janus-Sitarz, A. (1997). Groteska literacka. Od diabła w Damaszku po Becketta i Mrożka. Kraków: Universitas.
Jonca, M. (2005). Enfants terribles. Dzieci złe, źle wychowane w literaturze polskiej XIX wieku. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Kępiński, A. (1979). Lęk. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
Kostecka, W. (2016). Śmiech błazeński w literaturze i kulturze popularnej dla dzieci. W: G. Leszczyński (red.), Do śmiechu. Komizm w sztuce dziecka (s. 200−215). Poznań: Centrum Sztuki Dziecka.
Nikolajeva, M. (2000). From Mythic to Linear. Time in Children’s Literature. Lanham: Scarecrow Press.
Nowe fikołki Pana Pierdziołki. Powtarzanki i Śpiewanki (2013). Poznań: Zysk i S-ka.
Olkusz, K. (2010). Współczesność w zwierciadle horroru. O najnowszej polskiej fantastyce grozy. Racibórz: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu.
Pałka, zapałka, dwa kije. Niegrzeczne rymowanki (2014). Toruń: Literat.
Papuzińska, J. (1996). Dziecko w świecie emocji literackich. Warszawa: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich.
Pisarkowa, K. (2013). Wyliczanki polskie. Ene, due, rabe. Kraków: Petrus.
Rudolf, E. (2001). Świat istot fantastycznych we współczesnej literaturze popularnej. Wałbrzych: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Wałbrzychu.
Russel, W. B. (1994). Carnival, Control, and Corporate Culture in Contemporary Halloween Celebrations. W: J. Santino (red.), Halloween and Other Festivals of Death and Life (s. 109−119). Knoxville: University of Tennessee Press.
Simonides, D. (1986). Ele, mele, dudki. Rymowanki dzieci śląskich. Katowice: Śląski Instytut Naukowy.
Slany, K. (2016). Monstruarium ludyczne w anglojęzycznych książkach obrazkowych dla dzieci. „Guliwer”, nr 2, 23−36.
Slany, K. (2016). Groza w literaturze dziecięcej. Od Grimmów do Gaimana. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Sznajderman, M. (1994). Zaraza. Mitologia dżumy, cholery i Aids. Warszawa: Semper.
Usenko, N., Wawiłow, D. (2011). Stare i nowe wyliczanki. Tere-fere kuku. Poznań: Papilon.
Warner, M. (2000). No Go the Bogeyman. Scaring, Lulling and Making Mock. London: Vintage.
Wądolny-Tatar, K. (2014). Kołysanka w liryce XX i XXI wieku. Emergencja gatunku literackiego. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Wortman, S. (1958). Baśń w literaturze i życiu dziecka. Co i jak opowiadać? Warszawa: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich.
Zych, P., Vargas, W. (2015). Bestiariusz słowiański. Rzecz o skrzatach, wodnikach i rusałkach. Olszanica: BOSZ.
http://forum.gazeta.pl/forum/f,384,Forum_Humorum.html [dostęp: 20.01.2017].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:a) recording of a Work / subject of a related copyright;
b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
2. The authors give the publisher the license free of charge.
3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 488
Number of citations: 0