Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
  • Przesyłanie tekstów
  • Zespół redakcyjny
  • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Folklorotwórczy wymiar wydarzeń politycznych
  • Strona domowa
  • /
  • Folklorotwórczy wymiar wydarzeń politycznych
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 67 Nr 3-4 (2023): Folklore and politics /
  4. Artykuły

Folklorotwórczy wymiar wydarzeń politycznych

Autor

  • Janina Hajduk-Nijakowska Uniwersytet Opolski https://orcid.org/0000-0001-9958-5771

DOI:

https://doi.org/10.12775/LL.3.2023.001

Słowa kluczowe

folklor, kultura izolacji świadomościowej, performans uliczny, media

Abstrakt

Prezentację powiązań folkloru ze współczesnymi wydarzeniami o charakterze politycznym autorka poprzedza doprecyzowaniem pojęcia folkloru. Akceptując koncepcję Ludwika Stommy, uznaje folklor za kulturę izolacji świadomościowej, która jest częścią kultur społecznie i historycznie zróżnicowanych. Przekaz folklorystyczny, jako tradycyjna forma tworzenia, jest natomiast efektem twórczej aktywności uczestników oraz odbiorców danego wydarzenia, korzystających zarówno z bezpośrednich, jak i elektronicznych środków przekazu, przede wszystkim z mediów społecznościowych. Jako pierwszy przykład autorka prezentuje sposoby folklorystycznej aktywności służącej oswajaniu traumy wywołanej przez kataklizm (powódź) i atak terrorystyczny. Następnie zwraca uwagę na folklorystyczny kontekst współczesnych demonstracji i strajków przeprowadzanych w przestrzeni publicznej, które dzięki zróżnicowanemu performansowi nabierają charakteru „karnawału oporu” lub eksponują oddolny protest wobec decyzji podejmowanych przez rząd i parlament. Prowadzi to nie tylko do powstania wspólnoty emocji, ale również wspólnoty informacyjnej, która może mieć istotny wpływ na kształtowanie opinii społecznej.

Bibliografia

Allan, S. (2008). Newsy w sieci. Internet i dziennikarstwo (przeł. A. Sadza). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Bełkot, A. (2008). Karnawalizacja jako pojęcie ludyczne. Homo Communicativus. Filozofia – komunikacja – język – kultura, 2(4), 45–57.

Bubnicki, R. (2001, 23 lipca). Powtórka z powodzi. Rzeczpospolita [wydanie internetowe]. https:// archiwum.rp.pl/artykul/346096.html

Castillón, J. C. (2006). Panowie świata. Dzieje teorii spiskowych (przeł. J. Partyka). Prószyński i S-ka.

Dudzik, W. (2005). Karnawały w kulturze. Wydawnictwo Sic!.

Dyczewski, L. (1998). Solidarni swojej społeczności. W: E. Nycz (red.), Społeczności lokalne w sytuacji zagrożenia i kataklizmu. Materiały z III z Kędzierzyńsko-Kozielskiego Seminarium Naukowego „Społeczeństwo wobec sytuacji zagrożenia i kataklizmu” (7 listopada 1997 r.) (s. 41–47). Instytut Śląski.

Goban-Klas, T. (1981). Dyfuzja informacji o ważnym wydarzeniu (studium wybranego przypadku). Zeszyty Prasoznawcze, 22(3), 23–38.

Hajduk-Nijakowska, J. (2005). Żywioł i kultura. Folklorystyczne mechanizmy oswajania traumy. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Howard, R. G. (2008). Electronic Hybridity: The Persistent Processes of the Vernacular Web. Journal of American Folklore, 121(480), 192–218.

Jackowski, A. (1990). Folklor kontestacji. Polska Sztuka Ludowa, 44(2), 11–14.

Kajfosz, J. (2012). Miejsce folkloru w konstruowaniu współczesnego świata. Kultura Popularna, 3(33), 44–60.

Karpińska, G. E. (2002). Karnawały na miejskiej ulicy. Lud, 86, 7–23.

Kosiński, D. (2013). Teatra polskie. Rok katastrofy. Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Wydawnictwo Znak.

Kowalewski, M. (2016). Protest miejski. Przestrzenie, tożsamości i praktyki niezadowolonych obywateli miast. Wydawnictwo Nomos.

Krawczyk-Wasilewska, V. (2003). Po 11 września, czyli folklor polityczny jako wyraz globalnego lęku. Literatura Ludowa, 47(3), 23–34.

PAP (1997, 22 lipca). Premier przeprasza. Powódź. Woda płynie dalej. Rzeczpospolita, 169, 3.

Panczová, Z. (2005). Konšpiračné teórie na stránkach internetu. Slovenský Národopis, 35(2), 153–171.

Robotycki, C. (1980). Tradycja i obyczaj w środowisku wiejskim – studium etnograficzne wsi Jurgów na Spiszu. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Robotycki, C. (1990). Sztuka a vista. Folklor strajkowy. Polska Sztuka Ludowa, 44(2), 44–49.

Robotyki, C. (1998). Nie wszystko jest oczywiste. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Stomma, L. (2002). Antropologia kultury wsi polskiej XIX wieku oraz wybrane eseje. Wydawnictwo Piotr Dopierała.

Sulima, R. (2016). Demonstracje w krajobrazie kulturowym miasta. Zapiski z warszawskiej ulicy. Konteksy. Polska sztuka ludowa, 70(3–4), 164–169.

Sulima, R. (2017). Demonstracja, czyli uliczne doświadczanie obecności. Konteksty. Polska sztuka ludowa, 71(1–2), 410–418.

Sulima, R. (2022). O czarnych protestach i Strajku Kobiet, czyli rzecz o nowej „widzialności”. W: R. Sulima, Powidoki codzienności. Obyczajowość Polaków na progu XXI wieku (s. 335–368). Wydawnictwo Iskry.

Wandrasz, M. (1997, 23 lipca). Kto widział wybuchy? Nowa Trybuna Opolska [wydanie internetowe]. https://nto.pl/powodz1997-opole

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2024-01-08

Jak cytować

1.
HAJDUK-NIJAKOWSKA, Janina. Folklorotwórczy wymiar wydarzeń politycznych. Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture [online]. 8 styczeń 2024, T. 67, nr 3-4, s. 7–16. [udostępniono 1.7.2025]. DOI 10.12775/LL.3.2023.001.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 67 Nr 3-4 (2023): Folklore and politics

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Janina Hajduk-Nijakowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie/Copyright Notice

1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:

a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);

c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;

e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).

 2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.

3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.

 

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 341
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

folklor, kultura izolacji świadomościowej, performans uliczny, media
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa