The application of social survey methods in analysing the tourist activity of seniors
DOI:
https://doi.org/10.1515/bog-2015-0004Abstract
The aim of the article is to discuss the possibilities of applying social research methods in the analysis of seniors' tourism activity. It emphasises the fact that research related to the participation of seniors in tourism is of major significance in many countries with rapidly changing population. The author mentions the methodological determinants of conducting social research that derive from two basic paradigms: quantitative and qualitative. Based on examples from the literature, the article presents the benefits and limitations of their use in conducting research on seniors' tourism activity. In the final part of the article, the author lists the methodological postulates regarding the implementation of the research among seniors as a specific segment of tourism activity.References
Adamczyk, D., 2006: Turystyka a ostateczny cel życia człowieka (Tourism and final goal of human life – in Polish). In: Communio. Międzynarodowy Przegląd Teologiczny, Nr 3 (153), pp. 132-135.
Alasuutari, P., 1996: Theorizing in Qualitative Research: A Cultural Studies Perspectvive. In: Qualitative Inquiry, Vol. 2, Nr 4, pp. 371-384.
Alejziak, W., 2009: TelSKART© – nowa metoda badań oraz pomiaru wielkości ruchu turystycznego (TelSKART© – A New Method for Measuring Quantity of Tourist Movement - in Polish). In: Folia Turistica, Nr 21, Kraków: AWF, pp. 95-144.
Alejziak, W., 2012: Determinanty i zróżnicowanie społeczne aktywności turystycznej (Determinants and social diversity of tourists activity in Polish – in Polish). In: Studia i Monografie, Nr 56, Kraków: AWF.
Babbie, E., 2007: Badania społeczne w praktyce (The Practice of Social Research – in Polish), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Balińska, A., Nowakowski, P., 2011, Eksplo jako forma turystyki alternatywnej (Explo as a form of alternative tourism – in Polish). In: Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis Oeconomica 288 (64), pp. 167–174.
Bąk, I., 2013: Statystyczna analiza aktywności turystycznej seniorów w Polsce. (Statistical analysis of tourism activity of Polish seniors – in Polish), Szczecin: Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny.
Blalock, H.M., 1975: Statystyka dla socjologów (Social statistics – in Polish), Warszawa: PWN.
Blichfeldt, B.S. 2008. What to do on Our Holiday: The Case of in Situ Decision-Making. In: Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research. Volume 19, Number 2, pp. 287-305.
Bombol, M. and Słaby, T., 2011: Konsument 55+ wyzwaniem dla rynku (A 55+ consumer – the market challenge - in Polish), Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
Bowen, D., 2002: Research through Participant Observation in Tourism: A Creative Solution to The Measurement of Consumer Satisfaction/Dissatisfaction among Tourists. In: Journal of Travel Research. Vol. 41, pp. 4-14.
Bracha, C., 1998: Metoda reprezentacyjna w badaniu opinii publicznej i marketingu (Representative method in public opinion and marketing research – in Polish), Warszawa: Wydawnictwo Efekt.
Cai, L., Schwartz, Z. and Cohen, E., 2001: Senior Tourist in the Holy Land. In: Journal of Teaching in Travel and Tourism, Vol. 1 (4). pp. 19-33.
Callan, R.J. and Bowman, L., 2000: Selecting a Hotel and Determining Salient Quality Attributes: A Preliminary Study of Mature British Travellers. In: International Journal of Tourism Research 2, pp. 97-118.
Chojnicki, Z., 1999: Podstawy metodologiczne i teoretyczne geografii (Methodological and theoretical principles of geography – in Polish), Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
Coyn, I.T., 1997: Sampling in qualitative research. Purposeful and theoretical sampling; merging or clear boundaries? In: Journal of Advanced Nursing. Vol. 26, pp. 623-630.
Dann, G., 2000: Senior Tourism. In: Annals of Tourism Research, Vol. 28, No 1, pp. 238-240.
Denzin, N. and Lincoln, Y., 2009: Metody badań jakościowych (Qualitative research methods – in Polish), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dom Badawczy Maison, 2009: Potencjał turystyczny Polski Wschodniej (Tourism potential of Eastern Poland – in Polish), Warszawa.
Erazmus, E. and Trafiałek, E., 1997: Turystyka, rekreacja i inne formy aktywności jako źródło sprawności życiowej ludzi starych (Tourism, recreation and other forms of activity as a source of life proficiency of the elderly – in Polish), Warszawa: Wydawnictwa Wyższej Szkoły Ekonomicznej.
European Commission, 2012: Demography, active ageing and pensions. Social Europe guide. Vol. 3, Luxembourg: Publication Office of the European Union.
Fleischer, A. and Pizam, A., 2002: Tourism constraints among Israeli seniors. In: Annals of Tourism Research, Vol. 29, No. 1 pp. 106-123.
Golafshani, N., 2003: Understanding Reliability and Validity in Qualitative Research. In: The Qualitative Report, Vol. 8 Nr 4, pp. 597-607.
Graja-Zwolińska, S. and Spychała, A., 2012: Aktywność turystyczna wielkopolskich seniorów (Tourism activity of seniors in Great Poland – in Polish). In: Rapacz, A., editor, Wyzwania współczesnej polityki turystycznej, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 259, pp. 54-63.
Gryszel, P., Jaremen, D. and Rapacz, A., 2012: Turystyka społeczna – aktywność turystyczna wybranych grup docelowych w świetle badań ankietowych (Social tourism – tourism activity of selected target groups in the light of questionnaire research – in Polish). In: Rapacz, A. editor, Wyzwania współczesnej polityki turystycznej, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Nr 259, pp. 178-189.
Grzelak-Kostulska, E., Hołowiecka, B. and Kwiatkowski, G., 2011: Problem aktywności turystycznej seniorów (Problem of tourism activity of seniors – in Polish). In: A. Stasiak, A. editor, Perspektywy i kierunki rozwoju turystyki społecznej w Polsce, Łódź: Wydawnictwo WSTH, pp. 265-279.
Halicki, J., 2000: Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej (Education of seniors in the background of a competence theory – in Polish), Białystok: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie.
Hammersley, M. and Atkinson, P., 2000: Metody badań terenowych (Ethnography Principles in Practice – in Polish), Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Huh, C. and Pak, S.H., 2010: Changes in Patterns of Trip Planning Horizon: A Cohort Analytical Approach. In: Journal of Hospitality Marketing & Management, 19, pp. 260-279.
Horneman, L., Carter, R.W., Wei, S., and Ruys, H., 2002: Profiling the senior traveller: An Australian perspective. In: Journal of Travel Research, 41(1), pp. 23-37. DOI: http://dx.doi.org/10.1177/004728750204100104
Hsu, C., Cai, L. and Wong, K., 2007: A model of senior tourism motivation – Anecdotes from Beijing and Shanghai. In: Tourism Management 28, pp. 1262-1273.
Huang, L., Tsai, H-T., 2003: The Study of Senior Traveller Behaviour in Taiwan. In: Tourism Management 24 pp. 561-574. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/S0261-5177(03)00008-6
Hunter‐Jones, P. and Blackburn, A., 2007: Understanding the relationship between holiday taking and self‐assessed health: an exploratory study of senior tourism. In: International Journal of Consumer Studies, 31, pp. 509–516. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/j.1470-6431.2007.00607.x
Jang S., Wu C.-M., E., 2006: Seniors’ Travel Motivation and Influential Factors: An Examination of Taiwanese Seniors. In: Tourism Management 27, pp. 306-316. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.tourman.2004.11.006
Klim-Klimaszewska, A. 2005: Aktywność ludzi trzeciego wieku (Third age people tourism activity – in Polish). In: Pedagogica At Utilitatem Disciplnae, Rocznik 1, pp. 24-43.
Koniarek, J., 1983: Reguły poprawnego formułowania pytań kwestionariuszowych (Rules of the correct formulating questionnaire questions – in Polish). In: Lutyńska, K. and Wejland, A.P., editors, Wywiad kwestionariuszowy. Analizy teoretyczne i badania empiryczne, Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo PAN, pp. 147-162.
Korporacja Badawcza Pretendent, 2011: Preferencje osób starszych dotyczące wyjazdów turystycznych (Preferences of eldery people in connection with tourism – in Polish), Wrocław: Pretendent.
Lehto X.Y., O’Leary J.T. and Lee, G., 2001: Mature International Travellers: An Examination of Gender and Benefits. In: Journal of Hospitality & Leisure Marketing, Vol. 9 (1/2).
Lisek-Michalska, J. and Daniłowicz, P., editors, 2007: Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą (Focused Group Interview. Study on the method – in Polish), Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Lutyński, J., 1983: Techniki otrzymywania materiałów i ich podział (Receive techniques of collecting data and their diversification – in Polish). In: Lutyńska, K. and Wejland, A.P. editors, Wywiad kwestionariuszowy. Analizy teoretyczne i badania empiryczne. Wrocław – Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Łobożewicz, T., 1991: Stan i uwarunkowania aktywności ruchowej ludzi w starszym wieku w Polsce (State and determinants of physical activity of the eldery in Poland – in Polish), Warszawa: AWF.
Łosiakowska, A., 2006: Potrzeby bio-psycho-społeczne człowieka starego (Bio-social needs of an elderly person – in Polish). In: Parecki, R. editor, Rocznik naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy nr 1, Nauki o edukacji, pp. 105-110.
Mackay, K.J. and Smith, M.C., 2006: Destination Advertising. Age and Format Effects on Memory. In: Annals of Tourism Research, Vol. 33, No 1, pp. 7-24. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.annals.2005.07.002
Mackellar, J., 2013: Participant observation at events: theory, practice and potential. In: Journal of Event and Festival Management. Vol. 4, No 1, pp. 56-65. DOI http://dx.doi.org/10.1108/17582951311307511
Maison, D., 2001: Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych (Focused Group Interview. Qualitative marketing research method – in Polish), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Maison, D., 2010: Jakościowe metody badań marketingowych (Qualitative marketing research methods – in Polish), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Mansvelt, J., 1997: Working at Leisure: Critical Geographies of Aging. In: Area, Vol. 29.4, pp. 289-298.
Matczak, A., 1992: Model badań ruchu turystycznego. Studium metodologiczne (Research model of tourism activity. Methodology study – in Polish), Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Mayntz, R., Holm, K. and Hübner P., 1985: Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej (Introduction to the Methods of Empirical Sociology – in Polish), Warszawa: PWN.
MillwardBrown SMG/KRC, 2010: Badanie ruchu turystycznego w województwie śląskim w 2010 roku (z uwzględnieniem turystyki biznesowej) oraz wizerunku województwa śląskiego i oceny działań promocyjnych (The study on tourist activity in Silesian voivodship in 2010 and image of Silesian voivodship and assessment of promotion – in Polish), Warszawa: MillwardBrown SMG/KRC.
Nalaskowski, Ł., 1999: Grupa “turystyczna” w świetle obserwacji uczestniczącej (The ”tourism group” in the light of participating observation – in Polish). In: Przegląd Bydgoski, R. 10, pp. 65-76.
National Tour Association's Market Development Council, 2000: Current Assessment Report (CAR) for the Future Senior Market. Des Moines.
Nimrod, G., 2008: Retirement and Tourism. Themes in Retirees Narratives. In: Annals of Tourism Research, Vol. 35, No 4, pp. 859-878. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.annals.2008.06.001
Nimrod, G. and Rotem, A., 2010: Between Relaxation and Excitement: Activities and Benefits Gained in Retirees Tourism. In: International Journal of Tourism Research 12, pp. 65-78. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.annals.2008.06.001
Oppenheim, A.N., 2005: Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw (Methods and strategies of social research – in Polish), Warszawa: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Pasik, M., 2005: Wyznaczniki jakości życia u osób w wieku emerytalnym (Determinants of life quality of an elderly person – in Polish). In: Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, 9, pp. 65-76.
Pennington-Gray, L., Fridgen, J. and Stynes, D., 2003: Cohort Segmentation: An Application to Tourism. In: Leisure Sciences, Vol. 25, pp. 341-361.
Pluye, P., Gagnon, M-P., Griffiths, F. and Johnson-Lafleur, J., 2009 : A scoring system for appraising mixed methods research, and concomitantly appraising qualitative, quantitative and mixed primary studies in Mixed Studies Reviews. In: International Journal of Nursing Studies 46. pp. 529-546. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2009.01.009
Podemski, K. and Isański, J., 2008: Niektóre problemy metodologiczne badań turystów i instytucji turystycznych (Some methodological problems of tourism research and tourist institutions – in Polish). In: Młynarczyk, Z. and Zajadacz, A. editors, Uwarunkowania i plany rozwoju turystyki. Turystyka i Rekreacja – Studia i Prace Vol 2. Poznań: UAM, pp. 141-150.
Sale, J., Lohfeld, L. and Brazil, K., 2002: Revisiting the Quantitative-Qualitative Debate: Implications for Mixed-Methods Research. In: Quality & Quantity 36, pp. 43-53.
Sangpikul, A., 2008: Travel Motivations of Japanese Senior Travelers’ to Thailand. In: International Journal of Tourism Research, 10, pp. 81–94.
Sawiński, A., Sztabiński, P. and Sztabiński, F., editors, 2000: Podręcznik ankietera (Coursebook of interviewer – in Polish), Warszawa: SMG/KRC Poland Media SA.
Sedgley, D., Pritchard, A. and Morgan, N., 2006: Understanding Older Woman’s Leisure: The Value of Biographical Research Methods. In: Tourism. Vol. 54, No. 1, pp. 43-51.
Silverman, D., 2007: Interpretacja danych jakościowych (Interpretation of Qualitative Data – in Polish), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Small, M.L., 2009: How many cases do I need? On science and the logic of case selection in field-based research. In: Ethnography, Vol. 10 (1), Sage Journals, Vol. 10 (1), pp. 5-38. DOI: http://dx.doi.org/10.1177/1466138108099586
Steczkowski, J., 1995: Metoda reprezentacyjna w badaniach zjawisk ekonomiczno społecznych (The representative method in research of socio-economical phenomena – in Polish), Warszawa-Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Staszyńska, K., 1989: Wiarygodność respondentów w socjologicznych badaniach ankietowych (The reliability of respondents in a sociological questionnaire research – in Polish), Wrocław: Ossolineum.
Szwarc, H., Wasilewska, R. and Wolańska, T., 1986: Rekreacja ruchowa osób starszych (The recreation of eldery people – in Polish), Warszawa: Wydawnictwa Akademii Wychowania Fizycznego.
Śniadek, J., 2006: Age of seniors – a challenge for tourism and leisure industry. In: Lipiński W. and Krutki P., editors, Studies in Physical Culture in Poland. Poznań, pp. 103-106.
Śniadek, J., 2007: Konsumpcja turystyczna polskich seniorów na tle globalnych tendencji w turystyce (The tourist consumption of Polish seniors on a background of global trends in tourism– in Polish). In: Gerontologia Polska, Tom 15, Nr 1-2, pp. 21-30.
Toczek-Werner, S., Sołtysik, M., 2009: Participation of Poles in outdoor sport activities in view of age diversification. In: Studies in physical culture and tourism, Vol. 16, No. 4 pp. 431-438.
Toeplitz, J., 2005: Jesień życia – czynniki wpływające na jakość życia (Autumn of the life – impact factors for life quality – in Polish). In: Kolokwia psychologiczne, T. 13. pp. 219-230.
Trafiałek, E., 2006: Uniwersytety Trzeciego Wieku w zapobieganiu marginalizacji społecznej ludzi starych (Universities of third age in preventing social marginalisation of eldery people – in Polish). In: Gerontologia społeczna, Nr 1 (1), pp. 19-25.
Walle, A.H., 1997: Quantative versus qualitative tourism research. In: Annals of Tourism Research, Vol. 24, No 3, pp. 524-536.
Wang, K.C., Chen, J.S. and Chou, S.H., 2007: Senior tourists purchasing decision in group package tour. In: An International Journal of Tourism and Hospitality Research, Vol. 18, Nr 1, pp. 139-154.
Warszyńska, J., 2003: Geografia turyzmu – zarys problematyki (Tourism geography – outline of the issue - in Polish). In: R. Winiarski, editor, Nauki o turystyce, Studia i Monografie nr 7, Kraków: AWF, pp. 15-16.
Witek, D., 2004: Możliwości wykorzystania czasu wolnego seniorów (na podstawie wybranych Domów Pomocy Społecznej w Krakowie) (Opportunities of using free time by seniors on the example of residential homes – in Polish). In: Krakowskie Studia Małopolskie, Nr 8, pp. 448-453.
Zalewska, J., 2006: Trzeci wiek jako kontynuacja młodości (Third age as a continuation of youth – in Polish). In: Kultura i Społeczeństwo, Rok L, Nr 4, pp. 178-180.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Title, logo and layout of journal Bulletin of Geography. Socio-economic Series are reserved trademarks of Bulletin of Geography. Socio-economic Series.Stats
Number of views and downloads: 392
Number of citations: 8