PUBLICATION ETHICS
ETYKA PUBLIKACJI
OŚWIADCZENIE O UCZCIWOŚCI NAUKOWEJ W PUBLIKACJI
W celu zapewnienia rzetelności naukowej redakcja CJF&A dokłada starań, aby publikować prace zgodne z normami etycznymi stosowanymi w nauce. Zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego wszelkie przypadki nierzetelności i nieuczciwości (np. "Ghostwriting" i "guest authorship") zidentyfikowane przez redakcję zostaną udokumentowane i ujawnione poprzez poinformowanie odpowiednich organów (instytucji zatrudniających autorów).
Definicje „ghostwriting” i „guest authorship” według Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (źrodło: http://www.nauka.gov.pl/):
Z „ghostwriting” mamy do czynienia wówczas, gdy ktoś wniósł istotny wkład w powstanie publikacji, bez ujawnienia swojego udziału jako jeden z autorów lub bez wymienienia jego roli w podziękowaniach zamieszczonych w publikacji.
Z „guest authorship” („honorary authorship”) mamy do czynienia wówczas, gdy udział autora jest znikomy lub w ogóle nie miał miejsca, a pomimo to jest autorem/współautorem publikacji.
Aby przeciwdziałać tego typu praktykom, do każdego opracowania przygotowanego przez więcej niż jednego autora należy dołączyć wypełnioną i podpisaną przez autorów deklarację dotyczącą zjawiska „ghostwriting” i „guest authorship” (element formularza zgłoszenia artykułu).
W przypadku finansowego wsparcia prac nad przygotowaniem publikacji, udzielonego przez instytucję zewnętrzną, jej autor jest zobowiązany do umieszczenia informacji o tym fakcie we wstępie opracowania.
ANTYPLAGIAT
Składając rękopis, autor powinien zadeklarować, że artykuł jest oryginalny i nie został nigdzie wcześniej opublikowany i nie jest przedmiotem żadnej procedury kwalifikacyjnej do publikacji w jakimkolwiek innym czasopiśmie innego wydawcy. Autorzy muszą przedstawić wszystkie źródła, które zostały użyte podczas pisania artykułu. Obowiązkiem autora jest uzyskanie wszelkich niezbędnych zezwoleń na wykorzystanie materiałów (tabela, rysunek, fotografie itp.) opublikowanych w innym miejscu.
Dodatkowym elementem polityki kontroli pod kątem plagiatu jest to, że zawartość czasopisma jest indeksowana w CrossCheck. Jest to inicjatywa CrossRef, której celem jest zapobieganie plagiatowi naukowemu i zawodowemu.
Obowiązki Redakcji
Proces peer review
Redakcja wybiera, które z artykułów przesłanych do czasopisma należy przekazać dwóm niezależnym recenzentom, zgodnie z zachowaniem reguły podwójnej anonimowości. Na podstawie ocen otrzymanych od recenzentów redakcja decyduje, czy artykuł powinien zostać przyjęty do publikacji, odrzucony, czy też zwrócony autorowi do korekty.
Redakcja przygotowuje i okresowo aktualizuje kryteria kwalifikacyjne artykułów oraz formularz recenzji. Kryteria i formularz recenzji są dostępne na stronie internetowej czasopisma.
Redakcja nie ujawnia nazwisk recenzentów, którzy oceniali konkretne publikacje.
Etyka publikacji
Redakcja stara się publikować prace zgodne z normami etycznymi stosowanymi w nauce. Zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego wszelkie przypadki nierzetelności i nieuczciwości (np. "Ghostwriting" i "guest authorship") zidentyfikowane przez redakcję zostaną udokumentowane i ujawnione poprzez poinformowanie odpowiednich organów (instytucji zatrudniających autorów) .
Obowiązki Recenzentów
Ujawnienia i konflikt interesów
Recenzent musi podpisać oświadczenie o braku konfliktu interesów (konflikt interesów jest tutaj określony jako bezpośredni osobisty związek między recenzentem a autorem, w szczególności chodzi o takie związki, jak pokrewieństwo drugiego stopnia, lub małżeństwo, związki wynikające z zawodowej zależności lub jakiejkolwiek współpracy naukowej przeprowadzonej w ciągu dwóch lat poprzedzających rok, w którym dokonano przeglądu).
Standard recenzji
Recenzent przygotowuje pisemną opinię, która zawiera jednoznaczny wniosek recenzenta dotyczący warunków dopuszczenia artykułu naukowego do publikacji lub jego odrzucenia. W przypadku konieczności wprowadzenia zmian recenzja powinna zawierać jasne i pomocne sugestie.
Gotowość recenzenta do opracowania recenzji
W sytuacji, gdy recenzent nie uważa się za eksperta w danym temacie lub nie jest w stanie przygotować recenzji w określonym czasie, powinien poinformować redakcję o tych okolicznościach.
Etyka
Recenzenci powinni informować redakcję o wszelkich wykrytych przypadkach nierzetelności, nieuczciwości i nieetycznych zachowań (np. "Ghostwriting", "guest authorship", plagiat, sfabrykowane dane).
Obowiązki Autorów
Oryginalność tekstu i plagiat
Autor musi zadeklarować, że artykuł jest oryginalny i nie był nigdzie wcześniej publikowany i nie podlega żadnej procedurze kwalifikacyjnej do publikacji w jakimkolwiek innym czasopiśmie innego wydawcy. Autorzy muszą przedstawić wszystkie źródła, które zostały użyte podczas pisania artykułu. Obowiązkiem autora jest uzyskanie wszelkich niezbędnych zezwoleń na wykorzystanie materiałów (tabela, rysunek, fotografie itp.) opublikowanych w innym miejscu.
Wymogi edytorskie
Autor powinien przestrzegać standardy redakcyjne zawarte w pliku „Wymagania redakcyjne”. Po otrzymaniu potwierdzenia przyjęcia do druku, autor powinien przesłać wydrukowaną i podpisaną Umowę z autorem w celu opublikowania artykułu.
Autorstwo artykułu
Autor musi zadeklarować, że ani ghostwriting, ani guest authorship (honorary authorship) nie występują w pracy zgłoszonej do publikacji, a także wskazuje procentowy udział wpółautorów w tworzeniu artykułu zgłoszonego do publikacji.
Proces Peer review
Po otrzymaniu uwag recenzentów autor jest zobowiązany odpowiedzieć w terminie określonym przez redakcję. Niedotrzymanie określonego terminu będzie traktowane jako rezygnacja z publikacji.
Ujawnienia źródeł finansowania
Zgodnie z wymogiem ujawniania informacji finansowych autor musi przedstawić informacje o źródłach finansowania publikacji, wkładach instytucji badawczych i innych podmiotów.
Zasady etyczne czasopisma opierają się na Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors edited by Committee on Publication Ethics: https://publicationethics.org/