Historyczne i współczesne aspekty edukacji obywatelsko- etycznej w szkole średniej technicznej: kontekst meksykański
DOI:
https://doi.org/10.12775/LE.2024.001Słowa kluczowe
meksykański system edukacyjny, szkoły techniczne, edukacja obywatelsko- etyczna, historyczny rozwój i współczesna sytuacja edukacji obywatelsko-etycznejAbstrakt
Przedstawiono historyczne i współczesne aspekty edukacji obywatelsko-etycznej w meksykańskich szkołach technicznych poprzez studium dokumentalno-bibliograficzne. Odkryto, że historyczny rozwój edukacji obywatelsko-etycznej w Meksyku ma długą historię, począwszy od XVI wieku w czasach podboju, kiedy opierała się na edukacji religijnej i katechizacji, przechodząc przez okresy oświecenia i liberalizmu w Nowej Hiszpanii, kiedy stała się obowiązkowym przedmiotem w systemie edukacyjnym i konsolidując się w XX wieku. Głównym celem współczesnej edukacji obywatelsko-etycznej jako części zorientowanego na społeczność szkolenia
w meksykańskich szkołach technicznych (średnich) jest promowanie działań, poprzez które nastolatkowie, w różnych obszarach kształcenia (szkoła, rodzina, społeczność itp.), uczą się być zdolnymi i odpowiedzialnymi obywatelami i przyjmować zestaw postaw, aby funkcjonować jako tacy.
Bibliografia
DGME-SEP (Dirección General de Materiales Educativos de la Secretaría de Educación Pública) (2022). Formación Cívica y Ética. Primer grado. Primaria, México: SEP.
Kazuhiro Kobayashi, J.M. (1973). “La conquista educativa de los hijos de Asís”, Historia Mexicana, No. 22(4), México, El colegio de México, pp. 437-464.
OECT-OEA (Oficina de Educación, Ciencia y Tecnología de la Organización de los Estados Americanos) (2003). Estrategias y programas para la promoción de una cultura democrática a través de la educación. Retrieved from: http://www.educadem.oas.org/espanol/contenidos/estrategiasyprogramas.pdf (lasst accessed: 02.05.2024).
SEP (Secretaría de Educación Pública) (2008). Reforma Integral de la Educación Básica 2007-2012, México, SEP.
SEP (Secretaría de Educación Pública) (2011). La Formación Cívica y Ética en la Educación Básica: retos y posibilidades en el contexto de la sociedad globalizada, México, SEP.
SEP (Secretaría de Educación Pública) (2022). Formación cívica y ética 1. Secundaria, México, Editorial Ediciones Castillo.
SEP (Secretaría de Educación Pública) (2023). Formación Cívica y Ética, un aprendizaje de por vida, México, SEP. Retrieved from: https://nuevaescuelamexicana.sep.gob.mx/detalle-ficha/38362/ (last accessed: 10.12.2023).
Staples, A. (2010). “El entusiasmo por la Independencia”, Historia mínima. La educación en México, México, El Colegio de México.
Tanck de Estrada, D. (1985). La ilustración y la educación en la Nueva España, México, Ediciones Caballito.
Tanck Estrada, D. (2005). La educación ilustrada 1786-1836. La educación en la historia de México, México, El colegio de México.
Vázquez de Knauth, J. (2012). La república restaurada y la educación. Un intento de victoria definitiva, México, El colegio de México.
Yurén T. (2022) La asignatura “Formación Cívica y Ética” en la secundaria general, técnica y telesecundaria. Su sentido y condiciones de desarrollo en el Estado de Morelos, México, SEP/Subsecretaría de Educación Básica y Normal.
Zhizhko, E. (2015). “Socio-educational programs for migrant farm workers in Mexico: main features”, en Economics&Sociology, Vol. 8, No. 1, 2015, pp. 189-204.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Gali-Aleksandra BELTRÁN, Elena Anatolievna ZHIZHKO, Martín BELTRÁN-SAUCEDO

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Licencja: CC BY-NC-ND, open access
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 183
Liczba cytowań: 0