Information technology and teacher professional skills in early school education
DOI:
https://doi.org/10.12775/CSNME.2016.006Słowa kluczowe
information technologies (IT), information and communication technologies (ICT), teacher’s competences in early school education, role of a teacher, qualifications of a teacher in early stages of primary schoolAbstrakt
The text attempts to connect information technology with professional competence of a teacher in early school education. The subject is presented by polish scholars and foreign authors who publish in polish literature. On the basis of general, existing deliberations concerning the issue, I pay particular attention to the role of the competence of an early school education teacher in the process of human development. There is a discrepancy in teachers information technology skills and needs and challenges of the knowledge society what is proved by a fragment of my research presented in this article.
Bibliografia
Andrukowicz W. (2001), Edukacja integralna, Kraków: Wydaw. Impuls.
Banach Cz. (1994), Nauczyciel [w:] Encyklopedia pedagogiczna, red. Pomykało W., Warszawa: Wydaw. Fundacja Innowacja.
Brzezińska A.I. (2008), Nauczyciel jako organizator społecznego środowiska uczenia się [w:] Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy, red. Filipiak E., Bydgoszcz: Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego UKW, s.35-49.
Cywińska M., (2013), Kompetencje współczesnego nauczyciela, Poznań: Wydaw. WSPiA im. Mieszka I.
Denek K. (2005), Ku dobrej edukacji, Toruń-Leszno: Wydaw. Edukacyjne Akapit.
Denek K. (2011), Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy. Przyszłość kształcenia nauczycieli, Poznań: Wydaw. Naukowe WSPiA.
Denek K. (2012), Nauczyciel między ideałem a codziennością, Wydaw. Naukowe WSPiA.
Denek K. (2013a), By mogli wznosić mosty własnymi rękami [w:] Być nauczycielem. Kompetencje współczesnego nauczyciela, red. Cywińska M., Poznań: Wydaw. WSPiA.
Denek K. (2013b), Kształcenie akademickie nauczycieli, „Nowa Szkoła”, nr 1, s. 8-17.
Denek K., Denek K., Kamińska A., Oleśniewicz P. (red.) (2014), Edukacja jutra. Systemowe aspekty organizacji szkolnictwa w Polsce, Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza Humanitas.
Dylak S. (1995), Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, Poznań: Wydaw. Naukowe UAM.
Furmanek W. (2007), Kompetencje kluczowe. Przegląd problematyki [w:] Kompetencje kluczowe kategorią pedagogiki. Studia porównawcze polsko-słowackie, red. Furmanek W., Duris M., Rzeszów: Wydaw. Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Furmanek W. (2010), Edukacja a przemiany cywilizacyjne, Rzeszów: Wydaw. Oświatowe Fosze.
Juszczyk S. (2008), Cele i zadania technologii informacyjnej i edukacji medialnej [w:] Pedagogika medialna, red. Siemieniecki B., t. 2, Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN s.16-17.
Juszczyk S., Ogrodnik J., Przybyła E. (red.) (2011), Osobowość, kompetencje, powinności nauczyciela i wychowawcy, Katowice: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.
Kostek J. (1979), Kształcenie ustawiczne nauczycieli [w:] Oświata i wychowanie w toku przemian, red. Mońka-Stanikowa A., Warszawa: Wydaw. PWN.
Kowalik P. (2003), Kompetencje zawodowe nauczycieli nauczania początkowego w zreformowanej szkole (szkic teoretyczny) [w:] Kompetencje nauczycieli w reformowanej szkole, red. Michalewska M. T. Katowice: Wydaw. Uniwersytetu Śląskiego.
Kucharska C. (2005), Nauczyciel nowych czasów [w:] Polski system edukacji po reformie 1999 roku. Stan. Perspektywy. Zagrożenia, red. Andrzejak Z., Kasprzak I., Pająk K., Poznań- Warszawa: Wydaw. Dom Wydawniczy Elipsa, s.214.
Okoń W. (1996), Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa: Wydaw, ”Żak”, s. 129.
Pacławska K. (1995), Nauczyciel jako promotor zmian w procesie edukacyjnym [w:] Edukacja i rozwój. Jaka szkoła? Jaki nauczyciel?, red. Jopkiewicz J., Kielce: Wydział Pedagogiczny Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Jana Kochanowskiego; Radom: Instytut Technologii Eksploatacji.
Sadowska R. (2004), Nauczyciel wielofunkcyjny, „Gazeta Szkolna”, nr 1.
Siemieniecki B. (2007), (red.), Pedagogika medialna, Podręcznik akademicki, Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN, s. 16-17.
Skrzypczak J. (1999), Popularna Encyklopedia Mass Mediów, Poznań: KURPISZ.
Sobel E. (red.) (1995), Mały Słownik Języka polskiego, Warszawa: Wydaw. PWN, s. 330.
Szempruch J. (2011), Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 213-222.
Wenta K. (red.) (2001), Materiały Konferencyjne/ Uniwersytet Szczeciński, 1232-5849, nr 58, Wydaw. US.
Wołoszyn S. (1993), Nauczyciel – przegląd historycznych funkcji [w:] Encyklopedia pedagogiczna, red. Pomykało W., Warszawa: Wydaw. Fundacja Innowacja, , s. 439.
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych uczenia się przez całe życie (2006/962/WE), Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L 394/10, http://eur-lex.europa.eu/legal-content/pl/TXT/PDF/?uri=CELEX: 32006H0962, [ data dostępu: 30.12.2006].
Żytko M. (2006), Kształcenie i doskonalenie nauczycieli [w:] Małe dziecko w Polsce- raport o sytuacji edukacji elementarnej, red. Szlendak T., Warszawa: Wydaw. Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. Komeńskiego, s. 88-103.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 402
Liczba cytowań: 0