ROLE AND IMPORTANCE OF PUBLIC FIGURES IN THE PROCESS OF CONSUMERS DECISION MAKING AND BRAND PROMOTION
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2020.0007Słowa kluczowe
public figure, celebrity endorsement, consumer decisions, brand promotionAbstrakt
The article presents what the celebrity endorsement is, how it is used and shows the possibilities of its use in brand promotion and influencing consumer decisions as well. As the research method, a quantitative study was selected, carried out in a group of consumers. The key conclusions suggest that the presence of public figures in brand promotion will attract the attention of consumers and make their product stand out from the competition.
Bibliografia
Awdziej. M. & Tkaczyk. J. (2002). Wspieranie produktu wizerunkiem znanej osobistości, [in:] “Marketing w praktyce”, No. 9.
Godzic. W. (2007). Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne. Warszawa.
Kall. J. (1998). Reklama. PWE. Warszawa.
Kotler. P. (1994). Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Wydawnictwo Gebethner & Ska. Warszawa.
Kwarciak. B. (1999). Co trzeba wiedzieć o reklamie. Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu. Kraków.
Liczmańska, K. (2016). Strategie marek produktowych na rynku FMCG, Wydawnictwo Naukowe UMK Toruń.
Murdoch. A. (2005). Kreatywność w reklamie. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa.
Myłek. E. (2015). Wykorzystanie wizerunku osób znanych w reklamie, [in:] A. Grzegorczyk (Ed.), Perswazyjne wykorzystanie wizerunku osób znanych. Wyższa Szkoła Promocji, Mediów i Show Businessu. Warszawa.
Niczewski. R. & Potrzebowski J. (2010). Celebrity Effect. Agora. Warszawa.
Starzyńska. K. (2016). Wykorzystanie wizerunku osób publicznych w działaniach reklamowych, [in:] Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, No. 109. Siedlce.
Szostaczko. P. (2015). Celebryta jako narzędzie promocji, [in:] A. Grzegorczyk (Ed.), Perswazyjne wykorzystanie wizerunku osób znanych. Wyższa Szkoła Promocji, Mediów i Show Businessu. Warszawa.
Wiśniewska, A., Liczmańska, K. (2011). Wykorzystanie postaci jako instrumentu perswazji w reklamie, Roczniki Ekonomiczne Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy, (4), 133-149.
Wiśniewska, A., Liczmańska-Kopcewicz, K. & Jagielski, M. (2019). The Image Transfer in Franchise System: The Conceptual Approach. Marketing i Rynek, (5), 13-20.
Vejlgaard. H. (2008). Anatomy of a Trend. The McGraw-Hill Companies.
INTERNET SOURCES
Definition of a megastar.
(Retrieved from: https://dictionary.cambridge.org/pl/dictionary/english/megastar).
[access: 26.06.2020].
Definition of a minor celebrity. (Retrieved from: https://en.wiktionary.org/wiki/minor_celebrity). [access: 26.06.2020].
Definition of a star. (Retrieved from: https://dictionary.cambridge.org/pl/dictionary/english/star). [access: 26.06.2020].
Definition of a superstar.
(Retrieved from: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/superstar).
[access: 26.06.2020].
Definition of a wannabe.
(Retrieved from: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/wannabe).
[access: 26.06.2020].
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 594
Liczba cytowań: 0