“Get up corpses”: On Apparitions in Jan Klata’s Staging of Wesele by Stanisław Wyspianski
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.4-5.2017.006Keywords
theater, Polish theater, teatr, teatr polski, post-dramatic theatre, Jan Klata, Stanisław Wyspiański, Wesele, black metalAbstract
The article offers an analysis and interpretation of Jan Klata’s conception of staging Wesele [The Wedding] by Stanislaw Wyspianski at the National Old Theatre in Cracow. The author focuses on the key elements of Klata’s vision, beginning from anchoring this vision in the text, through the use of music and lyrics of the black metal band Furia, to scenography, costumes and actors, all of which make up the overall message of the performance as “the night of the living dead”. The author pays special attention to the characters of the drama as the living dead and to the apparitions from Act 2 of Wesele.
References
CIEŚLAK, J. (2017). Stary Teatr w Krakowie: premiera Wesela Jana Klaty, „Rzeczpospolita”, dodatek „Życie Krakowa i Małopolski” 14.05.2017. Pozyskano z: http://www.rp.pl/Zycie-Krakowa-i-Malopolski/305149912-Stary-Teatr-w-Krakowie-Premiera-Wesela-Jana-Klaty.html (dostęp: styczeń 2018 r.).
CIEŚLAK, J. (2018). „Wesele” Jana Klaty, czyli naród żywych trupów, „Rzeczpospolita online”, dodatek „Plus Minus”. Pozyskano z: http://www.rp.pl/Plus-Minus/305189903-Wesele-Jana-Klaty-czyli-narod-zywych-trupow.html (dostęp: styczeń 2018).
DUDA, A. (2008). Kultura foliowych torebek, „Teatr”, 12, 25-27.
Dziadowskie lamenty. Z „Nihilem” rozmawiają Justyna Bochenek i Wiesław Czajkowski. Pozyskano z: http://www.violence-online.pl/wywiady/furia-dziadowskie-lamenty/ (dostęp: styczeń 2018).
GAC, D. (2017). Chochołowi nie ulec, „Teatr”, 7-8. Pozyskano z: http://www.teatr-pismo.pl/po-premierze/1791/chocholowi_nie_ulec/ (dostęp: styczeń 2018).
HORUBAŁA, A. (2017). Ostatni akord Klaty, „Do Rzeczy”, 21/22, 28.05.2017.
KOSIŃSKI, D. (2017). Martwica dusz, „Tygodnik Powszechny”, 22, 28.05.2017.
KOSIŃSKI, D. (2010). Teatra polskie. Historie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
LEHMANN, H.-T. (2009). Teatr postdramatyczny (przeł. D. Sajewska, M. Sugiera). Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka
TARGOŃ, J. (2017). Klata i po Klacie, „Dialog”, 9. Pozyskano z: http://www.dialog-pismo.pl/w-numerach/klata-i-po-klacie (dostęp: styczeń 2018).
WAKAR, J. (2018). Zaduszki. Wokół „Wesela” w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie. Pozyskano z: http://laboratorium.wiez.pl/2017/05/23/wokol-wesela-w-narodowym-starym-teatrze-w-krakowie/ (dostęp: styczeń 2018).
WALASZEK, J. (2003). Teatr Wajdy w kręgu arcydzieł: Dostojewski, „Hamlet”, „Wesele”. Kraków: Wydawnictwo Literackie
WYSPIAŃSKI, S. (1984), Wesele, oprac. J. Nowakowski, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, BN I nr 218.
WYSZOMIRSKI, P., Wstawać trupy. Pozyskano z: http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/wstawac-trupy.html (dostęp: styczeń 2018).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:a) recording of a Work / subject of a related copyright;
b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
2. The authors give the publisher the license free of charge.
3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 750
Number of citations: 0