Knowledge And Relational Competences In Virtual Organisations
DOI:
https://doi.org/10.12775/JPM.2022.004Abstrakt
Cel: Celem jest próba zidentyfikowania wpływu wiedzy i budowania kompetencji relacyjnych na proces tworzenia VO.
Metodologia: Badaniem objęto firmy działające w Polsce. Dane zostały zebrane w wywiadach osobistych, a narzędziem badawczym był kwestionariusz wywiadu osobistego. Pytania odnoszące się do znaczenia wiedzy w VO zostały zaprojektowane tak, aby odzwierciedlały naturę VO. Badanie przeprowadzono w 2018 roku.
Wnioski: Wyniki badania pokazują, że zdobywanie nowej wiedzy poprzez uczenie się wśród partnerów jest jedną z wiodących motywacji do współpracy w ramach VO. Oprócz korzyści finansowych najważniejszymi zaletami współpracy w VO są: zdobywanie nowej wiedzy, wymiana doświadczeń oraz rozwój zasobów ludzkich. Odpowiednie zasoby wiedzy odgrywają decydującą rolę w budowaniu kompetencji relacyjnych w procesie tworzenia VO; wpływają również na efektywność współpracy. Uczenie się od siebie nawzajem znajduje odzwierciedlenie w przyszłych relacjach przedsiębiorstwa z otoczeniem. Zwiększone zasoby wiedzy i wzmocnione kompetencje relacyjne poprawiają pozycję konkurencyjną. Posiadanie wiedzy i doświadczenia jest najbardziej korzystnym czynnikiem przy tworzeniu VO, podczas gdy ich brak jest czynnikiem najbardziej ograniczającym.
Oryginalność/wartość: Wyniki badania potwierdzają empirycznie, że odpowiednie zasoby wiedzy są kluczowym elementem budowania kompetencji relacyjnych w procesie wirtualnej organizacji działalności gospodarczej.
Słowa kluczowe: organizacja wirtualna; wiedza; współpraca, kompetencje relacyjne
Rodzaj papieru: Artykuł badawczy
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Urszula Słupska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Copyright
Articles submitted to the journal should not have been published before in their current or substantially similar form, or be under consideration for publication with another journal. Authors submitting articles for publication warrant that the work is not an infringement of any existing copyright and will indemnify the publisher against any breach of such warranty. For ease of dissemination and to ensure proper policing of use, papers and contributions become the legal copyright of the publisher unless otherwise agreed.
Plagiarism and ghostwriting
In response to the issue of plagiarism and ghostwriting the editors of the Journal of Positive Management has introduced the following rules to counteract these phenomena:
1. Contributors should be aware of their responsibility for a content of manuscripts.
2. Collective authors are obliged to reveal the contribution and an affiliation of each author (i.e. who is an author of specified part of a paper).
3. Any act of dishonesty will be denounced, the editors will inform appropriate institutions about the situation and give evidence of all cases of misconduct and unethical behaviour.
4. The editors may ask contributors for financial disclosure (i.e. contribution of specified institutions).
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 521
Liczba cytowań: 0