Społeczna Odpowiedzialność Biznesu w kontekście wybranych aspektów kulturowych XXI stulecia
DOI:
https://doi.org/10.12775/CJFA.2012.001Schlagworte
CSR, rachunkowość CSR, raport CSRAbstract
W realiach współczesnej gospodarki analizy finansowe i raporty ilościowo-wartościowe okazują się niewystarczającym źródłem informacji, bo zawężonym w yłącznie do danych na temat sytuacji finansowej określonego podmiotu gospodarczego. Społeczeństwo jest również zainteresowane informacjami w zakresie relacji firmy z jej otoczeniem. Rachunkowość staje więc przed trudnym zadaniem odzwierciedlenia nowych procesów zachodzących w organizacji, które do tej pory nie były przedmiotem jej zainteresowania. Na styku Społecznej Odpowiedzialności Biznesu i rachunkowości znajduje się zatem nowe sprawozdanie finansowe o nazwie raport CSR. Artykuł koncentruje się na wybranych aspektach kulturowych, takich jak działalność na rzecz ochrony środowiska oraz społeczeństwa, które wymagają objęcia zainteresowaniem księgowych. Te zabiegi zostały przeniesione z życia codziennego do świata biznesu i siłą rzeczy wymusiły na nim uwzględnienie nowych trendów kulturowych w dotychczasowejpraktyce gospodarczej.
Literaturhinweise
Adamczyk J. (2009), Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
Bakker A. B. (2011), An evidence-based model of work engagement, Current Directions in Psychological Science, nr 20 (4), http://dx.doi.org/10.1177/0963721411414534.
Burzym E. (2008), Społeczna funkcja rachunkowości, Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, t. 45 (101).
CSR Społeczna Odpowiedzialność Biznesu w Polsce, http://www.mg.gov.pl/files/upload/ 10892/CSR_PL.pdf (dostęp 13.02.2013).
Dulko K. (2011), Ekoinnowacje, dlaczego wszystko może być ekologiczne, materiały szkoleniowe,Toruń.
Gabrusewicz T. (2010), Rachunkowość odpowiedzialności społecznej w kształtowaniu zasad nadzoru korporacyjnego, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa.
Gierusz B., Martyniuk T. (2009), Rola rachunkowości w świetle społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa (CSR), [w:] Problemy współczesnej rachunkowości, Pracownicy Katedry Rachunkowości SGH (red.), SGH, Warszawa.
Grudzewski W. M., Hejduk I. K., Sankowska A., Wańtuchowicz M. (2010), Sustainability w biznesie, czyli przedsiębiorstwo przyszłości, zmiany paradygmatów i koncepcji zarządzania, Poltext, Warszawa.
Karaszewski R. (2008), Przywództwo w środowisku globalnego biznesu, Dom OrganizatoraTNOiK, Toruń.
Kożuszknik B. (2005), Wpływ społeczny w organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Kuraszko I. (2010), Nowa komunikacja społeczna wyzwaniem odpowiedzialnego biznesu,Difin, Warszawa.
Laszlo Ch. (2008), Firma zrównoważonego rozwoju, Studio Emka, Warszawa.
Micherda B. (2010), Rachunkowość wobec kryzysu gospodarczego, Difin, Warszawa.
Nakonieczna J. (2008), Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw międzynarodowych, Difin, Warszawa.
Paliwoda-Matiolańska A. (2009), Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa.
Pietrzak M. (2012), Balanced scorecard a kreowanie wartości z zasobów ludzkich poprzez zaangażowanie pracowników, [w:] Instrumenty zarządzania kosztami i dokonaniami, E. Nowak, M. Nieplowicz (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 252, Wrocław.
Pogodzińska-Mizdrak E. (2010), Koncepcje społecznie odpowiedzialnego gospodarowania i inwestowania szansą rozwoju rachunkowości, Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, t. 56 (112).
Poradnik – internetowe centrum wsparcia, http://poradnik.ngo.pl/x/468296 (dostęp 15.10.2012).
Walczak D. (2011), Pozytywna psychologia, materiały szkoleniowe, Toruń. Wolontariat pracowniczy – słownik, http://www.wolontariatpracowniczy.pl/?a=dict/index#w (dostęp 15.10.2012).
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Stats
Number of views and downloads: 667
Number of citations: 0