Rola przywództwa transformacyjnego w zwiększaniu satysfakcji zawodowej nauczycieli edukacji podstawowej
DOI:
https://doi.org/10.12775/LE.2024.008Słowa kluczowe
przywództwo transformacyjne, satysfakcja zawodowa nauczycieli, motywacja zawodowa, zbiorowa samoefektywność, innowacyjność, kultura organizacyjna, zarządzanie edukacyjneAbstrakt
Niniejsze badanie analizuje wpływ przywództwa transformacyjnego na satysfakcję zawodową nauczycieli edukacji podstawowej. Badanie wpisuje się w akademicki kontekst, w którym przywództwo transformacyjne stało się kluczowym zagadnieniem w analizie efektywności organizacyjnej i dobrostanu pracowników. Na podstawie przeglądu literatury badanie uwzględnia różne teorie przywództwa transformacyjnego oraz ich korelację z satysfakcją zawodową nauczycieli. W celu zbadania relacji między tymi dwoma konceptami opracowano i zastosowano kwestionariusz wśród grupy nauczycieli edukacji podstawowej z Republiki Mołdawii. Analiza zgromadzonych danych pozwoliła zidentyfikować aspekty przywództwa najbardziej cenione przez kadrę nauczycielską oraz te, które wymagają udoskonalenia w celu zwiększenia satysfakcji zawodowej. Ponadto badanie zawiera konkretne rekomendacje sformułowane przez ankietowanych nauczycieli dotyczące poprawy praktyk przywódczych w instytucjach edukacyjnych. Wnioski z badań podkreślają znaczącą rolę przywództwa transformacyjnego w tworzeniu pozytywnego i stymulującego środowiska pracy dla nauczycieli, co przyczynia się do wzrostu ich satysfakcji zawodowej, a tym samym do poprawy jakości procesu edukacyjnego.
Bibliografia
Avolio, B.J., Bass, B.M. (2002). Developing Potential Across a Full Range of Leadership. Cases on Transactional and Transformational Leadership. Mahwah. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
Bass, B.M., Riggio, R.E. (2006). Transformational leadership. London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
Bass, B.M. (1985). Leadership and performance beyond expectations. New York: Free Press.
Burns, J.M. (1978). Leadership. New York. Harper & Row.
Chetraru, A., Bolea, Z. (2017) Unele aspecte psihologice ale satisfacţiei în muncă a cadrelor didactice [Some Psychological Aspects of Job Satisfaction Among Teaching Staff.] Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației), nr. 5(105), pp. 178-182. ISSN 1857-2103.
Day, Ch., Leithwood, K. (2007). Successful Principal Leadership in Times of Change. An International Perspective. Toronto: Springer.
Fullan, M. (2001). The new meaning of educational change. New York: Teachers College Press.
Goethals, G.R., Sorenson, G.J., Burns, J.M. (2004). Encyclopedia of leadership. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, Inc.
Ivan, M. (2009). Confruntarea cu stresul și satisfacția în muncă la cadrele didactice [ Coping with Stress and Job Satisfaction Among Teaching Staff]. Bacău: Rovimed Publishers.
Kouzes, J. M., Posner, B. Z. (2002). The leadership challenge. San Francisco: John Wiley & Sons.
Leithwood, K. (1995). Effective School District Leadership. Transforming Politics into Education. New York: State Univ of New York Pr.
Leithwood, K., Jantzi, D. (1999). Transformational school leadership effects: A replication. School Effectiveness and School Improvement. School Effectiveness and School Improvement an International Journal of Research, Policy and Practice. pp. 451–479.
Pikuła, N.G. (2022). Sense of career success in the experiences of seniors. Labor et Educatio. no. 10/2022. ISSN 2353-4745. DOI: 10.4467/25439561LE.22.006.17532. pp. 65–78.
Potâng, A. (2016). Satisfacţia în muncă şi valorile profesionale la cadrele didactice din instituţiile de învăţământ preşcolare [Job Satisfaction and Professional Values Among Teaching Staff in Preschool Educational Institutions]. Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației), 2016, nr. 5(95), pp. 174–178. ISSN 1857-2103.
Shamir, B., House, R.J., Arthur, M.B. (1993). The motivational effects of charismatic leadership: A self-concept-based theory. Organization Science, 4(4), pp. 577–594. https://doi.org/10.1287/orsc.4.4.577
Spector, P.E. (1997). Job Satisfaction: Application, Assessment, Causes, and Consequences. Thousand Oaks, CA: Sage.
Standardele de competență profesională ale cadrelor didactice [Professional Competency Standards for Teaching Staff.] https://mecc.gov.md/sites/default/files/standarde_cadre_didactice.pdf
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Licencja: CC BY-NC-ND, open access
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 30
Liczba cytowań: 0