Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Programowa
    • Lista recenzentów
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie

CIRCULAR BUSINESS MODELS: A STAKEHOLDER THEORY PERSPECTIVE
  • Strona domowa
  • /
  • CIRCULAR BUSINESS MODELS: A STAKEHOLDER THEORY PERSPECTIVE
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 47 Nr 3 (2020) /
  4. Artykuły

CIRCULAR BUSINESS MODELS: A STAKEHOLDER THEORY PERSPECTIVE

Autor

  • Kamil Kwiecień University of Economics in Katowice ,College of Management, Department of Entrepreneurship

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2020.03.006

Słowa kluczowe

business model, circular economy, stakeholder

Abstrakt

Circular economy business models are a specific type of sustainable business models that are mainly oriented towards the responsible use of resources. The specificity of solutions for the circular economy affects, among others, maintaining relations between enterprises and their stakeholders. The aim of this study is to discuss circular economy business models from the point of view of the stakeholder theory. The paper consists of three parts. The first focuses on the general assumptions of the stakeholder theory. The second one presents the essence of circular economy business models. The third part of the paper includes considerations on the relationships between companies operating on the basis of the circular economy business model and their stakeholders.

Bibliografia

Amit R., Zott C. (2001), Value Creation in E-business, „Strategic Management Journal”, vol. 22.

Antikainen M., Uusitalo T., Kivikyto-Reponen P. (2018), Digitalisation as an Enabler of Circular Economy, „Procedia CIRP”, vol. 73.

Antikainen M., Valkokari K. (2016), A Framework for Sustainable Circular Business Model Innovation, „Technology Innovation Management Review”, vol. 6, no. 7.

Baden D., Peattie K., Oke A. (2020), Access Over Ownership: Case Studies of Libraries of Things, „Sustainability”, vol. 12(17), 7180.

Bocken N., Strupeit L., Whalen K., Nussholz J. (2019), A Review and Evaluation of Circular Business Model Innovation Tools, „Sustainability”, vol. 11(8), 2210.

Bocken N.M.P., Schuit C.S.C., Kraaijenhagen C. (2018), Experimenting with a circular business model: Lessons from eight cases, „Environmental Innovation and Societal Transitions”, vol. 28.

Brears R.C. (2018), Natural Resource Management and the Circular Economy, Palgrave Macmillan, Cham.

Bressanelli G., Adrodegari F., Perona M., Saccani N. (2018), The role of the digital technologies to overcome Circular Economy challenges in PSS Business Models: an exploratory case study, „Procedia CIRP“, vol. 73.

Buczkowski B., Dorożyński T., Kuna-Marszałek A., Serwach T., Wieloch J. (2016), Społeczna odpowiedzialność biznesu. Studia przypadków firm międzynarodowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

De Angelis R. (2018), Business Models in the Circular Economy. Concepts, Examples and Theory, Palgrave Macmillan, Cham.

Dubey R., Gunasekaran A, Childe S.J., Papadopoulos T., Helo P. (2019), Supplier relationship management for circular economy: Influence of external pressures and top management commitment, „Management Decisions”, vol. 57, no. 4.

Ellen MacArthur Foundation (2015), Towards a Circular Economy: Business Rationale for an Accelerated Transition, https://www.ellenmacarthurfoundation.org/assets/downloads/TCE_Ellen-MacArthur-Foundation_9-Dec-2015.pdf [15.09.2020].

Ertz M., Leblanc-Proulx S., Sarigollu E., Morin V. (2019), Advancing quantitative rigor in the circular economy literature: New methodology for product lifetime extension business models, „Resources, Conservation & Recycling”, vol. 150, 104437.

European Commission (2015), Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions: Closing the loop – An EU action plan for the Circular Economy, COM(2015) 614 final, Brussels.

Falencikowski T. (2012), Struktura i spójność modeli biznesu, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości”, no. 17(1).

Ferro-Soto C., Macias-Quintana L.A., Vazquez-Rodriguez P. (2018), Effect of Stakeholder-Oriented Behavior on the Performance of Sustainable Business, „Sustainability”, vol. 10(12), 4724.

Freeman R.E. (1984), Strategic Management: A Stakeholder Approach, Pitman, Boston.

Freeman R.E., Kujala J., Sachs S., Stutz Ch. (2017), Stakeholder Engagement: Practicing the Ideas of Stakeholder Theory, [in:] Freeman R.E., Kujala J., Sachs S. (eds), Stakeholder Engagement: Clinical Research Cases, Springer, Cham.

Freeman R.E., Liedtka J. (1997), Stakeholder Capitalism and the Value Creation, „European Management Journal”, vol. 15, no. 3.

Freeman R.E., Martin K., Parmar B. (2007), Stakeholder Capitalism, „Journal of Business Ethics”, vol. 74.

Freudenreich B., Ludeke-Freund F., Schaltegger S. (2020), A Stakeholder Theory Perspective on Business Models: Value Creation for Sustainability, „Journal of Business Ethics”, vol. 166, no. 1.

Frishammar J., Parida V. (2019), Circular Business Model Transformation: A Roadmap for Incumbent Firms, „California Management Review”, vol. 61(2).

Geissdoerfer M., Morioka S.N., Carvalho M.M., Evans S. (2018), Business models and supply chains for the circular economy, „Journal of Cleaner Production”, vol. 190.

Gonzalez-Sanchez R., Settembre-Blundo D., Ferrari A.M., Garcia-Muina F.E. (2020), Main Dimensions in the Building of the Circular Supply Chain: A Literature Review, „Sustainability”, vol. 12(6), 2459.

Gupta Sh., Chen H., Hazen B.T., Kaur S., Santibanez Gonzalez E.D.R. (2019), Circular economy and big data analytics: A stakeholder perspective, „Technological Forecasting and Social Change”, vol. 144.

https://www.interface.com/EU/en-GB/about/index/beautiful-thinking-net-works-en_GB [28.09.2020].

Jabbour C.J.C., Jabbour A.B.L.D.S., Sarkis J., Filho M.G. (2019), Unlocking the circular economy through new business models based on large-scale data: An integrative framework and research agenda, „Technological Forecasting and Social Change”, vol. 144.

Jabbour C.J.C., Seuring S., Jabbour A.B.L.D.S., Jugend D., Fiorini P.D.C., Latan H., Izeppi W.C. (2020), Stakeholders, innovative business models for the circular economy and sustainable performance of firms in an emerging economy facing institutional voids, „Journal of Environmental Management”, vol. 264, 110416.

Jabłoński A. (2013), Modele zrównoważonego biznesu w budowie długoterminowej wartości przedsiębiorstw z uwzględnieniem ich społecznej odpowiedzialności, Difin, Warszawa.

Jabłoński A., Jabłoński M. (2019), Modele biznesu przedsiębiorstw. Perspektywy rozwoju – ujęcie koncepcyjne, CeDeWu, Warszawa.

Jacobs M. (1997), The Environment as Stakeholder, „Business Strategy Review”, vol. 8, no. 2.

Jamali D. (2008), A Stakeholder Approach to Corporate Social Responsibility: A Fresh Perspective into Theory and Practice, „Journal of Business Ethics”, vol. 82(1).

Jastrzębska E. (2016), Natural environment as a silent stakeholder of a socially responsible company. Good business practices in Poland, „Logistyka Odzysku”, no. 4(21).

Kirchherr J., Reike D., Hekkert M. (2017), Conceptualizing the circular economy: An analysis of 114 definitions, „Resources, Conservation & Recycling”, vol. 127.

Kujala J., Lehtimaki H., Freeman R.E. (2019), A Stakeholder Approach to Value Creation and Leadership, [in:] Kangas A., Kujala J., Heikkinen A., Lonnqvist A., Laihonen H., Bethwaite J. (eds.), Leading Change in a Complex World: Transdisciplinary Perspectives, Tampere University Press, Tampere.

Kwiecień K. (2018), Gospodarka o obiegu zamkniętym – wyzwania dla przedsiębiorstw, „Gospodarka w Praktyce i Teorii”, no. 3(52).

Lahti T., Wincent J., Parida V. (2018), A Definition and Theoretical Review of the Circular Economy, Value Creation, and Sustainable Business Models: Where Are We Now and Where Should Research Move in the Future?, „Sustainability”, vol. 10(8), 2799.

Larsson M. (2018), Circular Business Models. Developing a Sustainable Future, Palgrave Macmillan, Cham.

Laumann F., Tambo T. (2018), Enterprise Architecture for a Facilitated Transformation from a Linear to a Circular Economy, „Sustainability”, vol. 10(11), 3882.

Levanen J., Lyytinen T., Gatica S. (2018), Modelling the Interplay Between Institutions and Circular Economy Business Models: A Case Study of Battery Recycling in Finland and Chile, „Ecological Economics”, vol. 154.

Lewandowski M. (2016), Designing the Business Models for Circular Economy – Towards the Conceptual Framework, „Sustainability”, vol. 8(1), 43.

Loucopoulos P., Stratigaki C., Zorgios Y., Mygiakis A. (2018), The Case of Industrial Symbiosis, [in:] Sandkuhl K., Stirna J. (eds.) Capability Management in Digital Enterprises, Springer, Cham.

Majchrzak M., Tomczyk M., Gutowska E. (2019), Wpływ trendów gospodarczych na zmiany modeli biznesu [in:] Jabłoński A., Jabłoński M. (eds.), Perspektywy rozwoju modeli biznesu przedsiębiorstw – uwarunkowania strategiczne, CeDeWu, Warszawa.

Mogdil S., Gupta Sh., Sivarajah U., Bhushan B. (2021), Big data-enabled large-scale group decision making for circular economy: An emerging market context, „Technological Forecasting and Social Change”, vol. 166, 120607.

Morris T. (2013), Business Model Warfare: The Strategy of Business Breakthroughs, „Journal of Business Models” 2013, vol. 1, no. 1.

Nussholz J.L.K. (2017), Circular Business Models: Defining a Concept and Framing an Emerging Research Field, „Sustainability”, vol. 9(10), 1810.

Osterwalder A., Pigneur Y. (2010), Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers, John Wiley & Sons, Hoboken.

Pieroni M.P.P., McAloone T.C., Pigosso D.C.A. (2019), Configuring New Business Models for Circular Economy through Product-Service Systems, „Sustainability”, vol. 11(13), 3727.

Porter M.E., Kramer M.R. (2011), Creating Shared Value, „Harvard Business Review”, vol. 89, no. 1-2.

Prieto-Sandoval V., Jaca C., Santos J., Baumgartner R.J., Ormazabal M. (2019), Key strategies, resources, and capabilities for implementing circular economy in industrial small and medium enterprises, „Corporate Social Responsibility and Environmental Management”, vol. 26, no. 6.

Ranta V., Aarika-Stenroos L., Vaisanen J.-M. (2021), Digital technologies catalyzing business model innovation for circular economy – Multiple case study, „Resources, Conservation & Recycling“, vol. 164, 105155.

Rizos V., Behrens A., Drabik E., Rinaldi D., Tuokko K. (2018), The Role of Business in the Circular Economy. Markets, Processes and Enabling Policies, Centre for European Policy Studies, Brussels.

Schwanholz J., Leipold S. (2020), Sharing for a circular economy? an analysis of digital sharing platforms’ principles and business models, „Journal of Cleaner Production”, vol. 269, 122327.

Short S.W., Rana P., Bocken N.M.P., Evans S. (2013), Embedding Sustainability in Business Modelling through Multi-stakeholder Value Innovation, [in:] Emmanouilidis Ch., Taisch M., Kiritsis D. (eds.), Advances in Production Management Systems: Competitive Manufacturing for Innovative Products and Services, Springer, Berlin, Heidelberg.

Sulkowski A.J., Edwards M., Freeman R.E. (2018), Shake Your Stakeholder: Firms Leading Engagement to Cocreate Sustainable Value, „Organization & Environment”, vol. 31, no. 3.

Sztangret I., Sobociński S. (2017), Ekoinnowacyjne modele biznesu na przykładzie wybranych Regionalnych Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych (RIPOK), „Modern Management Review”, vol. XXII, no. 24(1).

Tantalo C., Priem R.L. (2016), Value creation through stakeholder synergy, „Strategic Management Journal”, vol. 37, no. 2.

Ucar E., Le Dain M.-A., Joly I. (2020), Digital Technologies in Circular Economy Transition: Evidence from Case Studies, „Procedia CIRP“, vol. 90.

Uribe D.F., Otiz-Marcos I., Uruburu A. (2018), What Is Going on with Stakeholder Theory in Project Management Literature? A Symbiotic Relationship for Sustainability, „Sustainability”, vol. 10(4), 1300.

Walas-Trębacz J. (2011), Analiza systemu zarządzania łańcuchem wartości, [in:] Stabryła A. (ed.), Przegląd problemów doskonalenia systemów zarządzania przedsiębiorstwem, Mfiles.pl, Kraków.

Wells P. (2016), Economies of Scale Versus Small is Beautiful: A Business Model Approach Based on Architecture, Principles and Components in the Beer Industry, „Organization & Environment” 2016, vol. 29, no. 1.

Wójcik-Karpacz A. (2018), Implikacje praktyczne teorii interesariuszy: czego mniejsze firmy mogą się nauczyć od większych względem interesariuszy wewnętrznych?, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, no. 348.

Yazan D.M., Fraccascia L. (2020), Sustainable operations of industrial symbiosis: an enterprises input-output model integrated by agent-based simulation, „International Journal of Production Research”, vol. 58, no. 2.

Zucchella A., Urban S. (2019), Circular Entrepreneurship: Creating Responsible Enterprise, Palgrave Macmillan, Cham.

Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2020-12-20

Jak cytować

Kwiecień, Kamil. 2020. „CIRCULAR BUSINESS MODELS: A STAKEHOLDER THEORY PERSPECTIVE”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie 47 (3):65-76. https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2020.03.006.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 47 Nr 3 (2020)

Dział

Artykuły

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 720
Liczba cytowań: 0

Crossref
Scopus
Google Scholar
Europe PMC

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

business model, circular economy, stakeholder
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa