Konflikto dėl Vilniaus vaizdavimas tarybinio laikotarpio lietuviškuose vadovėliuose
DOI:
https://doi.org/10.12775/EO.2010.014Abstrakt
We wstępie autor zaznacza znaczenie analizy treści podręczników oraz rozległą obecność problemu wileńskiego w dzisiejszej literaturze dydaktycznej. Następnie w artykule jest rozważana ogólna sytuacja wydawnicza podręcznika Historia Litewskiej SSR w latach 1957–1988. Ukazano zasadniczą tendencję – wzmocnienie pozycji historyków partyjnych, którzy w latach 80. XX wieku niemal całkowicie przejęli formowanie treści dydaktycznych dotyczących okresu najnowszej (od rosyjskiej rewolucji październikowej 1917 r.) historii Litwy. W drugiej części artykułu szczegółowo zanalizowano konflikt o Wilno, ukazano, jak był opisywany w litewskich podręcznikach okresu sowieckiego. Rozważane są także aspekty obrazów kartograficznych tego tematu. Na koniec litewskie koncepcje okresu sowieckiego są porównywane z niektórymi tendencjami w polskiej historiografii. Pozwala to lepiej zrozumieć nie tylko konceptualny rozwój podręczników historii, lecz także samego konfliktu o Wilno, spoglądając z perspektywy drugiej połowy XX wieku i interpretując ją z perspektywy początku XXI wieku.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 626
Liczba cytowań: 0