EMPLOYEE ENGAGEMENT IN COMPANY’S CSR STRATEGY
DOI:
https://doi.org/10.12775/JPM.2018.154Abstract
The aim of the paper is to analyze and investigate the level of employees’ participation in socially responsible activities in one of the automotive factories located in Toruń, Poland. The company conducts many socially responsible initiatives; however, it cannot realize its CSR programs without engagement of its employees. The company is medium-sized enterprise, that is why every CSR activity and program can be realized by many managers and workers. One of the main reasons of conducting the study is a desire of verification if employees participate in CSR programs before the research was conducted, as also to measure if they are ready to take a part in socially responsible programs in the future. In order to achieve the aim of the research, the following objectives have been set: (1) to present the main assumptions of the corporate social responsibility concept; (2) to describe company’s stakeholders and to show the potential benefits they can achieve thanks to CSR strategy; (3) to measure and analyze employees’ participation in CSR programs conducted in the company and to check their readiness to engage in socially responsible activities in the future. The findings and their presentation are achieved based on the questionnaire survey described in the paper.References
Bachnik, K. (2017), „CSR w praktyce polskich przedsiębiorstw: korzyści i bariery”, Handel Wewnętrzny, Tom 2 No. 3, pp. 202-213.
Bem-Kozieł, K. (2008), „Korzyści z wprowadzenia zasad społecznej odpowiedzialności biznesu w przedsiębiorstwie”, Przedsiębiorczość - Edukacja, Vol. 4, pp. 241-251.
Białasiewicz, M. (2012), Zarządzanie kapitałem ludzkim oparte na kompetencjach, Economicus, Szczecin.
Bitcha, C. (2003), Corporate Social Responsibility. A role in government policy and regulations? Centre for the study regulated industries, Research Report 16, pp. 7-29.
Carroll, A.B. (1991), The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders, Business Horizons, Vol. 34 No. 4, pp. 39-48.
Drugie Ogólnopolskie Badania Wolontariatu Pracowniczego (2013), Wolontariat pracowniczy w największych firmach w Polsce, Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu w Warszawie, Warszawa.
Farooq, M., Farooq, O., Jasimuddin, S.M. (2014), “Employees Response to Corporate Social Responsibility: Exploring the Role of Employees’ Collectivist Orientation”, European Management Journal, Vol. 32 No. 6, pp. 916-927.
Flammer, C. (2014), “Does product market competition foster corporate social responsibility? Evidence from trade liberalization”, Strategic Management Journal, Vol. 36 No. 10, pp. 1469-1485.
Forum Odpowiedzialnego Biznesu (2009), “Firma = Zaangażowanie”, Zeszyt 3, Warszawa.
Gadomska-Lila, M. (2012), “Społeczna Odpowiedzialność Biznesu Wobec Pracowników”, Management and Business Administration. Central Europe, Vol. 20 No. 2, pp. 41-62.
Glavas, A. (2016), “Corporate Social Responsibility and Employee Engagement: Enabling Employees to Employ More of Their Whole Selves at Work”, Frontiers in Psychology, Vol. 7 No. 796.
Herzig, C. (2006), “Corporate Volunteering in Germany: Survey and Empirical Evidence”, International Journal of Business Environment, Vol. 1 No. 1, pp. 51-69.
Hohnen, P. (2007), “Corporate Social Responsibility – An implementation Guide for Business”, International Institute for Sustainable Development,
available at: http://www.iisd.org/pdf/2007/csr_guide.pdf (accessed 20 July 2018).
Johannsdottir, L., Olafsson, S. (2015), “The Role of Employees in Implementing CSR Strategies”, in: O’Riordan, L., Zmuda, P., Heinemann, S. (Eds.), New Perspectives on Corporate Social Responsibility, Springer Gabler, pp. 383-409.
Kaźmierczak, M. (2016), “Wolontariat Pracowniczy Jako Przejaw Społecznej Odpowiedzialności Nie Tylko Dużych Przedsiębiorstw”, Studia Oeconomica Posnaniensia, Vol. 4 No. 10, pp. 23-37.
Księżak, P. (2016), “The Benefits from CSR for a Company and Society”, Journal of Corporate Responsibility and Leadership, Vol. 3 No. 4, pp. 53-65.
Leoński, W. (2015), „Wolontariat Pracowniczy Jako Jedno z Narzędzi CSR”, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, No. 401, pp. 233-242.
Leśna-Wierszołowicz, E. (2016), „Korzyści za stosowania zasad społecznej odpowiedzialności biznesu w przedsiębiorstwie”, Acta Scientifica Academiae Ostroviensis. Sectio A, Nauki Humanistyczne, Społeczne i Techniczne, Vol. 8 No. 2, pp. 65-76.
Lorenz, Ch., Gentile, G.C., Wehner, T. (2011), “How, Why and to What End? Corporate Volunteering as Corporate Social Performance”, International Journal of Business Environment, Vol. 4 No. 2, pp. 183-205.
Mishra, S., Modi, S.B. (2016), “Corporate Social Responsibility and Shareholder Wealth: The Role of Marketing Capability”, Journal of Marketing, Vol. 80 No. 1, pp. 26-46.
Nogieć, J. (2013), „Działania społecznej odpowiedzialności biznesu skierowane do różnych grup odbiorców”, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, No. 1, pp. 47-57.
Rudnicka, A. (2012), CSR - doskonalenie relacji społecznych w firmie, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
Skrzypczyńska K., Gulak-Lipka P. (2015), „Corporate social responsibility in Poland by sectors of economy”, in: Zaborowski, T.E. (Ed.), Dywagacje o rozumności społecznej przedsiębiorstw, Instytut Badań i Ekspertyz Naukowych, Gorzów Wielkopolski, pp. 116-127.
Skrzypek, E., Saadi, N. (2014), „Motywacje versus korzyści CSR z perspektywy polskich spółek giełdowych”, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach Seria: Administracja i Zarządzanie, No. 103, pp. 11-24.
Strandberg, C. (2009), The Role of Human Resources Management in Corporate Social Responsibility: Issues Brief and Roadmap, Report for Industry Canada, Strandberg Consulting, Canada, Burnaby.
Sznajder, M. (2013), „Korzyści z wdrożenia koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu (z uwzględnieniem koncepcji interesariuszy)”, Ekonomia i Zarządzanie, No. 2, pp. 194-211.
Wołkowicka, A., Dąbrowski, S. (2012), „Społeczna odpowiedzialność biznesu a konkurencyjność przedsiębiorstwa”, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, No. 30, pp. 79-89.
Wołoszyn, J., Ratajczak, M. (2010), „Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw wobec oczekiwań interesariuszy”, Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, No. 83, pp. 95-102.
Zieliński, M. (2014), „Korzyści z wdrożenia koncepcji CSR w zarządzaniu zasobami ludzkimi”, Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie, No. 74, pp. 653-663.
Zuzek, D.K. (2012), „Społeczna odpowiedzialność biznesu a zrównoważony rozwój przedsiębiorstw”, Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, Vol. 21 No. 2, pp. 197-207.
“Voluntary Work”, available at: http://www.europarl.europa.eu/atyourservice/en/20150201PVL00072/2011-European-Year-of-Volunteering (accessed 1 March 2018).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
Articles submitted to the journal should not have been published before in their current or substantially similar form, or be under consideration for publication with another journal. Authors submitting articles for publication warrant that the work is not an infringement of any existing copyright and will indemnify the publisher against any breach of such warranty. For ease of dissemination and to ensure proper policing of use, papers and contributions become the legal copyright of the publisher unless otherwise agreed.
Plagiarism and ghostwriting
In response to the issue of plagiarism and ghostwriting the editors of the Journal of Positive Management has introduced the following rules to counteract these phenomena:
1. Contributors should be aware of their responsibility for a content of manuscripts.
2. Collective authors are obliged to reveal the contribution and an affiliation of each author (i.e. who is an author of specified part of a paper).
3. Any act of dishonesty will be denounced, the editors will inform appropriate institutions about the situation and give evidence of all cases of misconduct and unethical behaviour.
4. The editors may ask contributors for financial disclosure (i.e. contribution of specified institutions).
Stats
Number of views and downloads: 379
Number of citations: 0