Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Labor et Educatio

Historyczne i współczesne aspekty edukacji obywatelsko- etycznej w szkole średniej technicznej: kontekst meksykański
  • Strona domowa
  • /
  • Historyczne i współczesne aspekty edukacji obywatelsko- etycznej w szkole średniej technicznej: kontekst meksykański
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Nr 12 (2024): Labor et Educatio /
  4. Artykuły

Historyczne i współczesne aspekty edukacji obywatelsko- etycznej w szkole średniej technicznej: kontekst meksykański

Autor

  • Gali-Aleksandra BELTRÁN https://orcid.org/0000-0001-7186-332X
  • Elena Anatolievna ZHIZHKO https://orcid.org/0000-0001-9680-8247
  • Martín BELTRÁN-SAUCEDO https://orcid.org/0000-0002-9460-1936

DOI:

https://doi.org/10.12775/LE.2024.001

Słowa kluczowe

meksykański system edukacyjny, szkoły techniczne, edukacja obywatelsko- etyczna, historyczny rozwój i współczesna sytuacja edukacji obywatelsko-etycznej

Abstrakt

Przedstawiono historyczne i współczesne aspekty edukacji obywatelsko-etycznej w meksykańskich szkołach technicznych poprzez studium dokumentalno-bibliograficzne. Odkryto, że historyczny rozwój edukacji obywatelsko-etycznej w Meksyku ma długą historię, począwszy od XVI wieku w czasach podboju, kiedy opierała się na edukacji religijnej i katechizacji, przechodząc przez okresy oświecenia i liberalizmu w Nowej Hiszpanii, kiedy stała się obowiązkowym przedmiotem w systemie edukacyjnym i konsolidując się w XX wieku. Głównym celem współczesnej edukacji obywatelsko-etycznej jako części zorientowanego na społeczność szkolenia
w meksykańskich szkołach technicznych (średnich) jest promowanie działań, poprzez które nastolatkowie, w różnych obszarach kształcenia (szkoła, rodzina, społeczność itp.), uczą się być zdolnymi i odpowiedzialnymi obywatelami i przyjmować zestaw postaw, aby funkcjonować jako tacy.

Bibliografia

DGME-SEP (Dirección General de Materiales Educativos de la Secretaría de Educación Pública) (2022). Formación Cívica y Ética. Primer grado. Primaria, México: SEP.

Kazuhiro Kobayashi, J.M. (1973). “La conquista educativa de los hijos de Asís”, Historia Mexicana, No. 22(4), México, El colegio de México, pp. 437-464.

OECT-OEA (Oficina de Educación, Ciencia y Tecnología de la Organización de los Estados Americanos) (2003). Estrategias y programas para la promoción de una cultura democrática a través de la educación. Retrieved from: http://www.educadem.oas.org/espanol/contenidos/estrategiasyprogramas.pdf (lasst accessed: 02.05.2024).

SEP (Secretaría de Educación Pública) (2008). Reforma Integral de la Educación Básica 2007-2012, México, SEP.

SEP (Secretaría de Educación Pública) (2011). La Formación Cívica y Ética en la Educación Básica: retos y posibilidades en el contexto de la sociedad globalizada, México, SEP.

SEP (Secretaría de Educación Pública) (2022). Formación cívica y ética 1. Secundaria, México, Editorial Ediciones Castillo.

SEP (Secretaría de Educación Pública) (2023). Formación Cívica y Ética, un aprendizaje de por vida, México, SEP. Retrieved from: https://nuevaescuelamexicana.sep.gob.mx/detalle-ficha/38362/ (last accessed: 10.12.2023).

Staples, A. (2010). “El entusiasmo por la Independencia”, Historia mínima. La educación en México, México, El Colegio de México.

Tanck de Estrada, D. (1985). La ilustración y la educación en la Nueva España, México, Ediciones Caballito.

Tanck Estrada, D. (2005). La educación ilustrada 1786-1836. La educación en la historia de México, México, El colegio de México.

Vázquez de Knauth, J. (2012). La república restaurada y la educación. Un intento de victoria definitiva, México, El colegio de México.

Yurén T. (2022) La asignatura “Formación Cívica y Ética” en la secundaria general, técnica y telesecundaria. Su sentido y condiciones de desarrollo en el Estado de Morelos, México, SEP/Subsecretaría de Educación Básica y Normal.

Zhizhko, E. (2015). “Socio-educational programs for migrant farm workers in Mexico: main features”, en Economics&Sociology, Vol. 8, No. 1, 2015, pp. 189-204.

Labor et Educatio

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2025-04-08

Jak cytować

1.
BELTRÁN, Gali-Aleksandra, ZHIZHKO, Elena Anatolievna & BELTRÁN-SAUCEDO, Martín. Historyczne i współczesne aspekty edukacji obywatelsko- etycznej w szkole średniej technicznej: kontekst meksykański. Labor et Educatio [online]. 8 kwiecień 2025, nr 12, s. 9–26. [udostępniono 12.5.2025]. DOI 10.12775/LE.2024.001.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Nr 12 (2024): Labor et Educatio

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Gali-Aleksandra BELTRÁN, Elena Anatolievna ZHIZHKO, Martín BELTRÁN-SAUCEDO

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Licencja: CC BY-NC-ND, open access

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 183
Liczba cytowań: 0

W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa