Drawings by children aged 3–12 in the context of new media
DOI:
https://doi.org/10.12775/CSNME.2017.008Palabras clave
new media, threats, children’s drawings, artistic expression, types of visual artsResumen
Dynamic social and cultural changes undoubtedly affect such a basic form of human activity as creative output in visual arts. Alongside physical, psychological and psychomotor ramifications, uncontrolled access to new media also bears a impact on children’s artistic expression. This article considers this issue and discusses the role and significance of drawings in child development.
Citas
Arnheim R. (2011), Myślenie wzrokowe, Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria.
Arnheim R. (2013), Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Łódź: Officyna.
Bauer Z. (2013), Dziennikarstwo i świat mediów, Kraków: TAiWPN Universitas.
Didkowska B. (2015), Rysunek dziecka w wieku od 3 do 12 lat a język audiowizualny nowych mediów, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Filiciak M. (2006), Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Gajda J. (2007), Media w edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Godzic W. et al (2010), Media audiowizualne. Podręcznik akademicki, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Izdebska J. (1995), Rodzina, dziecko, telewizja. Szanse wychowawcze i zagrożenia telewizji, Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie.
Karczmarzyk M. A. (2004), Co znaczą rysunki dziecięce, Gdańsk: Wydawnictwo ANWI.
Kossowski P. (1999), Dziecko i reklama telewizyjna, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Kościelecki S. (1977), Współczesna koncepcja wychowania plastycznego, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Lequet G. H. (1927), Dessin enfantain, Paris: Alcan.
Limont W. (2010), Uczeń zdolny, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Lister M. et al. (2009), Nowe media, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Lowenfeld W., Brittain W. Lambert (1977), Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, Warszawa: PWN.
Manovich L. (2010), Język nowych mediów, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
Morbitzer J., Morańska D., Musiał E. (2015), Człowiek, media, edukacja, Dąbrowa Górnicza: Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej.
Patzlaf R. (2008), Zastygłe spojrzenie, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Popek S. (1978), Analiza twórczości plastycznej dzieci i młodzieży, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Popek S. (2010), Psychologia twórczości plastycznej, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Stasiakiewicz M. (2000), Prototypowy obraz świata w rysunku dziecka, Poznań & Toruń: Wydawnictwo Edytor.
Szuman S. (1990), O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa: Wydawnictwa Szkole i Pedagogiczne, Warszawa.
Szuman S. (1990), Sztuka dziecka. Psychologia twórczości rysunkowej dziecka, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Szuścik U. (2006), Znak werbalny a znak plastyczny w twórczości rysunkowej dziecka, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Tatarkiewicz W. (2005), Dzieje sześciu pojęć, Warszawa: PWN.
Wallon P., Camber A., Engelhart D. (1993), Rysunek dziecka, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Wojnar I. (1966), Perspektywy wychowawcze sztuki, Warszawa: Wydawnictwo Nasza Księgarnia.
Zawadzki R. (2005), Psychologia i twórczość, Warszawa: WSiP.
Znaniecki F. (2001), Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przeszłości, Warszawa: PWN.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Stats
Number of views and downloads: 486
Number of citations: 0